Horn för ipod

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Horn för ipod

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-10 09:57

Såg denna i en designtidning:

http://www.scienceandsons.com/ph2.php

Bild

Bild

Den är visst gjord i keramik och man driver den, som synes, med två ipodpluggar.

Jag måste säga att jag attraheras av sådana här idéer, även om jag är lite tveksam på deras utförande.

Precis som Muji Cardboard portable speakers:

Bild

Muji

Men den första med hornet är ju kul, hade varit kul med DIY i den andan. Jag tänker såhär:

Porta pro/AKG k412p-element + Låda + trä + svarv = Horn för ipoden i stereo, snygga dessutom.

Då jag är helt rutten på konstruera så kanske jag är ute och cyklar, men visst hade det varit fränt?

Allt skulle drivas av den inbyggda förstärkaren i sitt portable device, är det för klent för att åstadkomma något? På keramikhornet når dom bara 55 dB och det är ju inte såå mkt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-10 12:10

Fräckt! Jag DIYade (ursäkta om jag tjatar) faktiskt för länge sen ett par högtalare som drevs med var sitt pilotlurselement i veckade "horn" - lät förvånansvärt mycket! Fast då hade bärbara mer kräm än i dag*, så en ipod med små lurar kan kanske kräva ett riktigt horn som på bilden. Eller inte :)

Men kul att se hursomhelst!

Kartong är spännande som material men en fyrkantig låda bara rakt upp o ner känns lite för enkelt :D

* tror jag drev dem med en Walkman II med 2 x 20mw, tror IAudio's stora ligger däromkring idag... ofta är det väl bara kring 5mw i många av dagens bärbara. Lurarna minns jag inte mycket om, inget ovanligt iaf.

Återgå till DIY-forum