ATX nätaggregat + förstärkare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
usling

ATX nätaggregat + förstärkare?

Inläggav usling » 2008-07-30 19:21

Hej :)
Jag tänkte bygga in en klass D förstärkare i datorn för att spara plats och bara för att jag måste ha ett projekt...
Förstärkaren måste va på 12v eftersom man kan få ut det från datorns nätagg, och såna moduler har jag också hittat. (Tripath, http://www.41hz.com )

Frågan är dock, är ett ATX nätagg lämpligt till en ljudförstärkare? Kommer ljudet att bli dåligt eller rentav uselt pga nätagget? I vanliga förstärkare används ju feta transformatorer och det är väl ingen slump att SMPS inte används så mycket än? Är det upp till det aktuella nätagget jag har, eller är hela principen dömd att misslyckas? :)

Jag har ingen lust att ha två olika strömkällor i samma låda pga risken för kortslutning osv. Om det inte fungerar med datorns nätagg får jag helt enkelt bygga ljudförstärkaren i en egen låda tillsammans med en egen transformator. Men det vore väldigt skönt att slippa det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-30 19:50

Har också funderat på samma sak!

Min fråga är i så fall om det är nån väsentlig skillnad på ett gammalt atx-agg jämfört med p3-anpassade osv...? Vad finns det mer för sladdar att välja på nu igen, förutom 12v? Floppy disk-sladden, vad kan den driva :D

Lite mer allmän info kring detta, och t.ex. vilka sladdar som är vad i kontakten, kan vara bra att veta :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-30 19:52

phloam skrev:Floppy disk-sladden, vad kan den driva :D

Samma.
Gul=12V
Svart=0
Svart=0
Röd=5V

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2008-07-30 22:04

Jag tänkte mer på om ATX nätagg ger stabil och bra ström som inte sabbar ljudet. Vissa ultra-audiofiler kör ju liksom batteridrift bara för att få så bra ljudkvalité som möjligt. Det är väl inte så högt jag satsar, men det är inte så kul om det låter förjävligt bara för att nätagget är kass jämfört med en vanlig transformator.

12v kan man ju köra på. Blir inte så jättekraftigt, men tror det är tillräckligt om man har snälla högtalare :)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-07-31 10:29

Ett ATX nätaggregat ger en väl stabiliserad spänning och funkar bra att driva en 41hz stäkare med. Jag drev en Amp6 med ett gammalt ATX nätaggregat, det funkade finfint!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
james

Inläggav james » 2008-07-31 18:13

Jag har försökt att bygga in amp 32 och även amp9 i min HTPC och kan absolut rekommendera dig att köpa en separat trafo. Hade kraftiga problem med "switchljud" som låg på hela tiden och som jag aldrig lyckades filtrera bort. Ljuden följde till viss del hårddiskens arbete. Lät ungefär som när en mobiltelefon sänder och ligger bredvid elektronik. Försökte med 3st olika "kvalitetsagg" men ingen skillnad.
Skulle gissa på att Rundberg har kört med nätagg kopplat mot enbart sin förstärkare.
Har även försökt driva ett försteg med +/- 12V från datorn och det kan jag verkligen inte heller rekommendera!
Kör nu med 2st amp9 i datorn men med separat strömförsörjning och inkapslade. Det fungerar utmärkt!

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2008-07-31 18:34

intressant, kanske ska testa då :)

lät den bra din Amp6?

james, finns det inte risk för konstiga "jordvandringar" med två olika strömkällor i samma låda? Eller rent av kortis? Jag är inte så jättehaj på sånt här än, men jag försöker lära mig.

Användarvisningsbild
james

Inläggav james » 2008-07-31 19:02

Trafons spänning tar jag från nätagget men det skulle gå lika bra att ta in den separat från samma vägguttag. Jorden är redan ansluten till chassit så den behöver man inte ansluta igen, så nej har inga problem med loopar. Tror inte att en extra anslutning av jord på primärsidan av trafon ger så mkt loopar. Titta på industrin som har först vanlig jord, skärm och potentialutjämning ansluten till deras styrskåp för tex robotar. Alla tre ansluts till jord i centralen och vid skåpet till jordskenan. Allt för att minimera störningar.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-31 19:08

james skrev:Jag har försökt att bygga in amp 32 och även amp9 i min HTPC och kan absolut rekommendera dig att köpa en separat trafo. Hade kraftiga problem med "switchljud" som låg på hela tiden och som jag aldrig lyckades filtrera bort. Ljuden följde till viss del hårddiskens arbete. Lät ungefär som när en mobiltelefon sänder och ligger bredvid elektronik. Försökte med 3st olika "kvalitetsagg" men ingen skillnad.
Skulle gissa på att Rundberg har kört med nätagg kopplat mot enbart sin förstärkare.
Har även försökt driva ett försteg med +/- 12V från datorn och det kan jag verkligen inte heller rekommendera!
Kör nu med 2st amp9 i datorn men med separat strömförsörjning och inkapslade. Det fungerar utmärkt!

Det där låter lite som att förstärkaren är mikrofonisk och plockar upp en massa störning ifrån luften.
Testade du att kapsla in förstärkaren i en egen låda som du sedan jordade i chassiet?

Edit: Jag är inte säker, men jag gissar att det är masser med fält och skit innuti en dator... Men man borde ju kunna komma runt problemet med en metallåda som skärmar tänker jag...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-31 19:26

Jag har liknade problem, men "hårddiskljud" och att ljudet hackar vid hdaccess, men då är det med inbyggda ljudet på moderkortet. Ska testa att sätta i ljudkort istället. Konstigt problem iaf... jag kanske har kopplat lite sladdar fel :) (hembygge)

Men iaf så är det kul att veta att man kan använda ett atx-nätagg som sådant utan problem. Får se ifall man det finns fler saker som kan drivas, det blir väl lite kontakter över :)

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2008-07-31 19:45

Måste kolla upp det här lite närmare. Min dator är ju inte jordad samt att min lägenhet bara har jordade uttag i köket, så det är ju kanske ett problem då. Har ett lite special nätagg i datorn, så bara plus och minus på det.

Ska läsa på lite innan jag går vidare.

Men det finns många komponenter i datorn som ger störningar. Sen ska man försöka undvika det inbyggda ljudkortet, hela moderkortet fungerar ju som en stor antenn t.ex :P
Senast redigerad av usling 2008-07-31 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
james

Inläggav james » 2008-07-31 19:46

Skärmad låda för stärkaren användes både med separat trafo och med nätagget. Nätagg=störningar och trafo=helt tyst i övrigt samma förutsättningar. Kylflänsen var helt isolerad från all kontakt med övriga delar i bägge fallen.
Jag fick även problem med att datorn började starta om sig lite då och då. Tror inte nätagget orkar med de strömpeakar som en trafo med kondensatorbank hanterar. Nätagget som vanligtvis används är ett Corsair
580W.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2008-07-31 19:50

http://www.mcubed-store.com/catalog/pro ... cts_id=179

Då lär ju inte mitt nätagg palla heller... det är rätt klent.
Det är ett externt HTPC-nätagg som är ljudlöst.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-31 23:05

Det finns nog mycket skräp i jorden i en dator, för var är jorden... i vilken punkt. Så att ha en förstärkarmodul som har en icke diffad (balanserad) ingång i datorn matad från ATXagget kan nog ge störningar.

Agget kan nog hantera rätt så kraftiga strömpeakar. Nu vet jag inte detta utan bara spekulationerer, men... I dagens datorer så används strömspar och detta medför t.ex. att strömmen till CPUn varierar kraftigt. Nu tar kanske DC/DC på moderkortet hand om lite variationer, men ATXagget får nog känna av en hel del. Däremot kanske specen säger att ATXagget får variera sin spänning rätt så mycket. Det är ju DC/DC på moderkortet som ger ström till CPUn och ser till att den håller rätt spänning.

Tänk även på att switchade agg har, förutom max ström, även ofta min ström specad.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-31 23:10

Mich skrev:Tänk även på att switchade agg har, förutom max ström, även ofta min ström specad.

Spekulation: Det skulle kunna vara detta James råkade ut för när han drev sin opamp i försteget...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-08-01 08:53

Det är sant att jag använde ett gammalt ATX aggregat fristående. Anledningen till att jag slutade göra det var att jag byggde ett linjärt PS som ger 14,6v istället.

Huruvida andra enheter inkopplade på +12 skulle ge störningar eller inte har jag ingen aning om.

Att använda ett annat externt nätaggregat är kanske bästa lösningen. Vad är det för förstärkare du ska driva?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
james

Inläggav james » 2008-08-01 18:22

ollebolle skrev:
Mich skrev:Tänk även på att switchade agg har, förutom max ström, även ofta min ström specad.

Spekulation: Det skulle kunna vara detta James råkade ut för när han drev sin opamp i försteget...

Antagligen inte då resten av datorn drar tillräckligt från agget för att lösa den problematiken.
Det enklaste man kan göra är att köpa en vanlig nätadapter 12V/5A och köra med.

Varje 12V lina ut från nätagget brukar vara specad för en viss ampere tex 15A, om man överskrider det så klipper agget spänningen några hundradelar som en säkerhetsåtgärd. Utan kondensatorbank så kan man nog överskrida det utan större problem under korta perioder. Tex är det ofta det som händer om datorn startar om mitt i ett spel eller annan tung belastning.
Processorn matas oftast från alla linor via atx-kontakten på moderkortet så den kan ju belastas hårdare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-02 09:12

En god vän som är mätexpert hade upplevt konstiga effekter när enheter som var switchade, eller hade switchade strömförsörjningar, kopplades samman. Det föreföll som de olika klockfrekvenserna kunde hamna på olyckliga förhållanden till varandra.
Kort, var beredd på att saker funkar besynnerligt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-08-02 14:07

//Michael

Det löser man genom att hänga ett 10 watts 20 eller 30 ohm motstånd på 5V matningen. Den belastningen räcker för att de flesta switchade agg ska starta. Jag har byggt ett litet garage-PSU för att kunna få 12V/200W utan att måsta dra i gång nån motor. Ett PSU från en gammal Mac är tyst och funkar alldeles utmärkt.

Switchade PSUer liknande de i datorer kan fungera bra i audio sammanhang - såna sitter i många kommersiella förstärkare - men man bör filtrera friskt. Häng på en lite större el-kondning, 20.000 µF kanske, parallellt med nån liten 100nF kondning, tantal t.ex på matningen.

Jag kanske missuppfattar men det verkar som om några vill driva sin 12V förstärkare och datorn samtidigt. Det är ingen bra idé eftersom en dator drar ström väldigt dynamiskt, ibland i pulser om flera pulser per sekund. Den belastningen, t.e.x när stora diskar ska läsas/skrivas kan lätt höras på 12V matningen från ett enkelt datoragg. Dipparna är små men syns tydligt på ett oscilloskåp. Datorn bryr sig inte så där märker man inget.

Fast blir inte 12V lite låg spänning för ett slutsteg? Det är ju ingen bilstereo precis :) Jag skulle sikta på ett dubbelspänningsagg på 30V eller så för ett litet 41hz.com AMP kit.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2008-08-03 16:02

Det finns en amp, om det är amp 6 low profile eller så, som är gjort för 12v. Blir ju inte så jättehög uteffekt, men det gör inte så mycket då det är datorhögtalare. Fast om det kommer låta illa pga hårddiskar osv så skippar jag det. Ska nog bygga slutsteget i en separat låda tillsammans med egen strömförsörjning istället.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-03 20:16

Amp3 och Amp6 är nog 12-voltarna. Den ena med hålmonterade och den andra med ytmonteradede komponenter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum