av schmutziger » 2008-09-18 11:57
Det snyggaste är givetvis att bara få en kant.
Tänk på att få denna skarv där den syns minst!
Tips nr1. Dra inte, aldrig nånsin! då blir det ofelbart bubblor.
Tips nr2. Va inte själv, en drar folien, den andre gnuggar
Tips nr3. Klipp ut bitarna iförväg och lämna 1-2cm överlapp på sidorna och lite mer på längden.
Försiktigt försiktigt gnuggar du på filmen cm för cm och kolla efter bubbelbildning hela tiden. Då det är lät att flytta bubblorna innan du har fått på för mycket film efter.
När du gnuggar, försök att få jämt tryck över HELA ytan som ska folieras.
När du kommer till kanten är det väldigt viktigt att du viker över allt samtidigt! en lång linjal som är längre än vad pipen är hög är ett bra tips. och DRA INTE! För då kommer du att få massor av bubblor och folien kommer att dra ihop sig olika mycket när du lättar på "draget" och om du har otur börja dra snett, sen för du bara mer o mer
När du gjort vikningen och lagt ca .5-1 cm folie efter, gå tillbaka till kanten och kolla så att det sitter. Du vill inte ha en "slack" vid kanten.
gnugga försiktigt tills du har ett skarpt hörn och fortsätt.
45" avfasningarna på fronten är inte alls lika mariga, där viker du över, gnuggar innan fasningen och sen efter fasningen för att få bort bubblor,
Du kommer att märka vad jag menar.
så i ditt fall, vänster högtalare
börja på "insidan" den sida som vetter inåt.och gå varvet runt.
Eftersom man ska vinkla in pip så mycket så borde detta bli bäst.
Nu rollar du kanterna så att det sitter ordentligt.
Ta ett rakblad, vinkla det lite så att eggen kommer så nära kanten som möjligt och skär föööörsiktigt!
Det är lätt att inte skära tillräckligt nära och nästan enklare att skära lite för mycket.
Gör likadant för återstående sidor.
Om du ska ta toppen/botten före eller efter. Kan jag inte ärligt svara på.
Det beror på om du har mönster mm. Samt att jag inte har tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna säga att det ena sättet är bättre än det andra.
Lycka till och posta bilder!