inspelning av diskanter ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

inspelning av diskanter ?

Inläggav zapanasta » 2008-10-11 17:04

Hej, att basar behöver spelas in ett antal tim för att prestera optimalt vet man , men hur är det med diskanter? Mvh.....

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-10-11 17:50

Sejm sejm (Thailänskt ordspråk...)

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-10-11 19:42

PetterPersson skrev:Sejm sejm (Thailänskt ordspråk...)

Och betyder?

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-11 23:03

...Vill nog påstå att dom flesta eller samtliga element bör spelas in, dock inte på något speciellt sätt utan medelst vanlig spelning. Man kanske inte behöver vrida volym potten i botten utan spelar man normalt så spelas dom in under tiden man njuter av dom verk som man vill njuta av... :)
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-10-12 08:01

Och betyder?

Engelska, Same Same och blir på svenska samma samma, det säger de om allt. De vill hävda att allt annat är samma samma med deras kvalité är extra bra så att man ska handla hos dem och inte hos någon annan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:08

Schull skrev:
PetterPersson skrev:Sejm sejm (Thailänskt ordspråk...)

Och betyder?

"Jag fick för lite citrongräs i min elefantsoppa."
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:11

Pitts skrev:...Vill nog påstå att dom flesta eller samtliga element bör spelas in, dock inte på något speciellt sätt utan medelst vanlig spelning. Man kanske inte behöver vrida volym potten i botten utan spelar man normalt så spelas dom in under tiden man njuter av dom verk som man vill njuta av... :)

Det fanns en tid när man kunde köpa en asdyr special-CD med en besynnerlig signal som dels skulle avmagnetisera allt som fanns att avmagnetisera i signalvägen ( :roll: ) dels, tror jag, skulle hjälpa till att lösa upp förhärdade högtalarelement. Jag hoppas detta har förpassats till glömskans bakgårdar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-12 16:32

..Hmm, har den CD:n hemma: Densen DCD-1 De Magic (De Magnetizer).
Låter hemskt när man sätter på denna, ska visst avmagnetisera allt som sitter kopplat till stereon så som kablar, CD spelare, förstärkare, högtalare m.m.... :? ...Misstänker att det enda denna lyckats avmagnetisera ä' nog mitt huvud som mer eller mindre spricker varje gång jag sätter på denna.... :lol: Och visst, det låter ju liiite bättre efter en vända med CD:n i läsarn men åå andra sidan så låter säkert en gammal vevgrammofon bra efter oväsendet den skivan ger.
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-10-13 22:41

Om en högtalare behöver spela in för att låta bra. Kommer lådan att låta bättre om jag spelar in elementen innan jag börjar konstruera delningsfilter och basportar. Hur mäter tillverkaren upp data för elementet. Är det på ett nytt element eller är det värdet på ett element som den kommer att ha under huvudelen av sin livslängd?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 23:05

Helmut skrev:Om en högtalare behöver spela in för att låta bra. Kommer lådan att låta bättre om jag spelar in elementen innan jag börjar konstruera delningsfilter och basportar. Hur mäter tillverkaren upp data för elementet. Är det på ett nytt element eller är det värdet på ett element som den kommer att ha under huvudelen av sin livslängd?

Fråga 2 - förstår inte vad du menar.
Fråga 1 - om du skickar på ditt/dina element en inspelningssignal innan de monterats i låda och/eller försetts med delningsfilter men iakttar angivna gränsvärden blir de lika inspelade som om de satt i lådan färdiga och klara.
Inspelningen är ju en (elektro)mekanisk process.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-14 12:35

Moddat mina befintliga högtalare med nya bakdiskanter ,därav frågan ,går att läsa om det här... [url]http://www.minhembio.com/sollerön/132014/[/url]

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-10-15 23:49

När jag köper in nya element kopplar jag in elementen på en radio som får stå på dygnet runt i en eller ett par veckor. Därefter kopplar jag in delningsfilter och finjusterar med hjälp av lyssningstester delningsfrekvenser och nivåer samt basreflex rörets dimensioner.
Om jag skulle ta nya element och lyssna in ovanstående faktorer skulle jag komma fram till samma värden på delningsfilter och dimensioner på basporten. Eller är det bara slöseri med tid att spela in elementen eftersom slutresultatet skulle bli den samma.
Jag har alltid utgått från att elementen blir mjukare och att elementen kommer att få andra värden efter ett par hundra timma vilket medför att nivåer och delningsfrekvenser samt basporten kommer att få fel värden den dagen jag skall börja lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-16 07:44

Det brukar vara bättre att låta elementen vila då och då vid inspelning, de ska ha avsvalningsperioder också (ungefär som man kör in nya bilar). Ingvar Öhman har tidigare beskrivit vad som händer under inspelningen och hans förhållningssätt verkar väl underbyggt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-16 09:37

Hej,ja dom låter faktiskt bättre redan diskanterna ,dom var lite hårda i ljudet i början men det blir bättre ock bättre . Orginaldiskanterna bak är ju såna små typ audax diskanter , jag tyckte inte dom hördes för fem öre när dom satt där (jo om man lutade sig över högtalarna ock satt dit örat) , så denna modd med dessa blev mkt lyckad tycker jag ,sitter jag i soffan nu ock lyssnar med övertäckta bakdiskaner på en låt , sen tar jag bort övertäckningen ock lyssnar på samma låt så är det både bättre spridning ock luftigare ljud i toppen..med orginaldiskanterna var detta omöjligt att höra (i alla fall för mig) Mvh.....

Återgå till DIY-forum