Moderator: Redaktörer
Kan nog va så , men dom kunskaperna besitter inte jag på långa vägar ,är bara intresserad av det jag skrev först . Enligt mina beräkningar så ligger delningen nånstans runt 10000hz men är inte 100% säker .Mvh......RogerGustavsson skrev:Den nominella impedansen säger inte mycket. Det är hur impedanskurvan ser ut som bestämmer avrullningen.
Jasså, dom börjar alltså tappa redan vid 17700Hz ,då är då mina beräkningar alldeles uppåt väggarna ,trodde det låg nånstans runt 10 000hz...RogerGustavsson skrev:Teoretiskt blir det -3dB vid 17700Hz med 1.5µF och 6 Ohm. 6dB/oktav blir det bara om det är en resistiv last. Det blir som regel mindre än så. Ofta stiger impedansen ner mot resonansfrekvensen och då kan avskärningen i princip utebli.
rolfzetterberg skrev:Undrar hur SEAS "simulerade" ett D001 filter som jag hittade i en hembyggd hörnhögtalare från 60-talet.I filtret satt där en stackars liten 1uF konding till kondiskanten!Impedans 4 ohm.Filtret var garanterat orört och original,eftersom kondingarna var snyggt lackade eller fernissade eller vad det nu är mot kortet.I övrigt en bamsedrossel till basen och en 12uF till mellanregistret.
Inte undra på att diskanten knappt hördes med den delningsfrekvensen....
zapanasta skrev:Hej ,hur pass bra stämmer denna lista? http://www.tanker.se/lidstrom/6db.htm
Svante skrev:Det är [s]ibland[/s] oftast [s]ganska[/s] mycket långt ifrån verkligheten.
RogerGustavsson skrev:Ska väl inte glömmas att det är hur elementet mäter i låda med seriekondensatorn som är mera intressant. Sedan ska det integreras med bas/mellanregisterelementet. Sådana där tabeller med "skolboksfilter" tar ju ingen hänsyn till något annat än en resistiv last vilket inte många högtalarelement är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster