Pyttsmå högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Pyttsmå högtalare?

Inläggav Maarten » 2008-08-16 22:29

Hej!

Nu kanske jag är riktigt dum som skriver detta inlägg, men jag tänkte ändå passa på, nu när det stora mupps-gruppköpt organiseras, att se om det dels finns intresse hos dem som köper Mupps-elementen att ytterligare bygga små högtalare för andra användningsområden, dels höra mig för med Naq + Alexi om det går att att beställa ytterligare element, nämligen något av dem nedan? De är ju andra element för andra applikationer än Mupps och de senare elementen skulle kunna användas för en pytteliten bärbar högtalare till Mp3-spelare etc?

http://www.tymphany.com/83098 i 2 liters låda, avstämd till ca 75 Hz, eller som topp till en liten bas?

http://www.tymphany.com/830983 i 0,8 liters låda, avstämd till ca 90 Hz, eller som topp till en liten bas?

http://www.tymphany.com/830984 som topp till en liten bas?

Ingen av dem kommer ju att gå så djupt som Mupps, basen blir begränsad och ljudtrycksförmågan betydligt mindre
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Pyttsmå högtalare?

Inläggav Naqref » 2008-08-16 22:35

Maarten skrev: dels höra mig för med Naq + Alexi om det går att att beställa ytterligare element

Går inte att komplettera muppsbeställningen med småbatcher av andra element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-08-18 07:45

hur små lådor kan man göra i praktiken och ändå ha -3db runt 80-90hz nånstans? det borde låta som en mindre bergsprängare ner i frekvens, eller?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-18 09:43

Jag tycker det är nåt läckert med små, bra bredbandselement...!

Sen kan man ju hitta på en massa kul lösningar; se bara på Bose och deras veckad horn-liknande konstruktioner i klockradios etc. Att bara göra en liten sluten låda är ju lite tråkigt.... :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-18 22:42

Första länken fungerar inte, så lite oklart vilket element du syftar på.

2":aren i andra länken verkar intressant för att spela ca 300Hz och uppåt i pytteliten sluten låda. Hm, kan man råka botta den vid rimliga effekter om man lägger delningen vid 300Hz?

2.5":aren tycker jag börjar trassla till det lite lågt i frekvens för att man skall kunna ignorera det.

Återgå till DIY-forum