kondensatormikfix

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mattson

kondensatormikfix

Inläggav mattson » 2008-07-14 17:50

hej alla

är ny här på forumet, mer ljudkille än teknikräv så go easy med tekniktermerna...

i alla fall, jag är inte främmande för att experimentera. så när jag kom hem med mitt nyinköpta kondensatormickpar från usa och upptäckte att den ena har små störningsljud (tydligen vanligt problem hos kina-tillverkade mickar) tänkte jag givetvis att det måste gå att fixa.

problemet är att jag inte har en susning om var jag börjar... mickarna är av märket studio projects c4, listpris på 4200:- i sverige för ett par så det är inte tokdyra grejor men lite för dyrt för att gå loss ohämmat. plus att de låter förbannat bra i mina öron så jag vill förstås få de att funka ordentligt.

så, om någon har erfarenhet av mikpill, släng in en rad så blir jag glad! alla synpunkter välkomna, har t.ex. inte lyckats öppna upp rackaren än... :roll:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-14 18:21

Har inte den blekaste om mikpill, men välkommen iaf! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-15 21:24

Frågan är störningsljuden kommer från elektroniken eller kapseln? Spelar stor roll för om man ska angripa problemet. Sitter det i själva kapseln blir det svårt. Elektroniken är enklare. Har du ingen garanti att luta dig mot? I annat fall kan du smälta om alla lödningar, kan hjälpa om det är någon kalllödning. Är störningarna knutna till någon uppvärmningsfas eller ligger de där konstant?

Återgå till DIY-forum