[bakgrund:(läs inte detta om du snabbt blir uttråkad)]
har inte byggt högtalare sedan tidigt 80 tal och då handlade det om att bytta sönderspelade bredbandselement i liten, sluten, hembyggd låda. Helt utan tanke på volym och parametrar.
Jag har under en längre tid skissat på påhängssurroundljud till min stereoanläggning och kollat in både riktade stativare omkopplingsbara vägghängda di/bi/monopoler samt omnipolära högtalare.
De flesta köpeprodukter jag tittat på har fallit undan baserat på pris, storlek eller bruksparametrar.
Efter lite inspiration från EPSW muppar och annat på faktiskt samt byggtrådar på hififorum så har det börjat gro något i bakhuvudet.
[slut, bakgrund]
Kravspec/önskelista/avgränsningar:
Högtalarna skall bara användas till film och koncertambiens. Inga obskyra flerkanalsmusikmixar. Det vore trevligt om jag fick ett frekvensomfång som går ner till eller gärna under 70Hz och minst upp till 15kHz. Högtalarna skall hängas på, eller placeras i direkt anslutning till bakvägg. Jag är inne på ett spritt, ambient ljud snarare än ett strikt diffust. Jag tänker mig två element i varje låda riktade uppåt/utåt, men att de är kopplade i fas med varandra. Jag inbillar mig att detta är mer åt bipol än dipol?! Jag är inne på att använda 2 till vardera kanal "Peerless 830986"
http://www.tymphany.com/830986.
Membranstorlek: 3 Tum
Membrantyp: Polypropylen
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 50-20000 Hz
Effekt: 80 W
Känslighet: 84.2 dB/SPL
Resonansfrekvens: 83.8 Hz
Vas: 1.8 L
Qts: 0.59
Av praktiska skäl vill jag begränsa den totala lådvolymen för 2 element till max 8 liter, men gärna mindre.
I framtiden kan dessa ta rollen som rear-surround och två andra högtalare, inte nödvändigtvis av samma typ, tar över side-surround rollen.
skissen:
Jag tänker mig två platta ostbitar, likt 2 av Nagrefs väggvariant med "ryggarna" mot varandra, där elementen sitter så nära den tunna sidan som deras djup tillåter. Jag tänker mig att de delar lådvolymen och att den yttre halvan/sidan har en brantare lutning.
huvudbry:
Jag kan inte få rätsida på om jag skall ha sluten eller portad låda. Jag har testat lite simuleringar med Basta och får skapligt intressanta kurvor med portad låda. Jag tänker mig dock en mindre låda än "design suggestions" samt en högre avstämning.
Jag har läst olika tumregler över halva internet och kan inte riktigt dra entydiga slutsatser huruvida detta bredbandselement är givet för en sluten eller portad låda. Vad jag kan förstå talar Q-värdet för en sluten låda, men simuleringarna ser bättre/mer ändamålsenliga ut med en liten, högt avstämd basreflex.
1 Fråga:
Är det någon som har erfarenhet av Peerless elementet jag ämnar använda och kan förkasta/rekommendera någon väg framåt(läs portad/sluten låda, lådstorlek, behov av eventuell lågpass/högpass filtrering)? Alternativt, kan någon på basis av specarna tipsa om en allmän rekomendation, alternativt om det finns några uppenbara begränsningar.
2 (mer fråga):
Finns det något sätt för en nybörjare som jag själv att bedöma väggstödet vid väggplacering? Jag misstänker att jag underskattar detta när jag simulerar lämpliga frekvenssvar.
3 (o en till):
Är det en stor nackdel att två identiska, parallellkopplade element delar en dubbel lådvolym, kontra att de får varsin separat halva?
4 (överkurs?):
Jag har kollat lite på en spännande lösning med två portade lådor, varav den ena är halva den andras volym och att de har en utjämningsport mellan sig. Skall jag direkt förkasta en sådan lösning i detta mitt första DIY-projekt?
Jag uppskattar alla kommentarer och eventuell hjälp.
Jag är medveten om att inlägget har lite av karaktären "bygg mig en högtalare" och förstår om det inte går att svara enkelt och att det kan vara för jobbigt att svara uttömmande:oops:
En länk till ett exempel eller bra nybörjartips kan vara av hjälp i brist på annat.
Tack på förhand o väl mött!
mvh,
/Henrik
ps. givetvis är alla som bidrar välkomna på hifibesök under och efter projektets gång