Prototypkort sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Prototypkort sökes

Inläggav Rundberg » 2008-10-06 13:58

Hej på er!

Jag har en experimentplatta som man kan sticka ner komponenter i för att testa olika kopplingar utan att slösa på komponenter. Det jag gillar med den här plattan är att den har längsgående skenor för matningssränning med tvärgående spår med ett avbrott i mitten för komponenter. Det fina med det här är att man kan stoppa en opamp i mitten på ett smidigt sätt. Mitt problem har dock alltid varit att jag inte haft något mönsterkort med samma layout på. Jag kan bara hitta sådana som antingen har längsgående spår, öar eller något annat för mig oanvändbart.

Är det någon som vet var man kan få tag på prototypkort för lödning med samma layout som min experimentplatta?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Prototypkort sökes

Inläggav n3mmr » 2008-10-06 14:58

Rundberg skrev:Hej på er!

Jag har en experimentplatta som man kan sticka ner komponenter i för att testa olika kopplingar utan att slösa på komponenter. Det jag gillar med den här plattan är att den har längsgående skenor för matningssränning med tvärgående spår med ett avbrott i mitten för komponenter. Det fina med det här är att man kan stoppa en opamp i mitten på ett smidigt sätt. Mitt problem har dock alltid varit att jag inte haft något mönsterkort med samma layout på. Jag kan bara hitta sådana som antingen har längsgående spår, öar eller något annat för mig oanvändbart.

Är det någon som vet var man kan få tag på prototypkort för lödning med samma layout som min experimentplatta?

MVH

/Mattias

Söker samma sak, ungefär.

Jag har för mig att RS eller nån hade en serie: testboard + kopparlaminat med samma layout. Men det vart dyrt, minns jag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-06 16:02

Så det är fler som har samma problem alltså!

Jag har kollat mig igenom hela listan på prototypkort hos Farnell utan att ha kunnat hitta det jag letar efter, kan ha missa nåt iofs...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-10-06 20:58

kolla på electrokit.se, de har prototypkort med tvärsgående banor.

dock endast 3 st hål i varje segment. dina prototypplattor är lite större, det är typiskt 5 hål på varje segment.

annars har elfa ett stort sortiment med experimentkort, flera liknande de du beskriver.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-10-06 22:22

Det går ju att cadda upp lätt och sedan etsa utan större problem.

Har du en skiss på hur det ska se ut och vilken bendeling ska det vara? 1,27 är väl normalt...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-10-06 23:05

men borrningen... jeeezz

2,54 är det normalt i bendelning på labbkort.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-10-06 23:33

Haha ja det är sant. Inget kul jobb :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Prototypkort sökes

Inläggav Svante » 2008-10-06 23:42

Rundberg skrev:Jag kan bara hitta sådana som antingen har längsgående spår

Men det är ju ett sånt du ska ha! Det finns ett speciellt litet verktyg som man liksom borrar av banorna under tex IC. Funkar kanon, och då kan du dessutom placera kretsarna lite som du vill.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
primpa

Inläggav primpa » 2008-10-07 08:02

Coolt!
Och specialverktyget heter ? :)

Du råkar inte veta var man kan köpa det ?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-07 09:18

Jag tror att han syftar på en sån här.

Det som gjorde att jag ville ha ett prototypkort som har samma layout som min experimentplatta är att jag inte är ingenjör. Så när jag (äntligen i många fall) har fått det att funka så vill jag helst slippa försöka få det att funka igen med en ny layout...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-10-07 09:39

"Specialverktyget" heter stålborr diameter 3,5... 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Återgå till DIY-forum