placering av slavar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

placering av slavar

Inläggav boom » 2008-05-07 19:39

har funderat lite på placering av slavar
kan man placera dom hur som helst i en låda med tanke eventuella
fas vridningar eller skall man placera dom fram eller bakåt eller på sidorna.
vilket är rätt att placera dom .
// boom

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 19:51

Om det är fritt runtikring spelar det ingen större roll. Har man fler än en slav i lådan kan man med fördel montera dem på motstående sidor så att reaktionskrafterna på lådan tar ut varandra. Det hindrar att lådan börjar "vandra". :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-07 19:52

Hu mycket reaktionskrafter blir det från en basport?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-07 19:59

bäst är väl kedjor alt. rep? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 20:01

paa skrev:Hu mycket reaktionskrafter blir det från en basport?

Mindre.

Mekaniska massan för en port eller slav (det är samma) för en given resonansfrekvens är proportionell mot tvärsnittsarean i kvadrat. För en given pumpvolym så blir konens/portens utslag (och därmed acceleration) omvänt proportionell mot arean. Kraften som accelererar massan blir därmed enligt F=ma proportionell mot tvärsnittsarean.

Eftersom slavar nästan alltid har större tvärsnittsarea än portar så blir reaktionskrafterna i samma grad större. Typiskt en faktor 10 kanske?

(Hoppas jag vände allt rätt nu)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 20:03

Falkis skrev:bäst är väl kedjor alt. rep? :wink:

Nä. Då kopplar man ju vibrationerna till någon näraliggande yta som kan stråla ljud okontrollerat. Bäst är nog faktiskt att balansera bort krafterna.

Ok, ok nu var jag tråkig... :roll: :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-05-07 20:29

jätte bra svar svante då kan jag sova lungt i natt utan att ha alt för många tankar på det kommande bygget då jag skall ha in 2st 18 tums slavar och en 15tums bas det började bli ont om plats i lådan som blir på 150liter.

Återgå till DIY-forum