frekvensomfång bestäms av
-3dB neråt är ca 7 Hz , bestämt av elektrolyterna i återkopplingsslingan
((22 uF kondingarna)
DC-blockeringskondingarna (polyester ger ca 1 Hz -3dB) om lasten är 47 kohm- sätt dit elektrolyter på 22 uF på utgången speciellt om du har en lågohmig last.
Övre gränsfrekvens är nog långt över Panasonic mikens respons. Jag har inte mätt. (Gain bandwidth = 2 MHz vilket vid 10 ggr förstärkning ger ca 200 kHz - 3dB för opförstärkarna)
distortion < mikens
Jag skulle uppskatta < 0.1 % , kanske 0.1-0,2 % för > 10 kHz då man har hög förstärkning.
Givetvis kan du bygga den med mera gain- men min WM-60 mik kapsel (ger ca 6mV/Pa => 725 mV vid 1 Pa ljudtryck maximalt.
VM-61 är känsligare med ca 15 mV/Pa.
Ialla fall, då är det bara att byta motstånden runt OPn så klart:
OBS- det blir mer brus och dist ju högre förstärkning du har. (100 ggr på en LM072 ger lite dålig frekvensgång)
WM-60A har ca 7 uv i egenbrus , WM-61 (svalanders) har ca 15 uV men iom den har högre egenkänslighet blir ändå SNR något bättre för WM-60. (som inte finns att köpa längre)
Ialla fall är det nog rätt så betydelselöst för dessa enkla mikar. För riktigt noggranna dist mätningar skulle jag nog bygga en bättre mikförstärkare för betydligt bättre mikrofonelement.
Du kan också ge mikkapseln mer spänning, istället för att ha en ren spänningsföljare sätter du dit två motstånd. Men tänk på att OPn oftast inte klarar att gå hela vägen till matningen. Minsta förstärkning blir då 2 ggr, vilket ger 7,2 V ca och det går inte med 4 st batterier och TL-072.
Enklare än så är ju att koppla direkt till batteriet (OBS max 10V till elektreterna) mha ett motstånd men eftersom känsligheten svänger något med matningen gjorde jag så här. motståndet till elektreten skall då ändras något, tror det finns formler ngnstans.
Denna duger till frekvensresponsmätningar, speciellt om man har en mikrofon med tillhörande kalibreringskurva . Se tidigare trådar.
Klart du kan lägga till klippindikatorer, googla på Wallin jig+ mik så hittar du en variant. Jag brydde mig inte för det fanns inte plats på veroboardet