Första lådan - hjälp önskas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Första lådan - hjälp önskas

Inläggav Ix » 2004-09-30 23:43

På grund av (läs: tack vare?) kursen i elektroakustik med Svante, som jag för närvarande följer, har det börjat klia i fingrarna att försöka sig på ett eget högtalarbygge. Det är en sak att läsa om Q-värden, gränsfrekvenser och tjofaderittan (lambo!), en annan att försöka omsätta teorin i praktisk kunskap.

Nåväl. Detta nämnde jag för en vän som genast erbjöd sig att efterskänka ett baselement till mig. "BINGO", tänkte jag blåögt, "jag kanske kan bygga mig en pojkrumsbrummande subbas!" Nu har jag dock suttit med papper, penna och miniräknare och allt mer börjat inse att det är nått fuffens med elementet.

Några specar:
Storlek: 12"
Qts: 1,55
Vas: 161 liter
Fs: 33,21 Hz

Hur i hela friden ska man få ihop något vettigt av det?? Antingen bli lådvolymen i storleksordningen badkar eller Q-värdet något groteskt högt. Försökte även beräkna om man kunde trixa ner Qts en smula med en serieresistans, vilket resulterade i ett negativt värde och alltmer slokande mungipor.

Pratade med Svante om att man kan fylla hela lådan med gullfiber.
Då är jag dock helt förlorad beräkningsmässigt. Hur gör man?

Finns det något annat sätt på vilket man kan göra något vettigt/kul/lärorikt med detta element,
förutom att förpassa det till soptippen?

Alla idéer mottages tacksamt.
Glåpord undanbedes. :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-30 23:53

vad är det för element?
väldigt bedrövligt qts.. du skulle ju kunna prova acoustic damping för att få ner qts..
jag skulle bygga om den till en buttkicker och köpa en annan bas.. :D

annars kan du kanske göra en liten dipol och leka med..

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-01 00:04

Pyramid WC1220
Specifikationsblad: http://www.brl.se/fileDownload/PYRAMID_WC1220.pdf

Börjar fundera på om WC står för det sedvanliga "vattenklosett".

"acoustic damping"?
En liten förklaring vore hyvens!
Jag är som sagt väldigt grön inom detta gebiet.

Bygga om till buttkicker låter spännande också. Får göra en liten sökning. Ställer mig dock lite frågande till om elementet är kapabel att sparka stjärt i någon nämnvärd utsträckning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-01 00:25

hehe.. ja inga höjdarelement vad det verkar... med så högt qts vet jag inte vad man ska hitta på.. en vanlig sluten låda får en ordentlig puckel och inte speciellt djup bas heller..

slaglängden lär ju inte vara så mycket att hurra över heller så en dipol är väl inte heller nåt.. eller ja du kan ju leka lite med dipol om du vill.. inget element att bygga nåt seriöst av i vilket fall..

buttkicker lär den nog fungera bra som.. sen om man vill ha en sån vet jag inte.. :)

nej skaffa ett anat element.. det finns ju billiga sådana som har användbara värden..

acoustic damping är en teknik där man monterar dämpmaterial direkt bakom elementet.. på så vis ändrar man hur elementet uppför sig.. en säkning av mekaniskt q är väl en av de största skillnaderna.. dock förlorar du lite verkningsgrad samtidigt..
har inte provat det själv än men det verkar intressant..

men som sagt jag skulle nog skaffa en annan bas..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-01 17:13

Jo, den är ju inte så kul, det höga Qts-värdet sätter käppar i hjulet. Men eftersom elementet är gratis, tycker jag ändå du ska prova. Alltid lär man sig nåt, och det gör nog nästa konstruktion bättre. 8)

Nåja, jag körde en simulering, det finns några frågetecken för de anger ju ingen membranyta tex, men i runda slängar blir det så här. Tjocka kurvor är tonkurvor, tunna kurvor är elektrisk impedans.

Grön kurva = odämpad 200 liters låda.
Röd kurva = proppad 200 liters låda.
Blå kurva = proppad 100 liters låda.

Till din fördel är att lådan verkar akustiskt större om man proppar den full, kompressionen blir isoterm i stället för adiabatisk och då verkar volymen i teorin 1.4 ggr större. De proppade lådorna kan därmed vara kanske 140 resp 70 liter stora i verkligheten.

Eftersom man ser att impedanstoppen sjunker kan man justera in mängden dämpmaterial mha den. Alternativt gör du som vi gör på labbarna och mäter tonkurvan inuti lådan. Tombstone finns ju att ladda ner, allt du behöver är en dator och en mikrofon.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum