Moderator: Redaktörer
phon skrev:Det blir väl i stort som LTS-högtalaren, om du gör ungefär lika stor låda (per element) och har samma avstämning. Såg du att hela beskrivningen finns att ladda ner?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25348
Erik_Johansson skrev:Jag tycker 40 liter låter utmärkt. Det är väl vad Morello har i sina lådor som använder det äldre inoelementet som ska vara kompatibelt med W87 / AX22LTS. För basmodulbruk så borde det alltså vara ett tips att kolla vad gamla Profundus-P hade för volym. Vill minnas att det var runt 40 liter.
/Erik
Kaffekoppen skrev:Morello använder två stycken vardera i sina 3-vägshögtalare och jag kan omnämna att ljudtrycket är tillräckligt.
De element som du nu tittar på nu kan sägas vara detsamma som Ino pp-basmoduler, således borde den optimala volymen gå att hitta i manifestet.
Erik_Johansson skrev:Kaffekoppen skrev:Morello använder två stycken vardera i sina 3-vägshögtalare och jag kan omnämna att ljudtrycket är tillräckligt.
De element som du nu tittar på nu kan sägas vara detsamma som Ino pp-basmoduler, således borde den optimala volymen gå att hitta i manifestet.
Inos gamla pP bör påpekas. De nya har ju helt andra element. Men jag tror jag har ett gammalt manifest liggandes.
/Erik
Kaffekoppen skrev:Morello använder två stycken vardera i sina 3-vägshögtalare och jag kan omnämna att ljudtrycket är tillräckligt.
RogerGustavsson skrev:Enligt Ino's prislista använder Ino Profundus P W84 och inte W87/Seas AX22-LTS. Antar att W84 är optimerat för basmoduler.
RogerGustavsson skrev:Jo, mem W84 lär vara ännu bättre för basmodulbruk. W85 och W87 verkar användas om man vill klara upp till 400Hz som i Morellos trevägare och då misstänker jag att något måste offras. Om det är basförmåga som önskas, är väl valet enkelt... Dessutom är W84 billigare.
Richard skrev:Elementets parametrar är:
Sd: 232 cm 2
Vas: 0,058 m 3
Mm: 0,043 kg
Dm: 1,7 ns/m
Bl: 11,2 Tm
Imp: 9 ohm
Re: 6 ohm
Fs: 28 Hz
Qt: 0,334
Kaffekoppen skrev:Runt 9mm linjärt... minst
Lennart skrev:
Skulle vara intressant om IÖ kunde berätta lite om elementets tillkomst och egenskaper. Samt på vilka sätt det är förändrat från standardelementet L22RN4X.
Ok, jag skall göra mitt bästa. Det första jag kan säga är att elementet egentligen inte alls är modellerat från L22RN4, utan från ett element jag gjorde tidigare hos seas, nämlingen det Ino W85 som även Morello använde i sina trevägshögtalare som ju några byggt här på faktiskt.
Skillnaden mot W85 är att detta element fått ett nytt schassie, nämligen det som SEAS använder i L22... Det är nog därför de valt att utgå ifrån den beteckningen. Det är ju praxis att de benämner specialelement efter "det mest lika" de har i sin egen produktion, och sedan lägger de till något som berättar om vem som specificerat (i detta fall IN som i Ino) elementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster