DIN-RCA adapter/kabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan

DIN-RCA adapter/kabel

Inläggav MusicMan » 2004-09-05 23:08

Jag (kanske) ska införskaffa en förstärkare som bara har DIN-kontakter som ingångar. Efter lite resultatlös sökning på google så måste jag nu ta upp min fråga här...

Hur är de gamla DIN-kontakterna kopplade? Hur ska jag koppla om jag löder ihop en DIN-RCA(RCA-DIN)-kabel?

MVH!
Jesper

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-05 23:18

Alltså, det här blir ur minnet:

Stiften är numrerade 1 4 2 5 3 i en "båge". På monotiden fanns bara 1, 2 och 3. 2 är jord. 1 är ingång och 3 är utgång. Eller möjligen var det tvärt om, och jag har för mig att det var olika på bandare och förstärkare. Kabeln skulle alltså vara "rak" och inte "korsad". Sen kom stereo och då lade man till stift 4 och 5 för höger kanal. Om nu 1:an var ingång så blev 4:an höger ingång.

Jag är som sagt osäker på om 1 eller 3 var ingång, men det är ju bara att prova. Dutta lite på den med fingret, när det brummar har du hittat ingången.

2 var i alla fall definitivt jord.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-06 00:24

Jo jag vet hur det ska vara. Men det enklaste är nog att köpa Din/RCA sladd hos Clas O som kostar någon tia.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-06 20:13

Men då får han ju inte veta vilket stift som var ingång! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-06 21:27

Det lär väl bli så att jag införskaffar en färdig kabel från Clas O men det är ju alltid intressant och bra att veta hur kabeln är kopplad.

När jag reflekterar över saken så är det ju en smart standard för audiokontakter. Det är ju smart konstruerat när kontakten inte går att sätta i fel. Man kan ju bara gissa hur många som har kopplat sina RCA-kablar fel och lyssnar på höger kanal i vänster högtalare och vänster i höger. (Sedan är det nog ännu fler som kopplat högtalarna i fel fas.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-06 21:33

MusicMan skrev:Det lär väl bli så att jag införskaffar en färdig kabel från Clas O men det är ju alltid intressant och bra att veta hur kabeln är kopplad.

När jag reflekterar över saken så är det ju en smart standard för audiokontakter. Det är ju smart konstruerat när kontakten inte går att sätta i fel. Man kan ju bara gissa hur många som har kopplat sina RCA-kablar fel och lyssnar på höger kanal i vänster högtalare och vänster i höger. (Sedan är det nog ännu fler som kopplat högtalarna i fel fas.)

Det hade varit ännu smartare om den hade varit korsad. Då hade stift 1 alltid varit in och stift 3 alltid varit ut. Eftersom det sitter hanar i båda ändar funkar det. En förlängningskabel skulle vara rak och med hane-hona. SCART är sån, men kass i övrigt.

Användarvisningsbild
fidelityn

En liten inkopplingsguide

Inläggav fidelityn » 2004-09-06 22:08

Din-kontakten var ju en standard förr i tiden. Det ville ju gärna vilja bli lite glapp i hon-delen av dessa om man kopplade i och ur dessa några ggr.

En liten inkopplingsguide har du här på dessa plus några fler kontakter [/img]http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/inkopplingsguide/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: En liten inkopplingsguide

Inläggav Svante » 2004-09-06 22:48

fidelityn skrev:En liten inkopplingsguide har du här på dessa plus några fler kontakter
http://www.kjelloco.se/kjellfakta/inkopplingsguide/

Ja, och där kan man ana förvirringen som lätt uppstår. Beskrivningen gäller kontakten på förstärkaren. På bandspelaren har 1 bytt plats med 3 och 4 med 5. Hade kabeln varit korsad hade det problemet inte uppstått.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-09-07 07:43

Se ELFAs faktasidor under "Kontaktdon"

http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-07 18:30

Music Man: Det är inte så att det är en Naim-stärkare du spetsar in dig på? Isåfall rekommenderar jag att du även skaffar en Naim-cd-spelare och använder Naims egen DIN-kontakt.

Annars: Följ de andras rekommendationer!

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-07 22:03

Nope... Det är inte en Naim-stärkare. Det är en Luxor 7082A från 1980 som jag fick till skänks idag. Han jag fick den av vet inte om den funkar men det ska jag snart ta reda på. Om den funkar så ska den driva bakkanaler eller datorhögtalare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-07 23:08

Bered dig på en överraskning; jag vill minnas att känsligheten på en bandspelaringång var 10-20 dB högre än idag. Håll nere volymen när du provar första gången mao... :wink:

Återgå till DIY-forum