Min klipsh
Jag hittade ritningen på Klipsh hornet för hörnplacering och blev intresserad av att bygga två-tre ex av lådan eftersom jag hört många positiva omdömen om lådan och att den inte låter som ett horn.
-Att den låter bra beror det på att det inte finns några pararella väggar i lådan. Finns det andra konstruktioner som är bättre och går längre ner i basen? Jag skall använda lådan både till musik och hembio. Lådorna skall placeras liggande en bit från hörnen vilket gör att golvet och väggen kommer att användas som en del av hornet.
-Hornet är en sluten låda med ett horn. Vika värden bör elementet ha för att passa?
-Framför högtalaren finns en skiva med en öppning på 75 x 335 millimeter. Är det ett krav att elementet är ett 15 tums element eller kan jag använde ett 12 tums element med en längre slaglängd eller två 8 till 10 tumselement?
-Går det att utöka lådans förmåga att återge lågbas eller faller frekvenskurvan så brant att det är meningslöst att höja frekvensområdet mellan 20 – 35 Hz.
-Till en hemmbioanläggning använder man sig av en subbas, behöver jag en subb? Eller kan jag bygga en en Eq där jag kan reglera omnrådet 20 – 80 Hz och köra ut basen i ordinarie högtalarna för att slippa fasfel vid delningsfrekvensen runt 80 Hz-
Jag har för en massa år sedan byggt Radio & Televisions T horn och kommer ihåg att det var tryck i lådan men har för mig att den inte gick särskilt långt ner i basen. Är det någon som kommer ihåg i vilket nummer det var som ritningen publicerades i.
Jag har fortfarande kvar mina Philips AD 10100 element. Har för mig att det fanns två versioner av lådan, ett med tio tums och en låda med 12 tumselement. Är det någon som byggt lådorna och gjort några mätningar på lådorna. Finns det någon anledning till att man idag skulle ge sig in på ett bygge?
Jag demonstrerade för några vänner ”CD dyrkare” hur gamla vinyler låter. Jag körde
Carlo Curley Goes digital
Supertramp Crime of the century ”original master recording”.
Al Stevard, Year of the cat ”original master recording”
Pink Floyd, Speak to me osv ”original master recording”
Anne Chapelin Varite du clavecin ”45 varvare”
Impfaktorn var hög för dessa direkt graverade vinyler! Finns det någon butik som har beg direktgraverade vinyler på lager? Och framför allt nyutgivningar av vinyler kommer dessa att ha samma kvalité som direkt graverade vinyler?