Linda spolar själv?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 19:44

zapanasta skrev:Hej,slänger in en fråga här,hur viktigt är det att spolen blir rätt vid en 12db delning av diskant?Håller på att mixtra lite med några gamla diskanter ock det låter bra men vet som sagt inte om spolen är rätt.Mvh

Det spelar förstås roll vad spolen har för värde, men utan att veta vad det är för konstruktion och hur mycket fel värdet är är det jättesvårt att säga om det spelar stor roll i sammanhanget.

Sättet att få reda på det är att simulera, och/eller mäta den specifika konstruktionen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-30 19:51

Hej,ja jag är långt ifrån nån expert på detta,men jag har seriekopplat 2 st kondensatorer med värderna 2,2uf ock 3,3uf,vet inte riktigt hur man räknar ut det sammanlagda värdet av dessa men jag tror att jag hamnar nånstans runt 1,5uf, spolarna jag använder är väligt små ock lätta (runt 0,30mh) nånstans skulle jag tro. Diskanterna är på 8 ohm ock fungerar som bakdiskanter i ett par lådor. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna ut det sammanlagda värdet av dom seriekopplade kondensatorerna ock tala om vilket värde spolen ska ha? Mvh....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-30 20:45

såg att dom där intertechnik hade en bandspole på 0.07mh för 45 euro

den folie som blir över när man lindar av kan man göra riktigt vassa högtlarkablar av, blir lite korta kablar kanske med den spolen, men det är ju bara att välja en lämpligt större spole
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-30 20:56

zapanasta skrev:Hej,slänger in en fråga här,hur viktigt är det att spolen blir rätt vid en 12db delning av diskant?Håller på att mixtra lite med några gamla diskanter ock det låter bra men vet som sagt inte om spolen är rätt.Mvh

Har du utgått från den verkliga impedansgången och frekvensgången på diskanten innan du beräknade filtret, för det är väl inte ett filter efter en skolboksformel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 21:05

zapanasta skrev:Hej,ja jag är långt ifrån nån expert på detta,men jag har seriekopplat 2 st kondensatorer med värderna 2,2uf ock 3,3uf,vet inte riktigt hur man räknar ut det sammanlagda värdet av dessa men jag tror att jag hamnar nånstans runt 1,5uf, spolarna jag använder är väligt små ock lätta (runt 0,30mh) nånstans skulle jag tro. Diskanterna är på 8 ohm ock fungerar som bakdiskanter i ett par lådor. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna ut det sammanlagda värdet av dom seriekopplade kondensatorerna ock tala om vilket värde spolen ska ha? Mvh....

1/(1/2,2+1/3,3))=1,32 µF

...men som sagt, det låter som att du har hittat någon skolboksformel nånstans, och det går ju, men bra blir det inte.

Simulera i stället. Värdena man slutar med kan avvika en faktor 2 från det man började med ibland.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-30 21:10

Hej,har nog inte utgått från nånting egentligen, orginal sitter det små diskanter bakåt som är delade vid 10khz (6db branthet) satt i andra bätte diskanter nu ock försöker hitta en delning vid 10khz (12db branthet) låter då mkt bättre redan fast filtret kanske inte stämmer riktigt. Är det nåt som kan gå sönder om inte spolen stämmer exakt som jag har kopplat parallellt över diskanterna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 22:21

Mm, det fattas information för att kunna ge nåt bra svar.

Kan du tala om vad det är för

-element (både bas & diskant)
-lådans mått och volym
-filtrets schema före och efter moddning (även basgrenen)

?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-30 22:35

Svante skrev:Mm, det fattas information för att kunna ge nåt bra svar.

Kan du tala om vad det är för

-element (både bas & diskant)
-lådans mått och volym
-filtrets schema före och efter moddning (även basgrenen)

?
Hej,här finns information.mvh.........[url]http://www.minhembio.com/sollerön/185125/[/url]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 23:35

Ok, i brist på data på diskanten då, får man i alla fall konstatera att seriemotstånden till diskanten förmodligen räddar förstärkaren om spolen skulle vara feldimensionerad.

För visst sitter de två motstånden uppe till höger i serie med diskantelementet?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-31 00:15

Svante skrev:Ok, i brist på data på diskanten då, får man i alla fall konstatera att seriemotstånden till diskanten förmodligen räddar förstärkaren om spolen skulle vara feldimensionerad.

För visst sitter de två motstånden uppe till höger i serie med diskantelementet?
Hej,jodå det gör dom,får kontakta hifikit ock fråga dom va det ska va för spole till en diskant på 8 ohm som har en kondensator på 1,3uf så jag får spolar med rätt värde. Länken visar två olika typer av filter som sitter i denna högtalarmodell jag har, sista årsmodellen körde dom med 12db delning även till bakdiskanterna, är det jag försöker åstakomma, diskanterna jag satt i nu sitter bak orginal i största modellen dc-1515 så jag har förhoppningsvis inte tagit allt ur luften bara. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/203425/[/url]

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-31 10:24

Hej igen,stämmer dessa tabeller?Enligt denna behöver jag en spole på strax under 0.4mh om jag har en kondensator på 1.3uf till en 8ohms diskant.http://www.drkrupp.se/hifi/filter_filterlista.html

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 10:54

Diskanter eller andra högtalarelement har ingen statisk resistans. Tabeller fungerar aldrig ens rimmligt dugligt - utan att först manipulera impedansen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-31 11:00

zapanasta skrev:Hej igen,stämmer dessa tabeller?Enligt denna behöver jag en spole på strax under 0.4mh om jag har en kondensator på 1.3uf till en 8ohms diskant.http://www.drkrupp.se/hifi/filter_filterlista.html

Ja, som vi har sagt förut så är det där tabeller, och de hamnar sällan rätt. De förutsätter resistiv last, och struntar helt i att högtalaren inte är det.

Men om vi ändå räknar på det med resistiv last och tar delningsfrekvensen 6000 Hz, andra ordningens högpass och 8 ohms last som exempel så säger tabellen 0,4 mH och 1,5 µF. Basta! säger att det ska vara 0,42 mH och 1,7 µF, så det stämmer väl på ett ungefär.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-31 12:18

Oki,jag tackar ock bockar för hjälpen, får mäta upp spolarna ock se va dom har för värde, är dom runt 0.40mh så är det ju ok då, annars blir det till att byta ut dom. Ska nog leta på ett par diskanter som funkar med orginalfiltret i stället.Mvh...
Senast redigerad av zapanasta 2008-09-09 13:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-09-09 13:31

Hej igen,hittat ett par diskanter som passar perfekt till ändamålet ock låter flera ggr bättre än dom små som ska sitta där orginal. philips AD 0140 T8 heter dom. Dom har nog rätt många år på nacken men dom ser helt nya ut ock låter i mina öron riktigt bra, fungerar perfekt ihop med filtret orginal.Mvh...

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Linda spolar själv?

Inläggav UrSv » 2008-09-09 13:45

Svante skrev:Är det någon som har provat att linda spolar själv? Hur gör man bäst? Borrmaskin? Köper man bobiner nånstans som man kan linda på?

Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.

Antingen köper man väl 0.1 mH och lindar av själv med LCR-metern i högsta hugg. Själv hade jag ju köpt färdig...

Intertechnik spole 0.06 mH

Föregående

Återgå till DIY-forum