Tankar angående bilstereo/festivalstereo-Hybrid

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegolf

Tankar angående bilstereo/festivalstereo-Hybrid

Inläggav knegolf » 2008-09-01 20:17

Jag har skrinlagt mina planer på att bygga betonghögtalare ett tag på grund av diverse skäl t.ex prioritetsskäl samt det där med att få tummarna loss när det gäller väldigt tidskrävande projekt med osäker utgång och har nu börjat fundera kring uppgraderandet av billjudsystemet.

Mina planer är då att slå två flugor i en smäll och göra mig av med den andra bördan, nämligen att bygga en portabel ljudanläggning ("festivalstereoanläggning"). Jag har planer på att bygga en låda som ska placeras i bagageutrymmet på min bil, Lådan ska innehålla batteri som ska laddas över generatorn samt slutsteg och högtalare.

Jag har redan börjat skissa på konstruktionen, och har kommit fram till att jag vill göra något åt det här hållet (http://www.minhembio.com/zappBrannigan/146462).

Dock hade jag tänkt använda mig av ett separat slutsteg istället för att använda en komplett bilstereo. Anledningen till detta är för att jag ska kunna använda den som fullrangelåda i bilen samtidigt som den ska kunna tjänstgöra som festivalstereoanläggning.

Jag har tittat en del på Monacors produkter eftersom de verkar ha ett relativt trevligt pris/prestanda-förhållande samt att jag har erfarenhet av en del av deras andra produkter som jag har varit nöjd med.

Som slutsteg har jag spanat in HPB-604 (www.monacor.se) (direktlänkning går ej). Det är ett fyrkanals slutsteg med effektangivelser på 75w per kanal (skrytmåttet 700w dyker upp på baksidan) jag är intresserad av detta steg eftersom den angivna effekten ligger nära den RMSeffekt högtalarna ligger på, (mer om detta sen). Frågan är bara hur länge detta steg kommer kunna drivas av ett bilbatteri. (Låt oss säga ett 80Ah batteri (detta kommer säkerligen inte vara fallet då det beror på aktuell prisbild samt budget)).

som högtalare hade jag tänkt mig fyra 6x9" coaxialhögtalare vid namn crb-3000Cp med kolfibermembran som har en angiven effekt på ca 75wRMS. De sägs ha en frekvenskurva på 50-21000hz +/-2dB, samt en känslighet på ca 90dB 1w/1m

Då kommer den återkommande frågan, hur länge kan den här apparaten hållas vid liv om den drivs av ett 80Ah deep-cycle batteri om man nu håller den på en relativt respektabel ljudnivå? Detta är ju självklart en ganska svår fråga att besvara, men handlar det om enstaka eller ett större antal timmar?

Kom gärna med synpunkter och tips. men kom ihåg att jag gärna vill begränsa min budget till ca 5000-6000kr.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 20:22

Jag hade med mig en låda med 1st 10" bas och en Piezo diskant driven av ett bilslutsteg när vi paddlade i helgen. 8)

Denna matades av ett 80AH batteri, det räckte för att spela "anständigt högt" både fredag och lördag kväll.

Räkna efter hur länge ett batteri räcker och hur länge du vill kunna spela först, anpassa effekten till detta.

Det är inte kul om stereon tystnar innan festen är över. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-09-02 05:20

klart. vad hade du för effekt på ditt slutsteg? jag har inte tänkt använda den till allt för långa pass. 10 timmar skulle vara mer än tillräckligt, vilket skulle ge mig en effekt på 80Ah/10 timmar=8A flöde 12Vx8A=96W konstant effet, rent teoretiskt i alla fall. Dock vet jag inte hur mycket effekt det här slutsteget kommer att dra eftersom musiken nu är så satans dynamisk som den är.

Dock har jag hunnit kolla upp laddningen från bilen. Jag har en generator på 100A 14v vid 1500rpm så det kommer knappast bli något problem där. behöver bara dra bak en 25mm2 kabel för att minska effektförlusten som annars kan bli ganska hög och sen ta minuspolen genom en balk i chassit.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-02 11:24

Fullrangelåda i bilen, varför skulle man vilja ha ljud kommande bakifrån?

Sätt i ett kapabelt frontsystem och en lagom stor baslåda med ett lagomt stort steg i bilen.

Bygg sedan en pop-låda med t.ex. två-fyra stora element drivna av en bilstereo med aux-in. På så sätt kan du spela folks brända pwm- och mp3-skivor och vanliga skivor, när du inte använder en mp3-spelare. Som student har jag sett många olika lådor, några mindre lyckade...

Att ha en hel sida som går att öppna för att ladda/byta bilbatteri är bättre än att göra en svårtätad lucka, Botten kan vara tätad med gummilister och fäst med excenterlås. Ge även stereon ett enskilt utrymme i toppen, på något sätt väderskyddat men ventilerat.
/J

Cygnus resurectum

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-09-02 17:08

jag har tyvär inte plats i mina dörrar, ganska dåligt monteringsdjup, dessutom får jag bara in 4" högtalare vilket inte är så respektabelt. Att få ljudet bakifrån stör mig inte speciellt mycket. Men tackar för de andra tipsen om allmän konstruktion.

Återgå till DIY-forum