Vad kan jag driva med denna ugång? (OPA2134 i filterkrets)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Vad kan jag driva med denna ugång? (OPA2134 i filterkrets)

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-10 17:05

Skåda detta filter:
Bild

Sista OPn ska ju då driva sladd + slutsteg samt har en återkoppling tillbaka till filterdelen. Hur påverkar den här återkopplingen OPn drivförmåga? Bör jag bygga till en buffert? Det kan dyka upp ett framtida behov av ha slutstegen typ 10m bort. Kabeln blir då CAT 6 eller nåt annan med låg kapacitans.

Potentiell buffert är då OPA134 eller OPA604, ev OPA2134 eller OPA2604.

Jag tänkte i så fall bygga med en bygling, så om bufferten inte behövs, så kan man ge fan i att trycka i en OP i hållaren. Om det behövs sätter man i en och klipper bygeln. Men det är ju ändå en del krångel, som om behovet ändå inte finns så kan jag ju ge fan i att rita in den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-10 21:40

Jag tycker att en buffert skulle vara helt onödig. (om man inte är sugen på lite mer brus... ;) )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-10 22:30

Mja, i passbandet (både för LP och HP-grenen) är strömmen genom återkopplingen försumbar. Om man tar lågpassgrenen som exempel så är det ju samma spänning i punkten mellan kondensatorerna som på utgången. I spärrbandet drar återkopplingen lite ström, men då är å andra sidan utsignalen svag. Möjligen kan återkopplingen dra lite precis vid brytfrekvensen, men även där är lasten är ganska liten. Jag vågar inte svära på hur stor strömmen blir, men någon med en kretssimulator kanske kan kolla det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-11 09:16

Svante skrev:Mja, i passbandet (både för LP och HP-grenen) är strömmen genom återkopplingen försumbar. Om man tar lågpassgrenen som exempel så är det ju samma spänning i punkten mellan kondensatorerna som på utgången. I spärrbandet drar återkopplingen lite ström, men då är å andra sidan utsignalen svag. Möjligen kan återkopplingen dra lite precis vid brytfrekvensen, men även där är lasten är ganska liten. Jag vågar inte svära på hur stor strömmen blir, men någon med en kretssimulator kanske kan kolla det?

Som en första approximation är lasten på utgången p g a återkopplingen
mildare än 5.5kOhm i lågpassdelen, och ca 11k som värst i högpassdelen.

En OPA134 kan driva ca 2kOhm utan att det syns mätskillnad mot olastat läge, men orkar driva ca 600 Ohm till ungefär 8V RMS, med 17 Vmatningar. Den distar lite mer då, särskilt vid höga frekvenser: kanske 0.01%.

Dvs, ca 3.3 k tål ditt filter alltid, och kan till nöds pressas till ca 1k last

I verkligheten så i lågpassdelen kan man med hänsyn till passbandsbredden lasta med 800 Ohm utan problem alls, i högpassdelen bör man stanna över 2kOhm för perfekt resultat. En buffert kan behövas, eller dubbla hellre opamparna på utgången.

NB, att verklighetens last p g a filtrets koppling är mycket mindre än detta. Kanske borde sagt "nollte approx". Spänningarna drivs lika både här och där, men man får lite ström p g a fasen.

Dom tål med 2 kOhm ca 1 nF utan konstigheter.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum