Nybörjare vill bygga sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Nybörjare vill bygga sub

Inläggav HenrikS » 2008-08-17 20:36

Hej!

Jag skulle vilja ha en sub till min Monitor Audio Bronze BR2, det är lite basfattigt med dom. Har sökt runt lite och försökt förstå, men jag behöver en hel del hjälp.

Vad jag har läst mig till så är Peerless bra, såg några element på hifikit. Jag har väl tänkt att lägga runt 700-1000kr på ett element, sen behöver jag väl polskruvar och ett delningsfilter samt låda?

Som steg till suben kommer jag använda 2st bryggkopplade kort från Bullits gruppköp. Är det overkill att bryggkoppla dom? Är det bättre att ev. kunna utöka med en till sub i framtiden och köpa 1 kort per subkanal?

Vilket element bör jag köpa?
Filter?
Lådan ska man väl bygga av mdf, hur stor ska den vara? Ska den vara sluten eller ska den ha en port?
Räcker det att limma ihop den eller ska man skruva också?

Behövs det något mer? Om ni har några trådar eller länkar jag borde läsa så länka på! :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-17 20:54

Ett tips är att bygga två istället för en, brukar kunna ha större förutsättning för att bli bra i ett rum.

Element har jag dålig koll på nu så jag kan nog inte rekommendera nåt... Fast jag har också fått uppfattningen att peerless brukar vara prisvärda.

Storlek på lådan och eventuell port bestäms av elementet och hur man vill att tonkurvan skall se ut. Finns nog någon gammal tråd eller så kan vi/någon säkert räkna lite när man vet vilket element det blir.

Lådan går bra att bara limma, dock kan bitarna vilja glida på limmet så kex eller plugg kan vara praktiskt. Se till att få bitarna sågade med god precision (skiljer rätt mycket på olika trä/byggvaruhus om man vill ha dom färdigsågade, kan nog vara idé att ange noggrannhet innan så man kan lämna tillbaka om det blir dåligt)

Filter blir bäst att ha aktivt, d.v.s. innan förstärkarna. Om man är lite händig på att löda går det rätt lätt att få ihop själv.

Vet inte om detta gav så mycket... men kanske lite.. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-17 21:07

peerless är billigast att köpa från andra ställen än hifikit. tex http://www.bmm-electronics.com/brands.asp?ID2=4
ska du ha seas så har däremot hifikit bland det lägsta priset.

har inga direkta tips heller. beror lite på hur mycket du tänkt lägga ut. Peerless SLS 10 tumr kan ju kanske vara nåt. Dayton DVC elementen verkar annars kunna ge rätt bra pis/prestanda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-08-17 21:17

Jag hade väl tänkt att börja med 1 sub och se hur det blir, vet inte riktigt hur mycket jag kommer kunna lägga ut nu heller pga slutstegsbygget med Bullits mönsterkort..

Kom gärna med förslag på element. Vill att den ska funka till både musik och film, men det är väl en skröna att vissa är byggda för musik.. Eller?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-17 22:16

Två lådor med Peerless SLS 8".
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-08-17 22:32

Tittade på bmm-electronics, och där var det väldigt billigt. Ifall jag skulle bygga 2st lådor med varsin sls-213 eller sls-263, hur stora skulle dom bli då? Kan ni hjälpa mig med ritningar osv?

Är 213 eller 263 bäst? 263an kostar 7kr mer.. :)

Funkar det att driva dom med 3st paralellkopplade LM3886or? 3st LMor per bas alltså.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-17 22:37

De där siffrorna har nog ingen sett tidigare, verkar vara deras egna nummer.
Gissar att du menar 8" och 10". Stor prisskillnad var det inte. 8" sägs vara bättre element men 10" är ju mer yta onekligen, men vi pratar om Mupp-element..... Jag själv kör 10" isobariskt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-08-18 16:18

Om vi säger att jag kör på 2st Peerless SLS 10" hur långt ned kan jag få dem att spela då med vettig volym?

Blir det bra ljudkvalité med dom eller ska man försöka satsa på något dyrare element?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-18 16:32

Du har PM Henrik!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-18 16:39

http://www.tymphany.com/application-notes

På länken ovan kan du leta upp dina basar och se lite kurvor och lådförslag (lådvolymer).

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-08-18 22:17

Så.. Om jag köper 2st Peerless SLS 10" och bygger 2st lådor á 42 L och fyller dessa till 65% med något lämpligt dämptjosan så kommer det bli finnemang?

Sen är det väl bara att stoppa i ett lämpligt delningsfilter i lådan och tuta och köra? Har sett att det verkar vara populärt att dela vid 80hz, vad behövs det för komponenter till det?

Vad är det jag ska dämpa lådan med egentligen?

Om ni ger klartecken så tar jag och beställer lite grejjer snart :) Mitt absolut första hembygge när det gäller sånt här, kan knappt ingenting som ni märker, vill därför att någon kunnig person säger att detta är OK!

Mvh Henke

Återgå till DIY-forum