Tips på en sjyst lyssnarlåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EZ

Tips på en sjyst lyssnarlåda

Inläggav EZ » 2008-06-24 00:46

Hallå alla!

Efter lite påtryckningar av mitt gemål så har jag nödgats att införskaffa en sterefonisk apparatur! Eller kommer att bli tvungen snarare. I sann diy anda så hatar jag att betala för mig därför hade jag tänkt bygga mig ett par högtalare. Jag har googlat länge och väl för att komma fram till att jericholådorna med fostex högtalarna är något för mig.
Vad jag undrar är:

Kan man göra dom lite smalare fast längre? Naturligtvis behövs det kalkuleras om lite men det kommer sen. Blir det knasigt ljud om elementet kommer för högt upp?

Är det någon praktisk mening med att dom står "på golvet"? Kan man ha den på fötter och få samma effekt?

Samt, finns det något bra alternativ? Kanske andra högtalare än fostex? Jag har sett att ni har en guide på några nybörjar diy högtalare. Får man samma "basklang" eller vad man ska kalla det i en sådan?

Käringen vill ha en stereo för att kunna lyssna på musik när hon har vinkväll. Nu måste hon spela för vänninorna med datorn. Själv så spelar jag helst i hörlurar eller sjunger för mig själv. Jag har dock återupptagit mitt elektronik experimenterande på äldredagar och måste säga att jag finner detta riktigt intressant. Kanske att det blir en gainclone eller ett rörsteg i framtiden. Defenetivt så kommer jag bygga en rörstärk till min yxa som jag inte rört på ett par år.

EDIT: Vad handlar den fåniga hunden till avatar om? Jag har aldrig godkännt något sånt! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-24 01:04

Man skall nog inte ändra utformningen på den lådan, då vet man aldrig vad slutresultatet blir.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-24 01:05

Såna där bakladdade horn kan ha ganska hög verkningsgrad, men dom har alla ganska dålig output i djupbasen. En (läs minst två) subwoofer kan ju kanske rätta till detta, men då kan man ju fråga sig om man inte kan klara sig med lite mindre lådor från början. Sen kan det ju finnas färgning i mellanregistret och dålig spridning i diskanten också när det gäller dubbelkons åttatummare.
Den rosa hunden är bara till för att inspirera till ett snabbt byte till en mer genomtänkt avatar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EZ

Inläggav EZ » 2008-06-24 01:11

Snyggt att någon är vaken! Själv jobbar jag natt och har inget att göra. Varför jag skulle vilja ändra måtten är strikt estetiska. Har en idé om hur den skall se ut. Finess före funktion du vet.
Ja happ, men finns det kanske någon idé om en liknande låda med en bredbandare. Hade tänkt slippa bygga subar till. Jag råkar veta att just du(kaffekopp) är förespråkare för flera subbar. Två subbar med två toppar kanske?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-06-24 09:17

EZ skrev:Snyggt att någon är vaken! Själv jobbar jag natt och har inget att göra. Varför jag skulle vilja ändra måtten är strikt estetiska. Har en idé om hur den skall se ut. Finess före funktion du vet.
Ja happ, men finns det kanske någon idé om en liknande låda med en bredbandare. Hade tänkt slippa bygga subar till. Jag råkar veta att just du(kaffekopp) är förespråkare för flera subbar. Två subbar med två toppar kanske?

alla som är någorlunda vettiga förespråkar så många subbar som möjligt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-24 09:53

Det där bredbandselementet har väl dessutom utgått ur både Fostex program och HiFiKits sortiment?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-06-24 11:10

Hej!
Jag har byggt ett par jericohorn. De är stora tunga kolosser. jag kör dem som frontar till hembion, då jag aldrig blev riktigt nöjd med ljudet.
Till film fungerar de ypperligt det mullrar ur dem.
Jag hade nog tittat på ett par sonidohorn. Soundbrigade här på forumet har byggt sådana.
Kludden

Användarvisningsbild
EZ

Inläggav EZ » 2008-06-25 18:37

Okej.. Jag har tänkt om lite. Det får nog bli två små lådor med tillhörande subbar. Det dryga är att jag inte hittar något "färdigt" alternativ. Jag hittar alltså inga mått på den typen. Men jag får väl sätta mig in djupare i det här och räkna lite på det själv! Est lådorna här på forumet ser ju fina ut. Men det går väl inte att få tag i några sånna element. Finns det någon som har byggt såna med tangband(eller hur det stavas) typ?

Får väl återkomma med mått och höra vad ni säger. Man borde väl kunna bygga ganska sjysta lådor utan en massa simuleringar och mätningar?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-06-25 19:31

EZ skrev:Okej.. Jag har tänkt om lite. Det får nog bli två små lådor med tillhörande subbar. Det dryga är att jag inte hittar något "färdigt" alternativ. Jag hittar alltså inga mått på den typen. Men jag får väl sätta mig in djupare i det här och räkna lite på det själv! Est lådorna här på forumet ser ju fina ut. Men det går väl inte att få tag i några sånna element. Finns det någon som har byggt såna med tangband(eller hur det stavas) typ?

Får väl återkomma med mått och höra vad ni säger. Man borde väl kunna bygga ganska sjysta lådor utan en massa simuleringar och mätningar?

Varför inte kolla Skruttens "Nya Lilla", har själv byggt varianten med Visatons Al-basmellanregister, (9LAEH). Jag är själv väldigt nöjd med denna. Den låter helt enkelt väldigt bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-25 19:50

Men om man frångår horntanken så kan man ju få i stort sett fullregister med tvåvägs basreflex.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum