Nytt högtalar projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Dustman

Nytt högtalar projekt

Inläggav Dustman » 2008-08-18 19:20

Hej! Efter att ha fått lite pengar över av semester kassan så har nu ett par Aurum Cantust G1 diskanter inhandlas.
Har tidigare byggt banddiskanter enligt en gammal artikelserie i High Fidelity nr1-2/97.
Dessa delades vid ca650Hz och basen sköttes av 2st 6½tums basar med aluminium kon.
Spelade riktigt fint faktiskt men det är ju alltid roligt att prova någonting nytt.

Är sugen på att prova en MTM konstruktion med G1 diskanterna.
Har möjlighet att få låna 2st Seas Exel W15 CY001 element.
Så jag tänkte väl starta med att bygga en mono högtalare för att få lyssna lite.
Har även sneglat på Peerless HDS E 5-25/08
Nån som har några andra tips på lämpliga element?
Mvh / Micke

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-18 19:35

Jag måste passa på och fråga om det där projektet från High Fidelity. Var det
banddiskanter bestående av magnettape i folie, som löpte mellan två
fyrkantsjärn med pålimmade magneter? Basen var ett 8" Monacor-element
med kevlarmembran har jag för mig. En högtalarkropp gjord av papprör?

Det var ett drömprojekt att bygga de högtalarna om det är samma som du
nämner. Du får gärna lägga upp bilder eller bara berätta lite mer om
dem om du har lust. Det verkar som om du körde en annorlunda bestyckning
i basen åtminstone...

Sjukt kul att jag hittar någon som tog tag i det projektet (om det nu är
samma hehe)!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Nytt högtalar projekt

Inläggav paa » 2008-08-18 19:51

Dustman skrev:Nån som har några andra tips på lämpliga element?
Mvh / Micke

Vill du att det ska bli ett fullregistersystem, eller nöjer du dig med att basen inte går helt ner i källaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Dustman

Inläggav Dustman » 2008-08-18 20:05

paa:
Nej jag ska köra med en aktiv sub per sida. Så så mycket under 80Hz ska man väl inte behöva spela.

shifts:
Jepp, jag har byggt precis den diskanten. Projektet hette Loudfix. Byggde dock en egen variant på basdelen. Ska ta och damma av dom nu när jag får nått nytt att jämföra med. Just nu står dom i garderoben och skäms. Behöver nog göra nya band. Dom har en tendens att bli väl lacka när dom suttit där ett tag. Har 3Mmicropore tejp som bär till aluminium banden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-18 20:19

Loudfix, just ja, precis så hette de! Roligt att det var samma.

Tyvärr kan jag inte komma med något on topic, förutom lycka till!
2021 maj på Spotify

Dustman

Inläggav Dustman » 2008-08-18 20:28

Tackar! Ska se om jag inte kan göra några mätningar på mitt gamla projekt. Så kan jag kanske lägga upp det och lite bilder någonstans om intresse finns. Men det får nog bli i en annan tråd.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Nytt högtalar projekt

Inläggav chrisss » 2008-08-19 09:28

Dustman skrev:Hej! Efter att ha fått lite pengar över av semester kassan så har nu ett par Aurum Cantust G1 diskanter inhandlas.
Har tidigare byggt banddiskanter enligt en gammal artikelserie i High Fidelity nr1-2/97.
Dessa delades vid ca650Hz och basen sköttes av 2st 6½tums basar med aluminium kon.
Spelade riktigt fint faktiskt men det är ju alltid roligt att prova någonting nytt.

Är sugen på att prova en MTM konstruktion med G1 diskanterna.
Har möjlighet att få låna 2st Seas Exel W15 CY001 element.
Så jag tänkte väl starta med att bygga en mono högtalare för att få lyssna lite.
Har även sneglat på Peerless HDS E 5-25/08
Nån som har några andra tips på lämpliga element?
Mvh / Micke

Avråder från W15. Bottnar lätt. Titta på W16 istället.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Dustman

Inläggav Dustman » 2008-08-19 17:52

chrisss: Tack för tipset. har kikat lite tvärt på pdf'n för W16 elementet. Den hade verkligen rejält tilltagen slaglängd mot W15 varianten. Större talspole diameter också. Så den är även mer effekt tålig. Men frågan är om jag behöver det om jag ändå ska dela vid 80Hz? Frekvens kruvan såg ju något ojämnare ut än för W15 modellen. Ska väl dela uppåt vid ca2000Hz

Fick föresten syn på det här elementet bara för någon dag sen:
http://partsexpress.com/pdf/264-873s.pdf

Nån som har hunnit med att testa ett sådant?
/ Micke

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-19 18:03

Zaph har testat 6.5" varianten av det elementet. Inte dåligt på något sätt, speciellt för det priset.

http://zaphaudio.com/6.5test

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-08-19 18:45

Dustman skrev:chrisss: Tack för tipset. har kikat lite tvärt på pdf'n för W16 elementet. Den hade verkligen rejält tilltagen slaglängd mot W15 varianten. Större talspole diameter också. Så den är även mer effekt tålig. Men frågan är om jag behöver det om jag ändå ska dela vid 80Hz? Frekvens kruvan såg ju något ojämnare ut än för W15 modellen. Ska väl dela uppåt vid ca2000Hz

Fick föresten syn på det här elementet bara för någon dag sen:
http://partsexpress.com/pdf/264-873s.pdf

Nån som har hunnit med att testa ett sådant?
/ Micke

Jag använde W15 i MTM konfiguration delat vid 80 Hz och led av att dom kroknade.

W16 delat vid 80Hz spelar ca 114 dB inom Xmax. Det räcker långt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-08-19 19:57

Jag skulle kört på W18 istället. Större area vilket ger mindre slag (lägre dist?) och uppbrytningen ligger inte lägre än W16. Skulle heller inte kört på papperselement då magkänslan säger att ett riktigt bra metallmembran passar denna diskant bättre.

:)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Dustman

Inläggav Dustman » 2008-08-19 23:20

Nwalmaer: jepp har kikat in på mätningarna där och dom ser ju inte helt tokiga ut. speciellt för pengarna. Han hade ju tyvärr inte skrivit något omdöme om elementet ännu, men det kommer väl.

chrisss: Där ser man. Måste nog gå på din linje. Jag gillar så klart att spela högt bara det låter bra :twisted: I vart fall så har jag möjlighet att låna två w15 element. Så jag ska göra ett test med dom först. Och se så att dom spelar bra ihop med diskanten klangmässigt.

jonasz: Nej jag vill absolut inte ha större element än nöden kräver. Ska som sagt dela dom aktivt vid 80Hz så jag tänkte undvika öka på konarean, även om verkningsgraden skulle öka (en W15 ligger på 85, och W18 på 88dB). Uppbrytningen är inget problem vid ca2000Hz där jag tänkt dela. Däremot så är en större kon inte lika bra off axis. Nått som faktiskt märks redan vid 2000Hz när man jämför olika element.

Ett element som för övrigt har väldigt bra off axis, -2dB vid 60grader och 2000Hz är den här från Peerless HDS Exclusive serien
http://www.tymphany.com/files/products/pdf/831882.pdf
Låg dist har den också, fast då har den Nomex kon och därmed förmodligen en helt annan klang än Mangesium konerna från Seas.

Återgå till DIY-forum