Stora element är väl inte per definition långsammacs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.

Och nej, magnetvikten har absolut inget med långsamhet att göra.
Moderator: Redaktörer
Stora element är väl inte per definition långsammacs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.
Nwalmaer skrev:Kraftigare motor på en 8" är svårt att hitta, så styvheten är nog med flit. Det är just det som gör att elementet inte behöver stor lådvolym. Vissa tillverkare föredrar att använda kalle-anka upphängning och sen låta motorn hålla membranet på plats. Man kan göra så men det är inte rätt!
Verkningsgraden i specsen är inte så mycket att hänga upp sig på, det är så låga frekvenser så det beror i princip enbart på lådkonstruktionen. Räkna med att det hamnar högre!
12:an flyttar ju lite mer än dubbelt så mycket luft vid samma membranrörelse så den har lite högre verkningsgrad per automatik.
Men den har ju också sämre dämpning och därav kräver en sisådär 4 ggr större låda!
Kaffekoppen skrev:Stora element är väl inte per definition långsammacs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.![]()
cs_gve skrev:Kaffekoppen skrev:Stora element är väl inte per definition långsammacs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.![]()
Jag menade så här. Det finns ju en myt om att stora element är långsammare än små. Den myten ska väl ha uppkommit pga att för liten motor många ggr används när man gör större element. Och magneten är en del i motorn och dess egenskaper beror på vikt, typ och kvalitet.
Drar man elementarean till plus oändligheten och magnetvikten till noll. Då måste man man väl kunna säga att magneten påverkar snabbheten? Men mer logiskt låter det kanske om man säger att magnetvikten påverkar slaglängden och effekttåligheten?
Och så beror snabbheten på förstärkaren, lådkonstruktionen, elementets upphägning och vikten på "konen"?
Jaja, men du kan väl kanske rätta till detta kaffekoppen. Det var väl Shiva som du hade varit med att utveckla. Har läst en hel av dig, men det är ett tag sen.
Kronan skrev:Lånar denna tråden lite till mitt första inlägg här på faktiskt.se...![]()
Har funderat ett tag på denna sub med Tangbands w8-740e. Är ute efter basstöd till mina stativare och tänkte att dessa skulle passa då de inte kräver speciellt stor låda. Min idé var att bygga 2 st ca 60 cm höga smala pelare, elementet på sidan och porten neråt. Tyckte det passade bra med porten neråt så jag slipper böja röret. Naturligtvis måste den stå på fötter så att porten kan "andas". Tanken var att dessa lådor också ska fungera som stativ till mina stativare, mest för att spara golvyta.
Tänkte driva dessa subbar från LFE utgången på min bioreciever via en integrerad stärkare av märket rotel.
Har lite frågor...
När jag simulerar detta element i en 25 liters br med fb= 30 hz så får jag en peak vid ca 110hz. Är detta något problem om jag tänkte dela vid 60-80hz? Tror recievern delar 12dB/oktav
Har läst en del om denna sub och alla verkar nöjda med hur den presterar till musik men klarar den lite filmljud också?
Ser ni något problem med att använda och bygga subbarna enl mitt förslag?
Kaffekoppen skrev:cs_gve skrev:Kaffekoppen skrev:Stora element är väl inte per definition långsammacs_gve skrev: Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.![]()
Jag menade så här. Det finns ju en myt om att stora element är långsammare än små. Den myten ska väl ha uppkommit pga att för liten motor många ggr används när man gör större element. Och magneten är en del i motorn och dess egenskaper beror på vikt, typ och kvalitet.
Drar man elementarean till plus oändligheten och magnetvikten till noll. Då måste man man väl kunna säga att magneten påverkar snabbheten? Men mer logiskt låter det kanske om man säger att magnetvikten påverkar slaglängden och effekttåligheten?
Och så beror snabbheten på förstärkaren, lådkonstruktionen, elementets upphägning och vikten på "konen"?
Jaja, men du kan väl kanske rätta till detta kaffekoppen. Det var väl Shiva som du hade varit med att utveckla. Har läst en hel av dig, men det är ett tag sen.
Tja, först och främst är jag ingen konstruktör, utan var projektkordinator
Snabb bas finns inte (då blir det ju i extremfallet diskatljud)
Problemet uppkommer med feldesignade lådor, eller resonanser i rum. Vissa element är så vansinnigt konstruerade att det är väldigt lätt att göra väldigt fel - en del element är inte ens möjliga att åstakomma en bra återgivning med.
Man anpassar massa olika saker för att nå de egenskaper man är ute efter. Det kan vara styvheten på spidern, materialet i konen och upphägningen, eller en himla massa andra saker - varav magnetstorleken är en. En av många.
Det är alltså inte alls säkert att det alltid är bra med jättemagneter. Det beror ju på vad man vill
Kronan skrev:Är du klar med dina subbar än? Hur ser kurvan ut när du simulerar?
cs_gve skrev:Kronan skrev:Är du klar med dina subbar än? Hur ser kurvan ut när du simulerar?
Nä, men innan våren hoppas jag, eller kanske januari eller nått sånt om jag är "snabb".
Jag ser inte vad som händer med kurvan på högre frekvenser i och med att jag bara har satt in de viktigaste värdena. Jag är inte så intresserad i och med att jag ska dela mellan 100 och 200 hz typ.
Gula kurvan är 740E och gråa kurvan är 740C
http://img147.imageshack.us/my.php?image=aaaaaapt5.jpg
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 223 gäster