Frågor om ställbart elektroniskt filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ulew

Frågor om ställbart elektroniskt filter

Inläggav Ulew » 2008-10-23 22:47

Hej! Jag är ny här och tänkte fixa ett elektroniskt filter. Jag tänkte plagiera http://sound.westhost.com/project09.htm. :wink:

Det har dykt upp en del frågor under tiden jag forskat lite.

1. Om man vill göra det ställbart kan man då göra så som jag gjort med motstånden nere i vänstra hörnet, alltså att man med en bygel bestämmer vilket motstånd som ska användas och får olika delningsfrekvenser? Det ska göras så man får fyra uppsättningar motstånd och kondensatorer, så man får ställbart både hög- och lågpass. Det kan tänkas lite plottrigt, men skulle det funka?
http://img528.imageshack.us/img528/1079/filteruh2.jpg

2. Den där kretsen är för delning mellan element i tvåvägshögtalare. Om man vill dela bara en högtalare, säg högpass vid 20Hz och lågpass vid 100Hz, hur gör man då? Kopplar hög- och lågpass i serie?

3. Jag är ganska okunnig inom elektronik, men varför behöver filtret strömförsörjning? Kan man inte driva det på lågnivåsignalen, eller försvagas den då? Om man förstärker den innan man skickar ut till slutsteget, så man får samma signal som innan filtret, borde det inte gå att köra det utan försörjning då? (om det nu beror på att signalen försvagas.)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Frågor om ställbart elektroniskt filter

Inläggav Svante » 2008-10-23 22:57

Ulew skrev:Hej! Jag är ny här och tänkte fixa ett elektroniskt filter. Jag tänkte plagiera http://sound.westhost.com/project09.htm. :wink:

Det har dykt upp en del frågor under tiden jag forskat lite.

1. Om man vill göra det ställbart kan man då göra så som jag gjort med motstånden nere i vänstra hörnet, alltså att man med en bygel bestämmer vilket motstånd som ska användas och får olika delningsfrekvenser? Det ska göras så man får fyra uppsättningar motstånd och kondensatorer, så man får ställbart både hög- och lågpass. Det kan tänkas lite plottrigt, men skulle det funka?
http://img528.imageshack.us/img528/1079/filteruh2.jpg

Ja, fast med alla 8 motstånden (R1-R8) då. Eller alla 8 kondensatorerna. Fast det verkar rätt bökigt tycker jag. Många motstånd blir det.

Ulew skrev:2. Den där kretsen är för delning mellan element i tvåvägshögtalare. Om man vill dela bara en högtalare, säg högpass vid 20Hz och lågpass vid 100Hz, hur gör man då? Kopplar hög- och lågpass i serie?

Om du vill begränsa signalen till 20-100 Hz så ska du koppla filtren i serie ja. Lite så har de ju beskrivit det på sidan, om du tittar på mellanregisterelementet i 3-vägskonfigurationen. Följ den signalvägen så ser du att det är två filter i serie.

Ulew skrev:
3. Jag är ganska okunnig inom elektronik, men varför behöver filtret strömförsörjning? Kan man inte driva det på lågnivåsignalen, eller försvagas den då? Om man förstärker den innan man skickar ut till slutsteget, så man får samma signal som innan filtret, borde det inte gå att köra det utan försörjning då? (om det nu beror på att signalen försvagas.)

Så är det med aktiva filter. De tar sin kraft från en spänningsmatning, och belastar inte det drivande steget alls mycket. Aktiva filter fungerar inte alls utan spänningsmatning och det handlar inte bara om att signalen blir för svag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ulew

Re: Frågor om ställbart elektroniskt filter

Inläggav Ulew » 2008-10-23 23:08

Ja, fast med alla 8 motstånden (R1-R8) då. Eller alla 8 kondensatorerna. Fast det verkar rätt bökigt tycker jag. Många motstånd blir det.

Ja, bökigt blir det, men det blir ju ganska användbart också! :)
Som det stod på sidan finns det ju inga vettiga alternativ till ställbart, så det är ju i princip ända sättet.

Lite så har de ju beskrivit det på sidan, om du tittar på mellanregisterelementet i 3-vägskonfigurationen.

Ja, där ser man! Det gäller att ha ögonen med sig! :wink:

Så är det med aktiva filter.

Okej. Då har jag lärt mig något nytt!

Återgå till DIY-forum