Skruva eller löda fast kabel i kontakt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Skruva eller löda fast kabel i kontakt

Inläggav P5 » 2008-09-08 19:57

Hej.

En fråga till alla experter här inne. Håller på att utrusta ännu ett par av mina Sonab-högtalare med anslutningar enligt nedan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24410

Min fråga är: Är det bäst att löda eller skruva fast kabeln? Det par som länken visar ovan är lödda, men jag har förstått att många skruvar fast sina kablar istället. Jag har även crimphylsor som passar i BFA-kontakterna. Så, vad ska jag göra tycker ni? Löda eller skruva med eller utan crimphylsa?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-09 17:12

Det beror på hur bra man lyckas. Dvs allt som får bra kontakt är bra, och allt som får dålig kontakt blir dåligt.

Om man har rena ytor och skruvar och får ett hårt tryck och gärna efterdrar efter en dag eller så så blir det oftast ett mycket bra kontakt. Om man löder och får upp värmen tillräckligt bra så att lödningen blir bra så för man väldigt fin kontakt och dessutom normalt ett betydligt bättre skytt mot ärjning än vad man får vid skruvande.
Krimphylsor är väl bara ett sätt att underlätta skruvande, och det är väl bra att det blir så lätt som möjligt att få det bra.

Personligen föredrar jag alltid lödning.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-09-09 17:20

Min erfarenhet av mycket kontakterande och mätande är att skruva är OK, löda är OK och crimphylsa är OK.

Det som absolut INTE är OK är att förtenna kabeln och sedan skruva, detta leder till den sämsta överföringen av de föreslagna, den är så dålig att den tom är förbjuden i vissa industritillämpningar.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-09 17:56

Problemet med BFA-kontakterna är just att det är en ganska stor massa som skall värmas upp och under den tiden hinner en stor mängd värme gå ut i kabeln vilket leder till att plasten smälter. Det ser "sådär" ut.

Den kabel som jag har tänkt att använda är Supra Ply 2.0 och den är väl förtennad från fabrik? Innebär detta att skruvande är strikt förbjudet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-09 18:14

Jag löder i stort set alltid om jag vill känna mig säker.

Om du kan på något sätt kyla plasten eller leda bort värme medans du löder så bör det fungera, kanske. T.ex. koppar eller aluminiumfolie som lindas runt plasten och förankras på en större aluminiumbit eller kyls ned med kylspray. Har aldrig provat detta själv, men?

/PS

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-09 22:29

Ett sätt är att fuska på vid lödning av stora föremål är att först värma upp kontakten och lägga på lödtenn så att det flyter ut och får god kontakt. När det är klart så tar du fram kabeln som du skall löda dit och lägger på lite lödtenn på kabeln så att det får smälta ut.
Som sista steg så sätter du kabeln mot kontakten och värmer upp allt lödtenn samt tillför lite nytt lödtenn. Då brukar allt flyta ihop snyggt och ger en bra lödning utan att plasten smälter.
Som vanligt så underlättar det om man har minst 3 händer för den här operationen (fast det blir svårt att hitta skjortor som passar då).

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-10 00:57

Hej!

I detta fall så skall sladden lödas inuti kontakten, så det är en hel del tenn som går åt för att fylla upp, därav den stora mängd värme. Tanken har slagit mig förut att värma upp kontakten separat och fylla den med tenn för att sedan trycka ner sladden som även denna skall vara uppvärmd.

Peter Steidls idé är inte heller dum. Kanske kan man vira in sladden i lite blött hushållspapper för att avleda värmen?

Men om nu fastskruvning av kabeln fungerar lika bra och utan att man förlorar prestanda så känns det nästan mer värt att köra på den lösningen.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-09-10 06:45

P5 skrev:Den kabel som jag har tänkt att använda är Supra Ply 2.0 och den är väl förtennad från fabrik? Innebär detta att skruvande är strikt förbjudet?

Nejdå, skruvande är helt OK om de enskilda kardelerna är förtennade, det är när man förtennar så att alla kardeler blir en "solid" del som det blir problem.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Återgå till DIY-forum