Vägghögtalare med gömda element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Vägghögtalare med gömda element

Inläggav Rundberg » 2008-09-30 12:07

Det här kan visa sig vara ett av de tillfällen jag nämnde i en annan tråd hur dumt det kan bli när man försöker sig på något man inte har full koll på. Men vi gör ett försök i alla fall.....

Estetiska överväganden från bättre hälfter säger att vi inte ska ha ett fult as till högtalare i vårat sovrum. Vidare, det som gör en högtalare till ett fult as till högtalare är att man kan se elementen. Högtalartyg står inte heller särskilt högt på önskelistan.

Istället för att acceptera ett musiklöst vardagsrum började jag fundera kring lösningar där elementen inte syns. Jag fick iden från vår LCD-TV som bara har ett par springor på sidorna där ljudet kommer ifrån. Nu är väl inte TVns ljud det bästa i världen, men jag misstänker det kan ha att göra med kvaliteten på ingående komponenter och inte bara på att man inte kan se högtalarelementen.

Så min första fråga är om någon vet hur TV-tillverkaren bär sig åt för att gömma högtalarna.

Efter lite mer funderande (det är här det finns potential att bli riktigt roligt för teknikkunniga) så tänkte jag att man kanske kunde gömma elementen och "spegla" ut ljudet från gömstället. Som jag ser det så skulle man kunna göra det på (minst) två olika sätt:

Bild

Båda alternativen visar höger kanal. I alternativ ett så skulle man spegla in ljudet med en sned "spegel". Den framskjutande biten skulle vara där för att gömma elementen ordentligt. Jag tänker mig att det kanske skulle kunna ställa till med en hel del problem.

Alternativ två använder sig av högtalarväggen som spegel. I detta fall, hur nära kan man då ha till närhängande hyllor?

Är det här ett helt döfött projekt, eller skulle det finnas någon möjlighet att bygga något som inte låter förfärligt? Skulle det kunna vara till hjälp att förhandla fram att diskanten kanske får sitta på framsidan medan man gömmer bas/mellanregister elementet, eller skulle det vara etter värre?

Otroligt tacksam för svar!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-30 12:17

Se här vad stolt Benny är när han fått upp sin nya vägghögtalare:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-09-30 15:37

Jag byggde ett par vägghögtalare förra året och kommer nog göra ett par till när jag får tillfälle.

Istället för att gömma dom gick jag på en "platt" design med sned baffel som bara byggde ut ca 12cm från vägg & var 8-9liter stora.
Till dessa köpte jag vitt högtalartyg (vita lådor) som skulle spännas i en ram framför element..
Dom blev väldigt osynliga jämfört med vanliga högtalare och mycket uppskattade av flickvän.

En hel möbel är ju görligt om man vill men då blir det ju knepigt nästa ommöblering osv..

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2008-09-30 20:30

Bild

Takeshi Teragaki (till vänster på bilden) skapade ett högtalarmembran som hon behöver nog inte behöver skämmas över... :wink:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-02 10:28

Oj, jag ser nu att min skiss inte syns!

Hmmmm.... går inte att fixa från jobbet tydligen. Skissen syns på länkebn här.

Det jag undrar över är alltså om man kan bygga på något av de sätt jag skissar på och fortfarande få det att låta bra?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-02 11:32

Hej!
Det beror ju på vad man menar med "bra". Med de preferenser jag har så är min bedömning att det inte skulle låta bra. Dock är jag en svårartad antireflex-fanatiker... Ska du satsa på ett "reflexsystem" bör nog i alla fall den reflekterande ytan hamna så nära elementet som möjligt. Annars kommer andra (och tredje)-reflexer summeras (tidigt) till önskesignalen (hur skriver man "wanted signal" på svenska?).
//M

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-02 12:32

-Martin- skrev:Hej!
Det beror ju på vad man menar med "bra". Med de preferenser jag har så är min bedömning att det inte skulle låta bra. Dock är jag en svårartad antireflex-fanatiker... Ska du satsa på ett "reflexsystem" bör nog i alla fall den reflekterande ytan hamna så nära elementet som möjligt. Annars kommer andra (och tredje)-reflexer summeras (tidigt) till önskesignalen (hur skriver man "wanted signal" på svenska?).
//M
Nyttosignal, kanske?

Det är alltså en bra poäng att få den reflekterade ytan så nära elementen som möjligt. Vilken av de två möjliga lösningarna tror du skulle vara mist fördjävlig?
Tone Distribution

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-02 22:47

Rundberg skrev:
-Martin- skrev:Hej!
//M
Nyttosignal, kanske?

Det är alltså en bra poäng att få den reflekterade ytan så nära elementen som möjligt. Vilken av de två möjliga lösningarna tror du skulle vara mist fördjävlig?

Du, jag vågar faktiskt inte ge något tips. Det skulle säkert bli fel.
Själv satsar jag ju som sagt på integrerade/inwall högtalare (skrev om det i en annan tråd). Dessa kommer inte heller synas. Kanske något att överväga?
//Fegis

Återgå till DIY-forum