Jag har börjat snickra lite på ett projekt i huvudet. Det blir antingen en två- eller trevägare och det innehåller en banddiskant. Jag vill ha delningen så lågt som möjligt idealt vid 1000 Hz.
Jag hittar inga sådana element på marknaden. Alltså mellanregister och diskant band. (Jag vet att man kan tillverka dem själv men jag har inte längre tillgång till en bra metallverkstad.)
Fountek neocd 2.0 hävdar i databladet att den är effektiv från 1200 Hz och upp åt. Dock ligger rekommenderad delning på 2000 Hz med andra ordningens delningsfilter. Betyder detta att man skulle kunna skuta ner delningen ca 1500 om man använder ett tredje ordningens delningsfilter eller aktiv delning med 24 dB? Datablad se nedan.
http://www.madisound.com/catalog/PDF/neocd2.pdf
På madisounds hemsida står det på ett ställe att man aldrig skall koppla in ett delningsfilter och så ger man ett exempel på ett passivt högpassfilter. Detta är väll för att stora bandrörelser vid låga frekvenser kan skada badet. Det borde alltså gå lika bra att ha aktiv delning innan förstärkaren och sedan koppla den direkt till diskanten. Stämmer detta?
Är det någon som har erfarenheter av större (som spelar ner till 1000-2000) banddiskanter? Bra eller dåligt?
Är det någon som har erfarenhet av Fountek neocd 2.0, eller Hi-Vi RT8II? Bra eller dåligt?
Kan man använda sig av vanliga delningsfilter till bandiskanter eller blir dessa tvungna att anpassas?