jag skulle bygga och hade köpt de flesta delarna till Zaphs högtalare nr19. en sluten konstruktion med Hi-Vi w5 bas och vifa diskant men den är nu borttagen från sidan och diskanterna som jag skulle köpa i veckan finns inte längre vilket lämnar mig ganska ensam med mina för mig oanvändbara Hi-Vi element!
jag har inte förmågan/kunskaperna att "skapa" något eget som jag tror skulle fungera tillfredsställande, och jag kräver inte att ni ska ödsla er tid på att göra det åt mig, men jag måste be er om hjälp.
det jag behöver är en "stativare" som ska ta hand om allt ovan 80hz och integrera med ett par 8" basar baserade på Tangband 1071, helst ett beprövat och väl dokumenterat koncept som inte kostar mängder med pengar (ungefär 2000kr för element och filter, är det orimligt?) och inte har allt för exotiska element. det spelar ingen roll om det är en sluten eller basreflex konstruktion, tror jag!?
har ni några förslag eller är det bara att ge upp och köpa ett par piP eller annan färdig högtalare? har ni ett eget koncept/ideer som inte är fullt ut beprövade men genomtänkta så kan jag vara testperson!

jag tycker att det är roligt att ha ett projekt och värdesätter att få göra lite själv (snickra osv) och hoppas att det kan vara lite lönsamt samtidigt. jag tror inte och det är inte mitt mål att få en komromisslös högtalare. men en jag kan vara nöjd med till lite film och musik i ett ganska dåligt rum.