Bygga Surroundhögtalare med 2*Peerless 830986? ...eller??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Matrixen

Bygga Surroundhögtalare med 2*Peerless 830986? ...eller??

Inläggav Matrixen » 2008-09-06 11:29

Hej alla DIY begåvade och andra!

[bakgrund:(läs inte detta om du snabbt blir uttråkad)]
har inte byggt högtalare sedan tidigt 80 tal och då handlade det om att bytta sönderspelade bredbandselement i liten, sluten, hembyggd låda. Helt utan tanke på volym och parametrar.

Jag har under en längre tid skissat på påhängssurroundljud till min stereoanläggning och kollat in både riktade stativare omkopplingsbara vägghängda di/bi/monopoler samt omnipolära högtalare.

De flesta köpeprodukter jag tittat på har fallit undan baserat på pris, storlek eller bruksparametrar.

Efter lite inspiration från EPSW muppar och annat på faktiskt samt byggtrådar på hififorum så har det börjat gro något i bakhuvudet.
[slut, bakgrund]

Kravspec/önskelista/avgränsningar:
Högtalarna skall bara användas till film och koncertambiens. Inga obskyra flerkanalsmusikmixar. Det vore trevligt om jag fick ett frekvensomfång som går ner till eller gärna under 70Hz och minst upp till 15kHz. Högtalarna skall hängas på, eller placeras i direkt anslutning till bakvägg. Jag är inne på ett spritt, ambient ljud snarare än ett strikt diffust. Jag tänker mig två element i varje låda riktade uppåt/utåt, men att de är kopplade i fas med varandra. Jag inbillar mig att detta är mer åt bipol än dipol?! Jag är inne på att använda 2 till vardera kanal "Peerless 830986"
http://www.tymphany.com/830986.
Membranstorlek: 3 Tum
Membrantyp: Polypropylen
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 50-20000 Hz
Effekt: 80 W
Känslighet: 84.2 dB/SPL
Resonansfrekvens: 83.8 Hz
Vas: 1.8 L
Qts: 0.59

Av praktiska skäl vill jag begränsa den totala lådvolymen för 2 element till max 8 liter, men gärna mindre.

I framtiden kan dessa ta rollen som rear-surround och två andra högtalare, inte nödvändigtvis av samma typ, tar över side-surround rollen.

skissen:
Jag tänker mig två platta ostbitar, likt 2 av Nagrefs väggvariant med "ryggarna" mot varandra, där elementen sitter så nära den tunna sidan som deras djup tillåter. Jag tänker mig att de delar lådvolymen och att den yttre halvan/sidan har en brantare lutning.

huvudbry:
Jag kan inte få rätsida på om jag skall ha sluten eller portad låda. Jag har testat lite simuleringar med Basta och får skapligt intressanta kurvor med portad låda. Jag tänker mig dock en mindre låda än "design suggestions" samt en högre avstämning.

Jag har läst olika tumregler över halva internet och kan inte riktigt dra entydiga slutsatser huruvida detta bredbandselement är givet för en sluten eller portad låda. Vad jag kan förstå talar Q-värdet för en sluten låda, men simuleringarna ser bättre/mer ändamålsenliga ut med en liten, högt avstämd basreflex.

1 Fråga:
Är det någon som har erfarenhet av Peerless elementet jag ämnar använda och kan förkasta/rekommendera någon väg framåt(läs portad/sluten låda, lådstorlek, behov av eventuell lågpass/högpass filtrering)? Alternativt, kan någon på basis av specarna tipsa om en allmän rekomendation, alternativt om det finns några uppenbara begränsningar.

2 (mer fråga):
Finns det något sätt för en nybörjare som jag själv att bedöma väggstödet vid väggplacering? Jag misstänker att jag underskattar detta när jag simulerar lämpliga frekvenssvar.

3 (o en till):
Är det en stor nackdel att två identiska, parallellkopplade element delar en dubbel lådvolym, kontra att de får varsin separat halva?

4 (överkurs?):
Jag har kollat lite på en spännande lösning med två portade lådor, varav den ena är halva den andras volym och att de har en utjämningsport mellan sig. Skall jag direkt förkasta en sådan lösning i detta mitt första DIY-projekt?

Jag uppskattar alla kommentarer och eventuell hjälp.
Jag är medveten om att inlägget har lite av karaktären "bygg mig en högtalare" och förstår om det inte går att svara enkelt och att det kan vara för jobbigt att svara uttömmande:oops:

En länk till ett exempel eller bra nybörjartips kan vara av hjälp i brist på annat.

Tack på förhand o väl mött!
mvh,
/Henrik

ps. givetvis är alla som bidrar välkomna på hifibesök under och efter projektets gång :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-06 11:59

Har du provat Svante Granbergs fina program "Basta!"? Det har en funktion för att simulera väggstöd med eller utan sluttande bafflar. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-09-06 12:14

Rookie skrev:Har du provat Svante Granbergs fina program "Basta!"? Det har en funktion för att simulera väggstöd med eller utan sluttande bafflar. :)

japp, men jag har hittills bara testat demovarianten, så det är inte fullt tillgängligt.

Dessutom har jag fullt upp med att hantera Basta i demoformat och undrar om jag blir ännu snurrigare med fullfunktion?!

Kanske det blir klarare med full-funktion? Vad säger Svante?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-06 12:23

Det blir snurrigare, men efter några timmars pillande sitter snart allt. :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-09-06 15:33

Rookie skrev:Har du provat Svante Granbergs fina program "Basta!"? Det har en funktion för att simulera väggstöd med eller utan sluttande bafflar. :)

Det har han nog inte. Men kanske Svante Granqvists program med samma namn!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-09-08 13:16

Jag hoppar på gruppköpet och får därmed hjälp på traven med låda tack vare tips och lådexempel. Blir nog för tufft att börja från scratch i mitt premiärbygge...

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-09-10 22:11

Låter som en bra början, de små elementen är klart lyssningsvärda, jag sätter 2 st i instrumentbrädan i bilen denna vecka....

Om Du får blodad tand kan Du ju gå vidae med det andra mellanregisterelementet!

Lycka till!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-10 22:48

Matrixen skrev:Kanske det blir klarare med full-funktion? Vad säger Svante?

Kan det bli klarare än klart? :lol:

Nä, allvarligt, jag är är nog inte rätt person att svara på det. Jag har förstås gjort vad jag kan för att Basta! ska vara glasklart och tycker väl själv att den är hyfsat enkel att handha. Men det beror ju på att jag har skrivit den själv.

Jag har ju aldrig konfronterats med programmet för första gången, liksom. Inte som det ser ut idag iaf.

Jag skulle dock gissa att den är krångligare i fullversion, eftersom den har fler finesser då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-09-10 23:36

Svante skrev:
Matrixen skrev:Kanske det blir klarare med full-funktion? Vad säger Svante?

Kan det bli klarare än klart? :lol:

Nä, allvarligt, jag är är nog inte rätt person att svara på det. Jag har förstås gjort vad jag kan för att Basta! ska vara glasklart och tycker väl själv att den är hyfsat enkel att handha. Men det beror ju på att jag har skrivit den själv.

Jag har ju aldrig konfronterats med programmet för första gången, liksom. Inte som det ser ut idag iaf.

Jag skulle dock gissa att den är krångligare i fullversion, eftersom den har fler finesser då.

Tack för svar!
Jag har gjort lite fler simuleringar, plus uppdaterat mig lite på högtalarbyggarteori och det har klarnat lite. Jag kommer med största sannolikhet uppgradera till fullversion innan jag chackar cirkelsåg o mdf.

Jag tycket inledningsvis att Basta var lite overkill, då jag mest ville tumregelsimulera för att sortera bland de mer eller mindre tokiga uppslag jag har, men har efterhand insett att parametrarna är för många för att kunna tumregla sig fram genom att bara titta på delar av problematiken.

Inte helt oväntat gäller den gamla goa regeln att "desto mer man förstår, detsto mer inser man finns att lära" även högtalarkonstruktion :roll:

Återgå till DIY-forum