Är sugen på ett rent klass A-slutsteg.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Är sugen på ett rent klass A-slutsteg.

Inläggav Helmut » 2008-08-09 01:19

Under en Englandsresa 1981 hittade jag en tidning ETI ”Electronic today juli” Tidningen innehöll en ritning på ett klass A-försteg med diskreta komponenter som jag byggde och fortfarande använder eftersom den låter bra.
Augusti numret skulle innehålla ett slutsteg. Dessvärre fick jag inte tag i den tidningen. Slutsteget skulle vara ett rent klass A steg på 60 watt.
Jag tycker att det skulle vara intressant att bygga ett Klass A slutsteg för att få jämföra ljudet med ett klass Ab slutsteg och rör förstärkare.
Försteg och slutsteget var konstruerad av Stan Curtis.
Någon som har förslag på var jag kan hitta ett schema på en klass A förstärkare på ca 50 – 70 Watt. Och sist men inte minst är det värt att lägga ner en massa jobb på ett rent klass A slutsten eller blir resultatet bara höga elräkningar och en tropisk värme som sprider sig i rummet när förstärkaren blir glödhet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-09 01:40

Värt och värt... Man kan med samma mångd pengar och tid bygga ett bra AB-steg med kanske 4 dubbla uteffekten. Dvs ett mycket mer användbart steg. Det hänger lite på vad man har för högtalare (med känsliga högtalare räcker 50W bra!). Det hänger också på vad man är ute efter: Bästa ljud per krona, bygga för att det är skoj, bygga för att man vill ha ett visst ljud...
Jag personligen skulle inte drömma om att bygga klass-A. Dom blir för varma i förhållande till uteffekten.
Intressant skulle kanske vara att bygga en kalss-A försätrkare med diskreta komopneneter för hörlursdrift eller så. Mest som kuriosa.

Klass-A är ingen ekonomisk lösning, men bygger man för att det är kul: Kör igång!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 04:18

Prata med piotr - han har ett stort klass A steg under byggnad.....men så har han direktverkande el också.. så det kan ju funka som element på vintern ;)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-09 08:16

Att bygga klass A i den effektklassen kräver en del planering hur man blir av med all förlusteffekt. Räkna att du har 150 - 200 W / kanal som skall ledas bort, och att du ligger under 80 grader C på trissorna.
Det blir då uppenbart att det är riktigt stora kylflänsar som behövs.

Mitt tips är att börja räkna på kylbehovet och den vägen leta efter lämplig byggform / låda.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-09 08:46

Jag tror det där slutsteget du missade ligger ute på nätet.
Hiraga tror jag utvecklade något sådant också men jag kan ha (lite) fel, även om det är ovanligt.
Om du kollar lite på HiFi-forum kan du nog hitta lite klassA-projekt där med. Boysen där borta har inga begränsningar alls ... :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-09 10:06

Helmut, klass A steg kan mäta och därmed låta på en massa olika vis och jag är skeptisk till utlåtande som "klass-A-ljud" eller "rör-ljud".

Först kanske du ska fundera på om du vill ha ett färgande steg eller ett så rent steg som möjligt?

Vidare så har olika klass A lösningar olika effektivitet och en bryggad fullbalanserad push-pull konstruktion ger mindre värmeförlust för given effekt än tex en enpetare med resistor som last.

Vill man ha en enkel konstruktion med "trevliga färgningar" kanske man kan kolla på DIY konstruktioner från Nelson Pass. För ett steg som levererar lägst distortion av alla mig veterloigen förekommande konstruktioner på marknaden, sök på ExtremA.

Sök på forumet, båda varianterna finns i trådar här.

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Är sugen på ett rent klass A-slutsteg.

Inläggav DQ-20 » 2008-08-09 11:57

Helmut skrev:Försteg och slutsteget var konstruerad av Stan Curtis.

Detta?

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-3.htm

/D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Är sugen på ett rent klass A-slutsteg.

Inläggav Ragnwald » 2008-08-09 21:58

Helmut skrev:en klass A förstärkare på ca 50 – 70 Watt. Och sist men inte minst är tropisk värme som sprider sig i rummet när förstärkaren blir glödhet.

Glöm transistor. 8)

Det kommer att kosta dig mer än du med all sannolikhet är beredd att satsa. Fläktkylt är ett måste.

Men om du kör med rör (300B, 6550), kan du få till det helt rimligt och godkännt. :D
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till DIY-forum