Estetiska överväganden från bättre hälfter säger att vi inte ska ha ett fult as till högtalare i vårat sovrum. Vidare, det som gör en högtalare till ett fult as till högtalare är att man kan se elementen. Högtalartyg står inte heller särskilt högt på önskelistan.
Istället för att acceptera ett musiklöst vardagsrum började jag fundera kring lösningar där elementen inte syns. Jag fick iden från vår LCD-TV som bara har ett par springor på sidorna där ljudet kommer ifrån. Nu är väl inte TVns ljud det bästa i världen, men jag misstänker det kan ha att göra med kvaliteten på ingående komponenter och inte bara på att man inte kan se högtalarelementen.
Så min första fråga är om någon vet hur TV-tillverkaren bär sig åt för att gömma högtalarna.
Efter lite mer funderande (det är här det finns potential att bli riktigt roligt för teknikkunniga) så tänkte jag att man kanske kunde gömma elementen och "spegla" ut ljudet från gömstället. Som jag ser det så skulle man kunna göra det på (minst) två olika sätt:
Båda alternativen visar höger kanal. I alternativ ett så skulle man spegla in ljudet med en sned "spegel". Den framskjutande biten skulle vara där för att gömma elementen ordentligt. Jag tänker mig att det kanske skulle kunna ställa till med en hel del problem.
Alternativ två använder sig av högtalarväggen som spegel. I detta fall, hur nära kan man då ha till närhängande hyllor?
Är det här ett helt döfött projekt, eller skulle det finnas någon möjlighet att bygga något som inte låter förfärligt? Skulle det kunna vara till hjälp att förhandla fram att diskanten kanske får sitta på framsidan medan man gömmer bas/mellanregister elementet, eller skulle det vara etter värre?
Otroligt tacksam för svar!
MVH
/Mattias