Klipsh hörnlåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Klipsh hörnlåda

Inläggav Helmut » 2008-07-27 22:45

Min klipsh

Jag hittade ritningen på Klipsh hornet för hörnplacering och blev intresserad av att bygga två-tre ex av lådan eftersom jag hört många positiva omdömen om lådan och att den inte låter som ett horn.
-Att den låter bra beror det på att det inte finns några pararella väggar i lådan. Finns det andra konstruktioner som är bättre och går längre ner i basen? Jag skall använda lådan både till musik och hembio. Lådorna skall placeras liggande en bit från hörnen vilket gör att golvet och väggen kommer att användas som en del av hornet.
-Hornet är en sluten låda med ett horn. Vika värden bör elementet ha för att passa?
-Framför högtalaren finns en skiva med en öppning på 75 x 335 millimeter. Är det ett krav att elementet är ett 15 tums element eller kan jag använde ett 12 tums element med en längre slaglängd eller två 8 till 10 tumselement?
-Går det att utöka lådans förmåga att återge lågbas eller faller frekvenskurvan så brant att det är meningslöst att höja frekvensområdet mellan 20 – 35 Hz.
-Till en hemmbioanläggning använder man sig av en subbas, behöver jag en subb? Eller kan jag bygga en en Eq där jag kan reglera omnrådet 20 – 80 Hz och köra ut basen i ordinarie högtalarna för att slippa fasfel vid delningsfrekvensen runt 80 Hz-

Jag har för en massa år sedan byggt Radio & Televisions T horn och kommer ihåg att det var tryck i lådan men har för mig att den inte gick särskilt långt ner i basen. Är det någon som kommer ihåg i vilket nummer det var som ritningen publicerades i.
Jag har fortfarande kvar mina Philips AD 10100 element. Har för mig att det fanns två versioner av lådan, ett med tio tums och en låda med 12 tumselement. Är det någon som byggt lådorna och gjort några mätningar på lådorna. Finns det någon anledning till att man idag skulle ge sig in på ett bygge?

Jag demonstrerade för några vänner ”CD dyrkare” hur gamla vinyler låter. Jag körde
Carlo Curley Goes digital
Supertramp Crime of the century ”original master recording”.
Al Stevard, Year of the cat ”original master recording”
Pink Floyd, Speak to me osv ”original master recording”
Anne Chapelin Varite du clavecin ”45 varvare”
Impfaktorn var hög för dessa direkt graverade vinyler! Finns det någon butik som har beg direktgraverade vinyler på lager? Och framför allt nyutgivningar av vinyler kommer dessa att ha samma kvalité som direkt graverade vinyler?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Klipsh hörnlåda

Inläggav paa » 2008-07-28 00:07

Helmut skrev:
Finns det andra konstruktioner som är bättre och går längre ner i basen? Jag skall använda lådan både till musik och hembio. Lådorna skall placeras liggande en bit från hörnen vilket gör att golvet och väggen kommer att användas som en del av hornet.
-Hornet är en sluten låda med ett horn. Vika värden bör elementet ha för att passa?

-Framför högtalaren finns en skiva med en öppning på 75 x 335 millimeter. Är det ett krav att elementet är ett 15 tums element eller kan jag använde ett 12 tums element med en längre slaglängd eller två 8 till 10 tumselement?

Vilket frekvensområde tänkte du utnyttja från hornen?

Det är noga med anpassningen mellan elementets strålningsimpedans, hornets strålningsimpedans och kompensationskavitetens volym. Det går inte bara att byta element utan att kompensera både det ena och det andra, om det inte ska bli stora försämringar jämfört med orginal.

Klipshorn är hörnhorn och behöver stöd inte bara från golv och en vägg, utan från golv och två väggar, varför ditt placeringsförslag inte alls kommer att ge samma basåtergivning som den avsedda uppställningen.

Det finns många andra system som går längre ner i basen. Jag tror väldigt få system horn i basen idag, inte ens giagantiska system för t.ex IMAX-biografer.
Det finns ju så många baselement som kan gå djupt med låg distorsion i basreflexlådor numera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-07-30 00:06

Jag har tänkt mig ett lyft vid 25 - 35 Hz.
Jag har för mig att R&Tv, T-hornets element AD 10100 och 12100 inte var konstruerade för hornhögtalare.
Att lådorna skall vara liggande beror på att det inte finns plats för stående lådor men sidolådorna får plats i hörnet om lådorna placeras liggande.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-07-30 12:52

Att lägga hornet utmed väggen går givetvis, förbehållet att det fortfarande är i anslutning till hörnet. Om du tänker dig att ha hornen någonstans utmed väggen så får du dubbla antalet horn för att bibehålla funktionen som ett hörn ger. Dessutom måste du ha fri vägg, ca 1,5 m, på båda sidor om hornet när det är uppstället i ett hörn. Till hornen kommer dessutom ett krav på lyssningsrummets storlek, den rekommenderade storleken är ca 3 x 4 x 8 m. Dvs ett rum om ca 50 kvm med en höjd om 3 m. Stort rum, inte så vanligt.

Hornet har ca 25-30% verkningsgrad och du presterar därmed lätt väldigt höga ljudnivåer. Men du kan med mindre arbete och större placeringsvalfrihet komma upp i verkningsgrader mellan 5% och upp till 17-18% mellan 50 till 400-500 Hz med hjälp av basreflexlådor.

Som exempel, eftersom du vill ha återgivning nedåt 20Hz, så får du med 1st 30” element (ElectroVoice 30W) i en låda med volymen ca 2 m3, en undre gränfrekvens omkring 17Hz, verkningsgrad fritt på golv ca 5%. Eftersom högtalarelementet kan vara svårt att få tag i så kan du byta till 4 st 15” av lämplig design, det ger ungefär samma konarea.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-08-03 23:19

Jag har haft DIY klipshorn och kan intyga att de behöver riktiga hörn och detta av solida väggar! Vanliga gipsväggar är för mjuka och orsakar ca 6 db basfall...

Den märkligt smala spalten 75mm är för att förbättra områdedet ovanför 200 Hz och som bashorn kan man lika gäran köra 150mm bred spalt.

Klassisk horndesign förspråkar element med ett Q på 0.25 eller ännu lägra men Klipsch använde ett med 0.4 eller så (om jag minns rätt). Själv hade jag ett Pyle element inköpt på Minic jag tror det hette 15MHC600.

Klipshornen torde vara överlägsna RT-1 det med 10" element och kanske också efterföljarna med 12" element RT-2 och RT-3.

Det jag gillade med Klipshhornen var deras känsla av outtömlig kraft, hornkopplade 15" är något annat än servostyrda 5" element.

Faktum är att hornen inte ger mycket under 35 Hz eller så men genom kraften så verkar de gå längre ner. Men är man ute efter 17 Hz i Jurassic Park så är det inte Klipschhorn mans skall jaga med :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-04 18:32

Klipshhornet är en oerhört väl vald kompromiss. Hornet är för kort samt
har för liten munarea för vad det är avsett för. För att kompensera
detta används ett element med låg fs samt låg magnetstyrka då ett
för starkt element skulle "skjuta rätt igenom". Det klena elementet
lastas lagom hårt av det motstånd horgången utgör medan ett
normalt 15"-element inte påverkas lika mycket av den för korta
horngången. Resultatet blir att de toppar och dalar i frekvenskurvan
som borde finnas med efterföjlande kraftiga fasskiften i basen jämnas
ut. Det är helt klart bättre med ett "riktigt" konstruerat bashorn, men
ett sådant med samma prestanda i djupbasen skulle bli ca 2 m3 stort.

Frekvensgång och snack som "min stativare/golvare lirar ner till 25" är
för mig helt ointressant. Bashorn har ett speciellt sound, det är
befrielsen från dåligt ljud som får horn att låta horn. Horn som
låter "illa" är felkonstruerade och felkonstruerade lådhögtalare finns
det också gott om...

Ska du bara använda hornet till bas är ett "tappat horn" ett mycket bra
val. Länk nedan till simuleringar och två av mig bygda horn

Sida 4 och frammåt byggs det två typer av tappade horn
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Här finns simuleringar och ritningar för ett antal olika tappade horn
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68230

Återgå till DIY-forum