Fattigmans rumskorrigering och EQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Fattigmans rumskorrigering och EQ

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-25 14:25

Satt och snackade med en kollega om möjligheterna som nätverksspelarna eller andra motsvarande varianter som dykt upp sedan musiklagringen flyttat från skivor till HD. Är det någon här som provat att göra rumskorrigering direkt på musiken med syfte att optimera summan skiva/musikfil+anläggning+rum. Man behöver ju inte köpa en dyr realtidsrumskorrigeringsapparat när man kan för-processa musiken (långt) innan den spelas upp (om man så vill).

Själv är jag skeptisk till automatiserade varianter på rumskorrigering, men principen är ändå intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 15:21

Kruxet är väl att man låser filerna till en uppställning. Skivbolagen skulle säkert jubla, men hur gör du om du vill lyssna i bilen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-25 15:27

Han får väl ha mer än en musikkatalog i maskinen... en orörd samt en för var anläggning han vill korrigera.

Mäter man in bilen också går det ju att göra en korrigering för den också.

Idén är bra, utförandet är svårare - det gäller att inte lockas att försöka korrigera mer än det som verkligen mår bra av att korrigeras.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-25 15:29

Kom och tänka på: http://inguzaudio.com/RoomCorrection som är en EQ/rumskorrigerigerings-plugin för Squeezebox. Har inte prövat den själv, men jag misstänker att den kan kräva en del processorkraft. Antar att korrigeringen sker "on the fly", vilket i så fall innebär att filerna blir intakta.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-25 18:47

Det vore väl ovettigt att skriva över originalfilerna.

Poängen med att göra det redan på filnivå är givetvis att ingen realtidsprestanda krävs av uppspelningsutrustningen. Processningen kan göras i vilken PC som helst.

Frågan om vad som kan/bör göras är en helt annan och samma problemställning ställs konstruktören av en ev. fristående rumskorrigeringsutrustning också inför.

En annan fördel är att man kan använda nästan vilka filter som helst (slipper krav på kausalitet etc.). :)

Bohman

Inläggav Bohman » 2008-10-25 19:07

Tänk på att program (pluggins) jobbar med viss fördröjning oftta wtt par ms). Detta kan gjöra att det blir problem att titta på film.
Eller ja är väll bara inaktivera den igentligen...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 19:28

Jag gjorde "Linkwitztransform" på filer med ett par slutna lådor med ett 4"-"basar" med resonansfrekvens på 150 Hz i låda. Satte undre gränsfrekvensen till 20 Hz i stället. Det blev alltså en hiskelig bashöjning och på låga nivåer så gick det väl. Bruset blev dock olidligt starkt (man måste lämna så mycket plats till bashöjningen) och det började förstås ploppa i basarna på nästan ingen nivå alls.

Det är besläktat kanske, men inte samma sak förstås. Det visar iaf på de problem med dynamiskt område som kan uppstå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-25 20:01

Det är sant. Man bör nog gå upp till >16-bitar även för CD-filer i så fall, men det är ju inget problem i.o.f.s. Kanske även lämpligt att sampla upp så att man inte behöver kompromissa allt för mycket med filtreringen heller.

Återgå till DIY-forum