Basfälla mha slits till intilliggande rum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Basfälla mha slits till intilliggande rum

Inläggav Ludvig_S » 2008-07-13 08:04

Hur dimensioneras detta?
Är hörnplacering av slitsen lämpligast då flest noder har sitt maxima där?
Vilket resultat kan man förvänta sig?
Stäms den av mot enskild resonans eller kan man göra den med riktigt lågt Q-värde så att den dämpar bredbandigt?
Andra kommentarer och erfarenheter?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-14 20:30

det dumma med sådana lösningar är att det är så bökigt att återställa om åtgärderna inte blir tillfyllest eller vid flytt. jag såg ett patent på en sådan lösning och då handlade det om en tryckzonabsorbent och med anslutning till det bakomliggande rummet skapade man större tryckskillnader, man höjde verkningsgraden på absorbenten på så vis om jag förstod saken rätt. men allt handlar nog om vilken beskaffenhet rummet bakom har, om lyssningsrummet läcker ut ljud så kan det ju även läcka in
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-14 21:43

Hej Ludvig,

innan du gör någonting annat behöver du skaffa en avatar. ;)

Hade du tänkt dig någon slags Heimholzhistoria? Hur mycket av rummet bredvid får tas i i anspråk? Vilken/vilka frekvenser jagar du?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-07-15 21:22

Vet att Tengil har en sådan i sitt biorum, där IÖ har haft mer än ett finger med i planeringen. Slitsen är i ena hörnet mot angränsande rum (från golv till tak har jag för mig) bakom lyssningsplats och har "fluff" istoppat.

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Inläggav Ludvig_S » 2008-07-15 21:22

KarlXII skrev:Hej Ludvig,

Hade du tänkt dig någon slags Heimholzhistoria? Hur mycket av rummet bredvid får tas i i anspråk? Vilken/vilka frekvenser jagar du?

Hej Kalle, ok, avatar fixad! :wink:

Nja, vet inte riktigt vad jag har tänkt. Såg en sådan lösning hemma hos Tengil och var nyfiken på hur den kunde fungera och om det finns möjlighet för mig att implementera. Jag jagar egentligen inte en viss frekvens utan mer överlag större dämpning under 100Hz.

Jag har pratat med Tengil i eftermiddag och förstått lite mer hur det fungerade. Det verkade vara en Helmholz med "tryckutsläpp" i ett intilliggande rum. Jag måste alltså fortfarande ha Helmholzlådan i lyssningsrummet vilket inte passar så bra hos mig. Åverkan är inga problem då vi kommer bo här så länge barnen bor hemma, dvs mååånga år till, men jag kan nog inte förhandla in en stor Helmholzlåda i vardagsrummet :lol:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-16 14:01

Ludvig_S skrev:
KarlXII skrev:Hej Ludvig,

Hej Kalle, ok, avatar fixad! :wink:

Nja, vet inte riktigt vad jag har tänkt. Såg en sådan lösning hemma hos Tengil och var nyfiken på hur den kunde fungera och om det finns möjlighet för mig att implementera. Jag jagar egentligen inte en viss frekvens utan mer överlag större dämpning under 100Hz.

Jag har pratat med Tengil i eftermiddag och förstått lite mer hur det fungerade. Det verkade vara en Helmholz med "tryckutsläpp" i ett intilliggande rum. Jag måste alltså fortfarande ha Helmholzlådan i lyssningsrummet vilket inte passar så bra hos mig. Åverkan är inga problem då vi kommer bo här så länge barnen bor hemma, dvs mååånga år till, men jag kan nog inte förhandla in en stor Helmholzlåda i vardagsrummet :lol:

Lite klargörande, min låda är ju i intilliggande rummet ju, från biorummet är det bara en 20cm öppning med tygkudde och sedan är själva lådan dämpad med ytabsorbenter från golv till tak, dimensionerna på lådan är 70cm *50cm(inklusive 20cm tygkudde) så den går att gömma ganska lätt, be frun bestämma vilken ytfinish som hon vill ha :) det är alltså 20cm tygkudde i båda ändar.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Inläggav Ludvig_S » 2008-07-16 14:38

Tengil skrev:Lite klargörande, min låda är ju i intilliggande rummet ju, från biorummet är det bara en 20cm öppning

Aha! Det tar lång tid innan jag fattar :wink:

I mitt fall handlar det om att utnyttja ett badrum på andra sidan väggen. Där kommer ingen låda få plats utan den måste nog sitta i vardagsrummet. Jag får fundera vidare på lämplig lösning.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-07-16 15:34

Ludvig_S skrev:Aha! Det tar lång tid innan jag fattar :wink:

I mitt fall handlar det om att utnyttja ett badrum på andra sidan väggen. Där kommer ingen låda få plats utan den måste nog sitta i vardagsrummet. Jag får fundera vidare på lämplig lösning.

Öhh, läste första inlägget slarvigt men tolkar det som att du skall göra en öppning till badrummet (genom väggen) rätt så?

I så fall: gör inte det, fuktspärrer ryker all världens väg och därmed också möjlighet att vid skda få ersättning från försäkringsbolag. Dessutom måste hela badrummet få ni fuktspärr när du vill återställa det.

Men jag kanske fattade fel?

//Ceder

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Inläggav Ludvig_S » 2008-07-16 16:42

Ceder skrev:
Ludvig_S skrev:Aha! Det tar lång tid innan jag fattar :wink:

Öhh, läste första inlägget slarvigt men tolkar det som att du skall göra en öppning till badrummet (genom väggen) rätt så?

I så fall: gör inte det, fuktspärrer ryker all världens väg och därmed också möjlighet att vid skda få ersättning från försäkringsbolag. Dessutom måste hela badrummet få ni fuktspärr när du vill återställa det.

Men jag kanske fattade fel?

//Ceder

Nej, du fattade rätt.

Jag tänkte isåfall utforma hålet eller slitsen som en korrekt väggenomföring enligt de våtrumsföreskrifter som finns, precis som när man tar upp ett hål för en badrumsfläkt, en dörr eller ett fönster. Eftersom badrummet görs från grunden (var ett vanligt rum innan) så blir det inte så komplicerat med fuktspärrarna runt öppningen.

Jag kan för all del även bygga själva Helmholzlådan med fuktspärrar :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-16 17:10

Du gillar ju att ha hål ut. ;)

Varför inte göra en slits i golvet/sockeln ut till en isolerad låda i krypgrunden?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-16 17:31

väggen mellan badrum och lyssningsrummet kanske kan göras tjockare och integrera absorbenten i den, kanske som kvartsvågsabsorbent om inte helmholtz
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-07-16 21:20

Ludvig_S skrev:Eftersom badrummet görs från grunden (var ett vanligt rum innan) så blir det inte så komplicerat med fuktspärrarna runt öppningen.

Ah, då så :)

P.S. Noterade att mitt inlägg ovan kan tolkas som "störigt" (och med flera stavfel :) ) Vill bara förtydliga att det inte alls är/var min avsikt D.S.

//DC

Återgå till DIY-forum