Skärmad högtalarkabel av EKLK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hag1

Skärmad högtalarkabel av EKLK

Inläggav hag1 » 2008-05-13 22:35

Hej alla på faktiskt.se. Det här blir mitt första inlägg här :)

Hade tänkt att använda EKLK som skärmad högtalarkabel. Jag har några frågor som det skulle vara guld värt att få svar på innan jag börjar.

1. Går det att ansluta flera skärmar till samma jordskruv på förstärkaren? Jordskruven är nämligen redan upptagen av en annan skärm. Vad kan man göra om det inte går? Är det att bara montera en jordskruv till eller ansluta till chassit på något annat sätt?

2. Visst måste förstärkaren vara avjordad (kopplad till jordat uttag med "jordkabel") för att den anslutna skärmen ska fungera?

Tack på förhand!

M V H: hag1.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Skärmad högtalarkabel av EKLK

Inläggav Bill50x » 2008-05-13 22:45

hag1 skrev:Hej alla på faktiskt.se. Det här blir mitt första inlägg här :)

Hade tänkt att använda EKLK som skärmad högtalarkabel. Jag har några frågor som det skulle vara guld värt att få svar på innan jag börjar.

1. Går det att ansluta flera skärmar till samma jordskruv på förstärkaren? Jordskruven är nämligen redan upptagen av en annan skärm. Vad kan man göra om det inte går? Är det att bara montera en jordskruv till eller ansluta till chassit på något annat sätt?

2. Visst måste förstärkaren vara avjordad (kopplad till jordat uttag med "jordkabel") för att den anslutna skärmen ska fungera?

Välkommen hit!

1) Du kan jorda hur många skärmar du vill på samma punkt. Det är ingen nackdel, snarare tvärtom. Det ska vara så liten resistans som möjligt mellan olika jordpunkter.

2) Det är bättre om förstärkaren är kopplad till ett jordat uttag men det är inte tvunget. Skärmen fungerar ändå genom att eventuell strålning tas upp och leds till apparatchassit.

Däremot är vitsen med en skärmad högtalarkabel ganska liten. Du lär knappast uppleva någon förbättring jämfört med ojordad kabel, men det kostar väldigt lite att testa!

/ B

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-13 23:26

//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
hag1

Re: Skärmad högtalarkabel av EKLK

Inläggav hag1 » 2008-05-14 18:59

Bill50x skrev:
Välkommen hit!

1) Du kan jorda hur många skärmar du vill på samma punkt. Det är ingen nackdel, snarare tvärtom. Det ska vara så liten resistans som möjligt mellan olika jordpunkter.

2) Det är bättre om förstärkaren är kopplad till ett jordat uttag men det är inte tvunget. Skärmen fungerar ändå genom att eventuell strålning tas upp och leds till apparatchassit.

Däremot är vitsen med en skärmad högtalarkabel ganska liten. Du lär knappast uppleva någon förbättring jämfört med ojordad kabel, men det kostar väldigt lite att testa!

/ B

Tack för så snabbt svar! Det känns som om jag kan lita på det. Man blir alltid lite osäker när man frågar i butik.

Anledningen till att jag att startade den här tråden var därför att jag inte kunde hitta någon annan med lämplig rubrik. Hade ingen lust med att skriv OT. Hoppas det inte det inte gjorde alltför mycket :wink:

Återgå till DIY-forum