Fet upphängning och liten konyta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Fet upphängning och liten konyta

Inläggav skrutten » 2008-08-26 21:13

Peerless XXLS-269ALU
Kan de va nåt, i en ca 40 l sluten låda?
Blir det bra ljud, själv tycker jag att gummikanten verkar inbjuda till problem.
Är det ngt att oroa sig för ???

http://www.tymphany.com/830951

http://www.tymphany.com/xxls-platform
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-26 21:32

det där ser ut som en typisk "Stroker" bilbas.

massa,massa gummi och en liten, liten kon i mitten...

undrar hur mycket av Sd som är upphängning?

Kan ju potentiellt bli problem med upphängningen i en alltför liten sluten låda pga undertrycket, men det antar jag du vet om.
40 liter, jagar du lågt Q värde?

(Q = 0,7 för systemet uppnås med en 24 l låda, ej isotermiserad)

1400 spänn från ljusa fötter slussen... (BMM electronics ligger i Hellevoetsluis)

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5864

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-26 21:40

hur ska en ideal kantupphängning se ut, är det "kantlöst" (b&w) eller ska kon och kant vara i samma material som peerless

Bild

och alla pa-element med pappkon och veckad papperskant eller ska det vara inverterad kant eller vad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-26 22:10

Q 0.5 är nog lämpligt men lådan blir liksom i minsta laget...

Celef om du tittar på ett ino-element måste du nog hitta den perfekta gummikanten :|

:twisted:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-26 22:26

Kantupphängningen skall väl vara svenskt lagom stor.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-26 22:38

Kaffekoppen skrev:Kantupphängningen skall väl vara svenskt lagom stor.

Tycker du att XXLS ovan har för fet kant, eller bara lite danskt flottigt stuk eller lagomt korvaktig eller..???

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-27 05:51

men XLS och XXLS hör väl till några av de mest hyllade lågfrekvenselementen som finns. XLS och XXLS har väl samma gummikant? De har iaf samma uppgivna sd..
dock tror jag nog upphängningen är mer balanserad mot konstorleken på 12tummaren.

de problem som kan uppstå är väl att upphängningen börjar flexa. det är väl det man ser i XLS frekvenskurva med den kraftiga zicksack-kurvan som den har högre upp i frekvens. men knappast nåt problem under 100hz..

edit: ino har väl element som är byggda på XLS också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-27 06:34

Frekvenskurvemässigt tycker jag att XXLS-269ALU ser bra ut, parametermässigt ser det bra ut med tanke på vad jag vill ha den till.
Den kan flytta bra med luft jämfört med t.ex. två 8 tummare jag tror att den går att dela rätt så högt, 300Hz borde vara möjligt. Frågan är bara kan den låta bra??? Det blir rätt så högt ljudtryck i låddan skulle jag tro.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-27 06:55

I mina ögon är det där rena subwooferelement som inte bör delas en hz över 100hz.

XLS hade väl lite halvlurig surround, medans XXL klarat sig bättre. 12" verkar vara det som gäller.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-27 19:32

celef skrev:hur ska en ideal kantupphängning se ut, är det "kantlöst" (b&w) eller ska kon och kant vara i samma material som peerless

Bild

och alla pa-element med pappkon och veckad papperskant eller ska det vara inverterad kant eller vad?

Det där såg intressant ut (aldrig sett förr!) med platt kant, jag trodde upphängningar i princip var tvungna att vara välvda? :)

Vad styr utseendet på kanten egentligen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-27 19:35

B&W har en koppling till kanten som är i princip bara en skumisoleringskant.

Det fungerar mycket bra när membranrörelserna är så små som de är (det är precis som bilden ovan för deras mellanregisterlement).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-28 07:50

Mina element har en välvd gummikant, men som går innåt istället för utåt.
Finns det några fördelar/nackdelar med detta, eller är det bara ett påhitt?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-09-07 10:44

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-07 10:47

2-ch skrev:Mina element har en välvd gummikant, men som går innåt istället för utåt.
Det finns fördelar, minns dem inte bara :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-09-07 11:36

a3 har det också, av någon anledning...?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-09-07 12:55

Kaffekoppen skrev:
2-ch skrev:Mina element har en välvd gummikant, men som går innåt istället för utåt.
Det finns fördelar, minns dem inte bara :)

Mer linjärt "motstånd" i "slutänden" ?
Mundus Vult Decipi

Lonefox

Inläggav Lonefox » 2008-09-08 16:56

Just det utförandet (men med andra egenskaper) sågs först hos N-Core och kallas Anthem hos dem.
Jag försökte hålla koll hos Tyan efter denna plattform men såg den inte dyka upp förrän efter ngn månad efter N-Core på deras sidor.
Basen är en vanlig XXLS med vissa mdifieringar för att passa N-Cores användningsområde.....billjud.
Som bilbasar presterar dessa riktigt bra och naturlig bas i relativt små volymer. Vilket resultaten vid tävlingar är ett bevis för.
Dock får man en helt annan typ av rumsförstärkning i bilar. Ngr 20Hz kan man tex bara glömma. Finns de som inte håller med mig men merparten av er här vet hur långt 20Hz måste färdas för att nå en full cykel :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-09-08 17:10

Ingen som har koll på detta med gummikanten, eller vilken kvalite ljudet kan ha vid ca 250Hz ur en 10 tum alu xxxxxxxls alltså. Nåja jag vill inte bli först som prövar, jag tycker dock fortfarande att det borde fungera.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-09 08:01

Lonefox skrev:Just det utförandet (men med andra egenskaper) sågs först hos N-Core och kallas Anthem hos dem.
Jag försökte hålla koll hos Tyan efter denna plattform men såg den inte dyka upp förrän efter ngn månad efter N-Core på deras sidor.
Basen är en vanlig XXLS med vissa mdifieringar för att passa N-Cores användningsområde.....billjud.
Som bilbasar presterar dessa riktigt bra och naturlig bas i relativt små volymer. Vilket resultaten vid tävlingar är ett bevis för.
Dock får man en helt annan typ av rumsförstärkning i bilar. Ngr 20Hz kan man tex bara glömma. Finns de som inte håller med mig men merparten av er här vet hur långt 20Hz måste färdas för att nå en full cykel :)

Passar på att hälsa dig välkommen hit!
En 20Hz våg är väl runt 17 meter, men det betyder inte att den är ohörbar i ett kortare utrymme.

Lonefox

Inläggav Lonefox » 2008-09-09 13:11

2-ch skrev:
Lonefox skrev:Just det utförandet (men med andra egenskaper) sågs först hos N-Core och kallas Anthem hos dem.

Passar på att hälsa dig välkommen hit!
En 20Hz våg är väl runt 17 meter, men det betyder inte att den är ohörbar i ett kortare utrymme.

Man tackar....hängt här löst oreggad ett bra tag nu, mkt för att hämta inspiration. Vlket man fått. :) Så när man får råd så skall det byggas till hemmet med.

Jodå det går....dock iom att den behöver 17-18m för en full cykel så innebär det stygga fasfel i bilen vilket kan få basen att upplevas som släpig just för att de låga frekvenserna inte når kroppen samtidigt. Vilket är bra irriterande.

Större rum har en helt annan förstärkning än bilar. Vet att det är lägre i stora rum än bilar, bilar ligger den oftast runt 30-45Hz beroende på biltyp. Och 30Hz i bil uppfattas ändå som rätt djupt.

Men frågan jag ställer mig mer är....vad skiljer detta element åt mer än N-Cores spec.? Erik o Jonas är väldigt förtegna om vlka förändringar de lagt in i sina element, gäller både Anthem, Nero (Peerless 830986/7) och Trius (Vifa TG9FD-10-04). Visst kan man se på T/S men det säger ju inte allt.

Men för att återgå till det där med upphängning.
I bil är det väldigt vanligt med bredare upphängning, framförallt om elementet har längre X-max iom att det (vad JAG klurat ut under åren, känner ingen högtalarkonstruktör så detta är antaganden) ger konen mer rörelsefrihet för att klara sitt X-max utan att upphängningen bromsar upp i onödan. Sedan är det nog även till stor del mkt marknadsföring med, men en viss sanning ligger det i det. Iom mindre utrymme så kan man behöva mer efekt och längre rörelse på elementet för att nå djupare bas.
Sedan har bilelement allt som oftast högre FS än hemmadito.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-09 14:11

Lonefox skrev:Jodå det går....dock iom att den behöver 17-18m för en full cykel så innebär det stygga fasfel i bilen vilket kan få basen att upplevas som släpig just för att de låga frekvenserna inte når kroppen samtidigt. Vilket är bra irriterande.

Är du säker på att du inte förväxlar detta fenomen med grupplöptid?

Lonefox skrev:Större rum har en helt annan förstärkning än bilar. Vet att det är lägre i stora rum än bilar, bilar ligger den oftast runt 30-45Hz beroende på biltyp. Och 30Hz i bil uppfattas ändå som rätt djupt.

Rumsförstärkningen är inte fixerad vid en enda frekvens, utan ökar successivt ner till dc, förutsatt att rummet är helt lufttätt och att jag inte gravt missuppfattat vad IÖ, Svante med flera tappert försökt lära mig.

Välkommen för övrigt. Kul med någon som pysslar med bilstereo! :)
Back in black!

Lonefox

Inläggav Lonefox » 2008-09-09 14:38

Rookie skrev:
Lonefox skrev:Jodå det går....dock iom att den behöver 17-18m för en full cykel så innebär det stygga fasfel i bilen vilket kan få basen att upplevas som släpig just för att de låga frekvenserna inte når kroppen samtidigt. Vilket är bra irriterande.

Är du säker på att du inte förväxlar detta fenomen med grupplöptid?

Lonefox skrev:Större rum har en helt annan förstärkning än bilar. Vet att det är lägre i stora rum än bilar, bilar ligger den oftast runt 30-45Hz beroende på biltyp. Och 30Hz i bil uppfattas ändå som rätt djupt.

Rumsförstärkningen är inte fixerad vid en enda frekvens, utan ökar successivt ner till dc, förutsatt att rummet är helt lufttätt och att jag inte gravt missuppfattat vad IÖ, Svante med flera tappert försökt lära mig.

Välkommen för övrigt. Kul med någon som pysslar med bilstereo! :)

Gröplöpstid skapar ju fasfel i sig. Inte sant?
Iaf vad jag sett i de simuleringar och mätningar jag sett.
Jag finner en stor skillnad i gröplöpstid mellan portade och slutna lådor till den slutna lösningens favör.
De mätningar jag sett på detta fenomen är gjorda av folk som har hållt på med bilstereo MKT längre än jag....och som dessutom delvis jobbar med det på olika sätt.

Basreflex har i regel högre gröplöpstid och större fasfel än slutna enligt de resultat jag sett.

Det är ju sant att rumsförstärkningen skiftar. Är ännu inte så bevandrad på hemmasidan ännu, men en bils kupé är mindre och HAR en högre frekvens på förstärkningen är innomhusmiljö. Och det varierar kraftigt mellan olika biltyper med. :)

Jo bilstereo är kul. Visst finns det de som anser att det ALDRIG går att få bra ljud i bil....men jag finner mer nöje i att bygga i en såpass "omöjlig" miljö eftersom det är en större utmaning.

Men nog om mig i denna tråden. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-09 18:12

Lonefox,

har du lyssnat med hörlurar nån gång?

In ear lurar?

Djupbas går alldeles utmärkt i små utrymmen, inte får du nå fasfel heller.

:)

/Peter

Lonefox

Inläggav Lonefox » 2008-09-10 03:10

Piotr skrev:Lonefox,

har du lyssnat med hörlurar nån gång?

In ear lurar?

Djupbas går alldeles utmärkt i små utrymmen, inte får du nå fasfel heller.

:)

/Peter

Om du kallar det för djup bas så okej.
Dock har jag under årens lopp lagt märke till att man mer sällan hör 20Hz medans man känner dne mer i kroppen.

Plus det faktum att majoriteten av människor (för vi är en minoritet) upplever frekvenser som 30-40Hz för djupt.....

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-10 06:29

För att svara i äkta faktiskt-anda: Har du några stöd för det "faktum" du presenterar att majoriteten av alla människor tycker att 30-40 Hz är "för djupt"?

Kan inte någon i göteborgsområdet ställa upp och demonstrera för Lonefox vad djupbas är så slipper vi en sån här diskussion?

:lol:
Back in black!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-10 07:46

Rookie skrev:För att svara i äkta faktiskt-anda: Har du några stöd för det "faktum" du presenterar att majoriteten av alla människor tycker att 30-40 Hz är "för djupt"?

Kan inte någon i göteborgsområdet ställa upp och demonstrera för Lonefox vad djupbas är så slipper vi en sån här diskussion?

:lol:

Kan det föreligga ett enkelt skrivfel här, att det inte är "för djup" utan
upplevs "som djup" som avses.
För det tror jag, att det helt enkelt inte är så många (utanför detta eminenta forum förståss) som gör skillnad på djup och mycket bas.
Många sitter med paketlösningar från "storhandlarn" och har, hur nöjda dom än är, aldrig hört en ton under 40Hz.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-09-10 09:25

lalalalalala

Men 40 Hz är välan tillräckligt lågt....
Vi kan väl iaf enas om att rumsförstärkningen orsakad i en bilkupe borde sätta in vid en högra frekvens än i ett ordinärt lyssningsrum.. men att bilen kan ha stora förluster vid låga frekvenser på grund av att bilen är gjord i alldeles för tunn plåt 8O

On topic pojkar...

Återgå till DIY-forum