Mina högtalare från EV's högtalartävling 1992-3(?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Mina högtalare från EV's högtalartävling 1992-3(?)

Inläggav MKo » 2005-12-07 20:22

Hej,

lärde mig just att lägga upp bilder på Faktiskt's FTP så ja la upp två bilder på mina högtalare jag har ännu idag i bruk.
Så på måfå startade jag denna tråd.

Me dessa högtalare deltog jag i Elektronik Världens högtalar tävling som va någon gång runt 1992, kan inte minnas riktigt.

Dom e på 70 liter netto me MGR 8" basar o MGR diskanter från Ljudia, hela bygget gick på lite drygt 1000 kronor så dom fick smeknamnet "tusenlappen". Vikten är ca 21 kg styck vill ja minnas, spånskivorna va runt 20 mm tjocklek.
Bertil Hellsten som skrev ett personlig brev tyckte att dom hörde klart till den bättre fjärde delen av de 53 deltagande högtalare.

Nånstans har jag hans brev så jag ska försöka skanna in den när jag hittar den o lägga upp den med.

Färgen på högtalarna blev aldrig av, utan jag lätt grundfärgen vara för den matta ljusgrå-blå färgen såg ritkigt ok.

Va tycker ni? :D

mvh Michael

FRAMIFRÅN:
Bild

SIDAN:
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 22:15

Frågan man ställer sig (speciellt som före detta mekare med mgr-element), skulle du byggt dem på samma sätt idag (och skulle du låtit porten vara så liten)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 22:38

Naqref - fy på sig... det där måste ju betraktas som en ledande fråga! :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 23:16

Nattlorden skrev:Naqref - fy på sig... det där måste ju betraktas som en ledande fråga! :wink:

Vad vet jag?! Jag är ingen jurist! ;)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-07 23:22

Hej Naqref,

näe faktiskt skulle det inte se riktigt likadant ut, inte ens då det begav sig... :cry:

Hela bygget blev väldigt mycket ett kompromiss bygge mycke p.g.a den tajta tidtabellen för att få dom klara inför sista dagen man fick skicka in sina bidrag till tävlingen.

Faktum är, trott eller ej, att jag tänkte faktiskt göra en liten "hylla" precis som på PI60 och med avfasade kanter, men som synes av bilderna blev det aldrig av.

EDIT: Bas-ljudet beskrev Bertil som djup och torr förutom vid dom lägsta frekvenserna där blåsljud kunde uppstå.
Jag är väl medveten om att röret är för litet, men jag råkade ha en rörstump så det blev som det blev, längden tunade jag dock in mha hörseln.

Filtret är ju också väldigt enkelt 6dB/oktav, men jag kopplade ihop elementen i serie, men det blev långt ifrån perfekt.
Det enda simpla jag gjort i efterhand någon gång -96 var att lägga till en Zobel till basen för att få en jämnare impedans uppåt i registret.

Bertil antydde också i brevet om att mellanregistret lät lite "förkylt" och undrade om det kunde bero på filtret, o de hadde han ju rätt i! :D

Nu i efterhand så har jag ju funderat på betydligt prestigefullare byggen, men o andra sidan har jag ibland funderat på om man skulle ta och "tweaka" sina gamla högtalare till fullo bara för att se hur mycket man kan klämma ur ett sådant budget bygge. :D

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-12-07 23:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 23:26

Ah! Kul att höra om dem! Visst kompromissar man väldigt ibland men man hör sällan om kompromisserna (vad som föranledde dem och vilka effekter de hade). Trevligt att vi fick hör det nu. Elementen var ju väldigt billiga på den tiden och säkert väldigt poppis så om man kunde få dem att låta ok så var nog mycket vunnet redan då.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2005-12-07 23:51

Nice :)

MGR...ljudia..länge sen... kul :D

Varför är det ingen som anordnar högtalartävligar numera? tråkigt ju.. :(

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-07 23:53

Jag själv tror, med rätt filtrering o design, att det går att få dom låta hyfsat bra faktiskt med tanke på priset för elementen.

t.ex så blev bas o lägre mellan registret hyfsat ren o torr med dessa MGR element, åtminstonne på de sätt jag "implementerade" dom. 8)

Få se, kanske man tar o mäter upp dem med hjälp av RMAA o så, ett i nuvarande skick o ett efter eventuell tweak. :D
EDIT: Har alla komponenter för Wallin II jigen, måste bara bygga ihop den.. o åka hem(, studerar på annan ort nu för tiden).

Byggde du själv nånting på nån av de element jag använde mig av?

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-12-08 00:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-08 00:02

Syntesis skrev:Nice :)

MGR...ljudia..länge sen... kul :D

Varför är det ingen som anordnar högtalartävligar numera? tråkigt ju.. :(

Bra fråga, kanske man ska ta o skriva ett brev till Bertil Hellsten? :D

När ordnades förresten den sista (större) högtalar tävlingen egentligen, nån som vet var/av vem?

mvh Michael

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-12-08 11:05

Hej

Senaste högtalartävlingen om man töjer begreppet var väl AudioPros designtävling.
Den avgjordes för ett litet tag sedan.
Fast de är ju inte spelbara, bara designstudier. Tror jag.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-08 13:46

Ljudia har väl haft någon tävling också tror jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-08 22:52

Så där ja, då har jag skannat in brevet från Bertil Hellsten! :D

Bild

mvh Michael

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-07-03 17:12

Hehe, en del blåsljud...... Porten ser mindre ut för varje gång jag tittar på den. Men det var faktiskt ett par snygga högtalare
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-03 18:10

MGR elementen från den tiden var faktiskt helt ok ,dagens mgr element från ljudia är knappt användbara i en vettig konstruktion faktiskt,varför ska det behöva bli så egentligen ,varför ändra parametrarna till det sämre?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-03 18:47

Det där baselementet har jag skruvat i otaliga pakethögtalare som ersättningselement... oftast till riktigt hyffsat resultat. 8O

För några år sedan byggde jag ett par skojhögtalare med två sådana i varje, men dom står hos ex-svärfar numera. Lät inte så illa ändå faktiskt. :) Den dagen jag orkar skriva min hifi-historia så får jag nog visa några bilder.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-03 19:25

Så himla trevligt med en tävling där man får ett litet personligt utlåtande. :) Respekt.

Ett par trevliga högtalare verkar det ju vara, och du har ju en del idéer...
Blir det nya lådor nångång tror du? :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till DIY-forum