Efter lite påtryckningar av mitt gemål så har jag nödgats att införskaffa en sterefonisk apparatur! Eller kommer att bli tvungen snarare. I sann diy anda så hatar jag att betala för mig därför hade jag tänkt bygga mig ett par högtalare. Jag har googlat länge och väl för att komma fram till att jericholådorna med fostex högtalarna är något för mig.
Vad jag undrar är:
Kan man göra dom lite smalare fast längre? Naturligtvis behövs det kalkuleras om lite men det kommer sen. Blir det knasigt ljud om elementet kommer för högt upp?
Är det någon praktisk mening med att dom står "på golvet"? Kan man ha den på fötter och få samma effekt?
Samt, finns det något bra alternativ? Kanske andra högtalare än fostex? Jag har sett att ni har en guide på några nybörjar diy högtalare. Får man samma "basklang" eller vad man ska kalla det i en sådan?
Käringen vill ha en stereo för att kunna lyssna på musik när hon har vinkväll. Nu måste hon spela för vänninorna med datorn. Själv så spelar jag helst i hörlurar eller sjunger för mig själv. Jag har dock återupptagit mitt elektronik experimenterande på äldredagar och måste säga att jag finner detta riktigt intressant. Kanske att det blir en gainclone eller ett rörsteg i framtiden. Defenetivt så kommer jag bygga en rörstärk till min yxa som jag inte rört på ett par år.
EDIT: Vad handlar den fåniga hunden till avatar om? Jag har aldrig godkännt något sånt!