Billigt chipamp-kit; vad tror ni?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

Billigt chipamp-kit; vad tror ni?

Inläggav attah » 2008-06-26 15:47

Snubblade över detta på ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0232353286

Tänkte att det kanske är en bra semi-nybörjar-pryl.. Men vad kan den rimligen göra för lite seriösare lyssning? (Jag kommer nog köpa mig ett par piP inom en förhoppningsvis inte allt för icke-snar framtid..)

Kommentarer/funderingar... någon? :)

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-06-26 16:10

tycker det verkar kanon. Mina 3 första Gör-Det-själv projekt har varit gainclones och det har gått bra och man har lärt sig mycket

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Billigt chipamp-kit; vad tror ni?

Inläggav n3mmr » 2008-06-26 18:38

attah skrev:Snubblade över detta på ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0232353286

Tänkte att det kanske är en bra semi-nybörjar-pryl.. Men vad kan den rimligen göra för lite seriösare lyssning? (Jag kommer nog köpa mig ett par piP inom en förhoppningsvis inte allt för icke-snar framtid..)

Det ser väldigt prisvärt ut
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-06-26 19:06

n3mmr skrev:
attah skrev:Snubblade över detta på ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0232353286

Det ser väldigt prisvärt ut

Jag menar så.. men frågan är hur det låter.. Jag får helt enkelt köpa ett och testa. :P Den här tråden blev kanske lite smått meninglös nu, men det kan ju ändra sig så småningom typ.

Spontan off topic-tanke: http://www.youtube.com/watch?v=HYokLWfq ... re=related

Fler uppdateringar.. Vad för nätdel använder man lämpligen; färdig/hemmabyggd? Varifrån?

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-06-27 07:02

Vad behövs för att driva den på 240V AC, och vad skulle det kunna kosta på ett ungefär?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-27 07:57

Det ser ju intressant ut. LM1875 har ju haft en rätt god renomé sedan den var med i ett bygge av Ben Duncan i HiFi-News för många år sedan. Fast 2x15W är kanske mera realistiskt att ange i faktisk-sammanhang.

RealElwood!

Det verkar behövas en transformator, en låda för inbyggnad, några rattar, en kylfläns, ingångsväljare och kontaktdon. De prylarna blir dyrare än det som syns på bilden.

Säljaren har flera andra byggsatser/komponenter som kan vara intressanta, t.ex.:
http://cgi.ebay.com/2pcs-50W-RMS-LM3886 ... m153.l1262

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-27 08:39

dom små stärkarna som kjell.com säljer, är någon av dessa något att satsa på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-06-27 16:13

RealElwood skrev:Vad behövs för att driva den på 240V AC, och vad skulle det kunna kosta på ett ungefär?

Tack för förtydligandet av mina tankar...

RogerGustavsson skrev:Det ser ju intressant ut. LM1875 har ju haft en rätt god renomé sedan den var med i ett bygge av Ben Duncan i HiFi-News för många år sedan. Fast 2x15W är kanske mera realistiskt att ange i faktisk-sammanhang.

RealElwood!

Det verkar behövas en transformator, en låda för inbyggnad, några rattar, en kylfläns, ingångsväljare och kontaktdon. De prylarna blir dyrare än det som syns på bilden.

Sant, men det bli fortfarande inte så farligt dyrt... Jag har några trevliga kylfläns och lite aluminium, det kan nog bli något med lite vilja. Kontakter och ingångsväljare kan nog kjell så till tjänst med.

RogerGustavsson skrev:Säljaren har flera andra byggsatser/komponenter som kan vara intressanta, t.ex.:
http://cgi.ebay.com/2pcs-50W-RMS-LM3886 ... m153.l1262

Japp, klart värt en titt, men jag tyckte i min enfald att det här kitet räcker.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-07 16:49

Sådärja, nu har den kommit.. :P Jag ska bara se till att skaffa mer lödtenn då min större rulle vägrade infinna sig. Vad är det man ska tänka på med det, Blyfritt? "Radio-löd"?

Det ingick förresten kretskort för nätdel :lol: och det är ju lite småkul.. Vi får se vad den går för, men det måste ju kunna funka. Det jag inte förstår riktigt är vilken Diode Bridge (Likriktarbrygga, right?) jag ska välja. Allt som står är 10A-35A. Så jag frågar er som vet mer.. Det är bara att ta en med lagom amperetal, ju högre desto bättre (men varmare?)?

Ju längre jag tittar på kortet desto dummare känner jag att jag blir, det här är säkert 5e gången jag ändrar det här inlägget så här kommer en bild..
Bild

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-07-09 23:47

En så liten förstärkarmodul bör klara sig med ännu mindre strömkapabel likriktarbrygga. De verkar dock rekommendera minst 10A, vilket är rejält mycket.

Av kretskortet att dömma så skall du koppla kablarna från trafons ytterkanter till de små hålen i högerkant (ett upptill och ett nertill). Mitten på trafons sekundärlindning är jordpunkt och skall kopplas till det lilla hålet i mitten av kretskortet.

Likriktarbryggan skall vara av fyrkantig typ med flatstiftsanslutningar och placeras till höger på kretskortet så att AC ingångarna ligger i mitten i höjdled på bilden.
T.ex. ELFA SB2510, notera att den bara går att montera på rätt håll, annars går den inte ner i hålen. Mät för säkerhets skull avstånden mellan hålen så att det verkligen är rätt storlek.

Kondensatorerna kan vara av antingen flatstiftsanslutning eller annan anslutning och placeras ganska långt till vänster på bilden. Notera polvändningen. Se schemat under.

Hålen längst till vänster är där du tar ut den likriktade spänningen. Den är förberedd för att driva två moduler och därför finns dubbla uppsättningar hål.

Hoppas detta rätade ut en del frågetecken.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-07-10 00:04

Vad är det få mått på prylarna/kortet? (håller på att leta stärkare till en "köks-radio")

//Ceder

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-10 14:43

silvervarg skrev:En så liten förstärkarmodul bör klara sig med ännu mindre strömkapabel likriktarbrygga. De verkar dock rekommendera minst 10A, vilket är rejält mycket.
...

Hoppas detta rätade ut en del frågetecken.

[s]Ok, då kör jag på 10A eller närmsta över... Tack, ja nu är jag nog back on track. Ska nog beställa lite saker från Elfa då.[/s]

Min känsla av att det här fortfarande var en smula underligt stämde tydligen. Jag har faktiskt inte byggt med likriktarbrygga innan, eller byggt någonting hela vägen från högspänning till finlir, jag har faktiskt bara någon halftaskig byggsats och experimentpryl bakom mig... Så jag får be om hjälp istället.

Här fattas text.. Innehåll: jag är en idiot.

Jag undar just om jag kunde vara mer förvirrad nu.

Borde jag kanske ha en annan approach på nätdelsbygget?

Ceder skrev:

Vad är det få mått på prylarna/kortet? (håller på att leta stärkare till en "köks-radio")

//Ceder

Jag tänkte just svara i den tråden och rekommendera just detta :)
Lägger ett inlägg där med.

Förstärkarkortet mäter 10x10½ cm, strömförsörjningens kort mäter 8.3x8.7 cm Kondensatorerna som trorde var ai särklass högsta komponenten är 4 cm höga. Se även tråden om diy-cd-spelare...
Senast redigerad av attah 2008-07-10 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-10 15:39

attah skrev:Snubben på elfa påstod att det behövs en kraftigare likriktarbrygga, och framförallt kondesatorer. Som sagt är likriktarbryggor helt nytt för mig, och kondensatorerna, ja det låter ju rimligt att 50v är väldigt lågt. Jag har säkert fattat fel , men det borde vara 2x115v som kommer ut. Och de där 100 nf som ska sitta parallellt med de störe kondensatorerna, vad är det för något egentligen? :s

Nej, det kommer inga 115V i på kondensatorerna om du har en för ändamålet passande nättrafo! Sekundärsidan på trafon bör ha 2x15 eller2x18V. Detta blir efterliktning 21 resp. 25V. Det räcker att glättningskondensatorerna har spänningståligheten 25 resp. 35V. Du väljer lämpligen några elektrolytkondensator som passar på kortet, stiftavståndet måste ju stämma och diametern får inte vara för stor.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-10 16:19

RogerGustavsson skrev:
attah skrev:Snubben på elfa påstod att det behövs en kraftigare likriktarbrygga, och framförallt kondesatorer. Som sagt är likriktarbryggor helt nytt för mig, och kondensatorerna, ja det låter ju rimligt att 50v är väldigt lågt. Jag har säkert fattat fel , men det borde vara 2x115v som kommer ut. Och de där 100 nf som ska sitta parallellt med de störe kondensatorerna, vad är det för något egentligen? :s

Nej, det kommer inga 115V i på kondensatorerna om du har en för ändamålet passande nättrafo! Sekundärsidan på trafon bör ha 2x15 eller2x18V. Detta blir efterliktning 21 resp. 25V. Det räcker att glättningskondensatorerna har spänningståligheten 25 resp. 35V. Du väljer lämpligen några elektrolytkondensator som passar på kortet, stiftavståndet måste ju stämma och diametern får inte vara för stor.

Tack!

Ibland är jag dummare än jag borde vara, men jag är också rejält grön inom vissa områden. Jag förstår inte hur jag missade nättransformtor, det ingår ju i några andra byggsatser till och med.. Jag får känslan av att ha tagit mig en medelstor dos vatten över huvudet.

Att först nu inse vad det var frågan om är lite fånigt.

Nåväl ställer en fråga igen, vad gör ett par parallella kondensatorer på 100 nF i kretsen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-10 19:10

De små kondensatorerna bör sitta nära de integrerade kretsarna. De används för att ta bort högfrekventa störningar som kan leta sig in och ställa till oreda, självsvängningar och liknande.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-10 21:09

RogerGustavsson skrev:De små kondensatorerna bör sitta nära de integrerade kretsarna. De används för att ta bort högfrekventa störningar som kan leta sig in och ställa till oreda, självsvängningar och liknande.

Kom på att jag glömde säga att de sitter på nätdelen, innan (mellan dem och likriktaren) de stora kondensatorerna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-10 22:05

Då är de också avstörare.

Återgå till DIY-forum