Basmoduler till HFLS-1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 18:38

cs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.
Stora element är väl inte per definition långsamma 8O

Och nej, magnetvikten har absolut inget med långsamhet att göra.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-22 22:49

Nwalmaer skrev:Kraftigare motor på en 8" är svårt att hitta, så styvheten är nog med flit. Det är just det som gör att elementet inte behöver stor lådvolym. Vissa tillverkare föredrar att använda kalle-anka upphängning och sen låta motorn hålla membranet på plats. Man kan göra så men det är inte rätt!

Verkningsgraden i specsen är inte så mycket att hänga upp sig på, det är så låga frekvenser så det beror i princip enbart på lådkonstruktionen. Räkna med att det hamnar högre!

12:an flyttar ju lite mer än dubbelt så mycket luft vid samma membranrörelse så den har lite högre verkningsgrad per automatik.
Men den har ju också sämre dämpning och därav kräver en sisådär 4 ggr större låda!

Fina grejet att veta. Det är alltså den större arean som höjer verkningsgraden.

Jag menade inte att det skulle vara kraftigare motor på 8"arn, den har jag respekt för redan :) Sen om det är en bra dimension vet jag typ inget om.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-22 23:06

Kaffekoppen skrev:
cs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.

Jag menade så här. Det finns ju en myt om att stora element är långsammare än små. Den myten ska väl ha uppkommit pga att för liten motor många ggr används när man gör större element. Och magneten är en del i motorn och dess egenskaper beror på vikt, typ och kvalitet.

Drar man elementarean till plus oändligheten och magnetvikten till noll. Då måste man man väl kunna säga att magneten påverkar snabbheten? Men mer logiskt låter det kanske om man säger att magnetvikten påverkar slaglängden och effekttåligheten?
Och så beror snabbheten på förstärkaren, lådkonstruktionen, elementets upphägning och vikten på "konen"?

Jaja, men du kan väl kanske rätta till detta kaffekoppen. Det var väl Shiva som du hade varit med att utveckla. Har läst en hel av dig, men det är ett tag sen.

Användarvisningsbild
Kronan

Inläggav Kronan » 2007-11-28 19:37

Lånar denna tråden lite till mitt första inlägg här på faktiskt.se... :)

Har funderat ett tag på denna sub med Tangbands w8-740e. Är ute efter basstöd till mina stativare och tänkte att dessa skulle passa då de inte kräver speciellt stor låda. Min idé var att bygga 2 st ca 60 cm höga smala pelare, elementet på sidan och porten neråt. Tyckte det passade bra med porten neråt så jag slipper böja röret. Naturligtvis måste den stå på fötter så att porten kan "andas". Tanken var att dessa lådor också ska fungera som stativ till mina stativare, mest för att spara golvyta.
Tänkte driva dessa subbar från LFE utgången på min bioreciever via en integrerad stärkare av märket rotel.

Har lite frågor...
När jag simulerar detta element i en 25 liters br med fb= 30 hz så får jag en peak vid ca 110hz. Är detta något problem om jag tänkte dela vid 60-80hz? Tror recievern delar 12dB/oktav

Har läst en del om denna sub och alla verkar nöjda med hur den presterar till musik men klarar den lite filmljud också?

Ser ni något problem med att använda och bygga subbarna enl mitt förslag?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-29 00:05

cs_gve skrev:
Kaffekoppen skrev:

Jag menade så här. Det finns ju en myt om att stora element är långsammare än små. Den myten ska väl ha uppkommit pga att för liten motor många ggr används när man gör större element. Och magneten är en del i motorn och dess egenskaper beror på vikt, typ och kvalitet.

Drar man elementarean till plus oändligheten och magnetvikten till noll. Då måste man man väl kunna säga att magneten påverkar snabbheten? Men mer logiskt låter det kanske om man säger att magnetvikten påverkar slaglängden och effekttåligheten?
Och så beror snabbheten på förstärkaren, lådkonstruktionen, elementets upphägning och vikten på "konen"?

Jaja, men du kan väl kanske rätta till detta kaffekoppen. Det var väl Shiva som du hade varit med att utveckla. Har läst en hel av dig, men det är ett tag sen.

Tja, först och främst är jag ingen konstruktör, utan var projektkordinator :)

Snabb bas finns inte (då blir det ju i extremfallet diskatljud ;) )

Problemet uppkommer med feldesignade lådor, eller resonanser i rum. Vissa element är så vansinnigt konstruerade att det är väldigt lätt att göra väldigt fel - en del element är inte ens möjliga att åstakomma en bra återgivning med.

Man anpassar massa olika saker för att nå de egenskaper man är ute efter. Det kan vara styvheten på spidern, materialet i konen och upphägningen, eller en himla massa andra saker - varav magnetstorleken är en. En av många.

Det är alltså inte alls säkert att det alltid är bra med jättemagneter. Det beror ju på vad man vill :)

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-29 19:19

Kronan skrev:Lånar denna tråden lite till mitt första inlägg här på faktiskt.se... :)

Har funderat ett tag på denna sub med Tangbands w8-740e. Är ute efter basstöd till mina stativare och tänkte att dessa skulle passa då de inte kräver speciellt stor låda. Min idé var att bygga 2 st ca 60 cm höga smala pelare, elementet på sidan och porten neråt. Tyckte det passade bra med porten neråt så jag slipper böja röret. Naturligtvis måste den stå på fötter så att porten kan "andas". Tanken var att dessa lådor också ska fungera som stativ till mina stativare, mest för att spara golvyta.
Tänkte driva dessa subbar från LFE utgången på min bioreciever via en integrerad stärkare av märket rotel.

Har lite frågor...
När jag simulerar detta element i en 25 liters br med fb= 30 hz så får jag en peak vid ca 110hz. Är detta något problem om jag tänkte dela vid 60-80hz? Tror recievern delar 12dB/oktav

Har läst en del om denna sub och alla verkar nöjda med hur den presterar till musik men klarar den lite filmljud också?

Ser ni något problem med att använda och bygga subbarna enl mitt förslag?

Att det är en peak i 110 Hz är nog ingen fara. Så fort du ställer in suben eller subarna i ett rum så förstörs den fina kurvan i alla fall. Så klart så är det ju bättre att ha en fin kurva innan men hur som helst så bör man ju fixa allt som rummet förstör och då är ju en peak i 110 lätt att fixa på samma gång.

Jag ska mäta upp mitt rum så småningom. Det finns en del trådar här om mikrofoner.

Sen så delar du ju i innan peaken så du har inget problem ens. 12db/oktav är ganska lite är min uppfattning BTW.
Senast redigerad av cs_gve 2008-01-07 00:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronan

Inläggav Kronan » 2007-11-29 19:34

Är du klar med dina subbar än? Hur ser kurvan ut när du simulerar?

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-29 19:53

Kaffekoppen skrev:
cs_gve skrev:
Kaffekoppen skrev:

Tja, först och främst är jag ingen konstruktör, utan var projektkordinator :)

Snabb bas finns inte (då blir det ju i extremfallet diskatljud ;) )

Problemet uppkommer med feldesignade lådor, eller resonanser i rum. Vissa element är så vansinnigt konstruerade att det är väldigt lätt att göra väldigt fel - en del element är inte ens möjliga att åstakomma en bra återgivning med.

Man anpassar massa olika saker för att nå de egenskaper man är ute efter. Det kan vara styvheten på spidern, materialet i konen och upphägningen, eller en himla massa andra saker - varav magnetstorleken är en. En av många.

Det är alltså inte alls säkert att det alltid är bra med jättemagneter. Det beror ju på vad man vill :)

Man måste alltså sätte sig ner och tänka läääääääänge.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-29 20:08

Kronan skrev:Är du klar med dina subbar än? Hur ser kurvan ut när du simulerar?

Nä, men innan våren hoppas jag, eller kanske januari eller nått sånt om jag är "snabb".

Jag ser inte vad som händer med kurvan på högre frekvenser i och med att jag bara har satt in de viktigaste värdena. Jag är inte så intresserad i och med att jag ska dela mellan 100 och 200 hz typ.

Gula kurvan är 740E och gråa kurvan är 740C

http://img147.imageshack.us/my.php?image=aaaaaapt5.jpg

Användarvisningsbild
Kronan

Inläggav Kronan » 2007-11-29 20:29

cs_gve skrev:
Kronan skrev:Är du klar med dina subbar än? Hur ser kurvan ut när du simulerar?

Nä, men innan våren hoppas jag, eller kanske januari eller nått sånt om jag är "snabb".

Jag ser inte vad som händer med kurvan på högre frekvenser i och med att jag bara har satt in de viktigaste värdena. Jag är inte så intresserad i och med att jag ska dela mellan 100 och 200 hz typ.

Gula kurvan är 740E och gråa kurvan är 740C

http://img147.imageshack.us/my.php?image=aaaaaapt5.jpg

Man ser ju att kurvan är påväg uppåt lite på dom övre frekvenserna. Det syntes tydligare på mina simuleringar men jag hade en större skala så toppen syntes mer.
Då vet jag att det inte är någon fara. Tack!!

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-30 20:46

Skriver man in alla värden för elementet så ska man ju se vad som händer på högre frekvenser. I alla fall kunna se när kurvan går ner igen.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2008-08-01 10:56

Då var basarna klara :) , det tog sin tid. Jag vet inte riktigt hur nöjd jag är med dem, det tar väl några dagar eller veckor innan jag vet säkert. Så som det känns nu så känns det som att det har blivit en längre bit tills jag är ”helt” nöjd med ljudet. Slutsteget orkar inte med hela vägen. Jag kör med en Tripath Amp5 från 41hz med 300VA och 20000uF, basarna får alltså dela på det. Var det väntat för er att det inte skulle räcka?
Jag ska bygga ut kondensatorbanken med 20000uF, tror ni det räcker så konerna slår igenom?

Bra:
- Basen går riktigt djupt, känner hur det går mer likt vågor än vibrationer i soffan.
- Tror det låter bra så länge steget räcker till.

Dåligt:
- Hittills så har jag bara lyssnat på trance/dance men är ganska säker på att smällen på käften saknas. Lyssnar man på trummor så vill man ju att trumslagen ska kunna kännas i bröstkorgen. Varför saknas detta?
- Betongväggar är en katastrof. Dalar och toppar på olika ställen i rummet så det är vansinnigt. Vad är lösningen? Är det hus och nån meter isolering baktill i rummet?
- Frekvenskurvan tror jag är en berg och dalbana, katastrof. Vad är lösningen? Är det hus och EQ?

Känner mig lite förvirrad.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-01 11:15

du kan inte fylla en dal på 10 dB med EQ, det gör att ditt effektbehov på förstärkarsidan ökar dramatiskt.

du säger att det inte är "smällen på käften" som finns där.

är det dB som saknas? då behöver du flera basar och flera watt.

annars kan det vara felavstämda baslådor som spökar.

bygga ut kondensatorbanken hjälper inte mycket i ditt fall. det kommer inte påverka hur mycket konutslag du får.

Det du inte beskriver är vilken matningsspänning du har , maximera den så att förstärkaren kan leverera maximal spänning !!!
Då kanske du kan få konenra att slå igenom , max utslag. Det distar dock långt innan.

rumsakustiken kanske någon annan kan hjälpa dig med.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2008-08-01 13:09

Vad jag minns så har transformatorn maximala spänningen som den får ha. Olika högtalare distar väl olika mycket innan fullt konutslag. Kanske det bara är dist men jag får känslan av att förstärkaren tappar kontrollen över konen. Mina HFLS och tidigare Magnat spelar/spelade ganska fint ända till fullt konutslag.

Så större kondensatorbank kommer inte att hjälpa? 41hz, Jan alltså, rekommenderar ju större kondesatorbank för krävande aplikationer. Vad hjälper kondensatorerna med då?

Avstämningen borde nog vara rätt, jag har simulerat den med de dimensioner jag har på spalten och lådan. Att spalten är böjd 90 grader är ju inte med i beräkningen men det bör inte göra så mycket ju.

Smällen på käften, eller om man vill kalla det för punch, är typ trummor jag menar. Den basen går ju inte så djupt. Samma bas ska man väl kunna höra från en gitarr, man bör ju alltså kunna känna gitarren i kroppen lite om man vill tycker jag. Det är väl db som saknas :( eller så kanske det bara är nån svacka i registret :S

Din rek är alltså att jag ska skaffa en stärkare med fler watt?

Nu har jag ju bara lyssnat typ två timmar på högtalarna. Måste prova lite rock sen och även film. Får se ifall det känns som att det är en T-rex i vardagsrummet i JP3 :D och ifall det låter bra när Gino Marzzone faller i golvet i Bound :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-01 13:41

en större kondensatorbank gör att matningsspänningen inte sjunker lika mycket vid stora effektuttag (vilket innebär stor strömförbrukning)

Men även en 10% spänningsfall i matning ger bara 20% effektförlust vilket är ca 2 dB mindre ljudtryck om man tar högtalaren med i beräkningen (vilket han antagligen inte gör, men ser man det från förstärkare-konstruktörens synvinkel är -20% uteffekt ganska mycket)

Det är inte dirket hörbart.

Jmfr med en 50 eller 100W förstärkare . det är 3 dB, men det är knappt lönt att uppgradera. 20000 uF är redan det rätt mycket också så jag tror inte spänningfalllet är 10%. (måste verifieras mha räkning)

dist och tappa konrtollen, är det samma sak för dig? för mig är det olika , tappa kontrollen låter för mig som felavstämning och dist låter illa. antagligen är det dist, har du simulerat maximal ineffekt till dina högtalare? troligen kan förstärkaren få dem att slå i botten.

punchen är svårt att säga, det kan vara dB som saknas, det kan vara högtalarens transientegenskaper (beror på avstämningen, betänk att elementet behöver spelas in och att för tangband o andra billiga element är det stor variation i T/S paramters)

lyssna lite till tycker jag och se vad som händer. du kan ju försöka mäta upp avstämningen på lådan (genom att mäta impedans kurvan) och se hur bra du ligger till.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2008-08-03 15:09

Nu förstår jag mer om effekt :)

Börjar känna mig ganska nöjd med ljudet. Bas finns det mycket av och den är fin så länge man inte spelar för högt och så högt är det ganska sällan jag vill spela.
Punchen vet jag inte riktigt. Har inte känt några trummor i bröstkorgen. Jaja, saknar inte det så mycket. När jag bestämde mig för att bygga dessa så var jag unte efter tajtare bas och renare. Det har jag fått :)

Men nu är det så att slutsteget slår av när jag spelar nära max. I fredags så slog det av hela tiden vid musik och när jag spelade upp JP3 scenen då de kraschar med flygplanet. Igår så slog det bara av när jag spelade upp JP3, sen kunde jag fortsätta spela musik kring maxnivån.

Steget har ju Over / under voltage turn off, Over current protection och temperature overload protection.

Antar att det är tempskyddet i och med att jag kan spela ett tag :?:. Konstigt är det ju att jag kunde fortsätta spela musik igår efter att det slagit av i JP3.

Ang dist och tappa kontrollen. Tappa kontrollen och att det då är någon felavstämning tror jag inte. När jag skrev tappa kontrollen menade jag att jag misstänker att basen skulle kunna vara ännu snabbare och att greppet om konen skulle kunna vara ännu bättre kanske. Annars så är det nog bara dist i högtalarna när jag spelar för högt. Vad är det som får en bas att bli snabb :?:. Enligt mig så är det bra grepp om konen och det får man med massor av effekt :?:.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-04 11:23

"Trummor i bröstkorgen" ligger ganska högt upp i frekvens. Vart delar du? Hur är modulerna placerade? Man kan även förlora information i just det området via golvreflexen, om elementen är placerade ganska högt. Har du EQ kan du testa att höja lite omkring 150-250 Hz eller så.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2008-08-06 10:51

Jag delar vid 100Hz, det är kanske lite för lågt alltså, fast filtret inte är så brant i RX-V2400. Modulerna är placerade med 2,5 meter emelllan och ca 30-40 cm från väggarna. HFLS-1 står ovanpå modulerna. Elementen är ca 15 cm ovanför golvet. Elementen är väl inte så högt då.

Jag ska prova längre fram, ska försöka vara snäll med grannarna nu :)

Tack för hjälpen båda två. Nästa steg kanske är att tänka på rumsakustiken mera.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-06 11:39

Jag ändrade delningsfrekvensen från ca 80 Hz till ca 250 Hz för att få mer ljudtryck i basen. Den taktila? känslan av instrumenten blev mycket bättre och starkare efter detta. Kanske mest därför att det går att spela högre nu??? :D
Mitt "nya" 250Hz filter är ett BW-filter 18dB / oktav.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-06 19:05

Så "kicken" i trummorna står HFLS-1:orna för, med den konfigurationen. Men som sagt, har du möjlighet att EQ:a lite så är det inget fel med det. En mätning visar förmodligen på en dip i just det området. Det gör det på dom flesta stativare.

Föregående

Återgå till DIY-forum