Fungerar denna form för basmoduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Fungerar denna form för basmoduler?

Inläggav Stone » 2008-11-07 08:48

Jag har funderingar på att bygga basmoduler under/bakom soffan.

Alternativ 1
Lådan står bakom soffan och står på golvet, följer golvet upp till soffans överkant sedan följer den soffan ner dvs lite snett (har ej mätt vinkeln ännu)

Alternativ 2
Bortmontera soffans ben och bygga en låda bakom där jag bygger basen.

Anledningen till detta är att jag har ett litet biorum och kommer väggmontera resterande högtalare, då vore det estetiskt tilltalande att slippa två "klumpar" på golvet vid framväggen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 09:05

Är väl ingen nackdel om lådan är undertill? Taktil återkoppling skadar ju inte. :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-07 10:50

Det beror dels på hur subben i den positionen aktiverar rumsnoderna etc. Det är svårt att få till det bra med en enda subb, det finns många trådar på detta forum om det. Sen kan det upplevas märkligt om man får subben bakom sig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-07 11:06

Lådan bakom soffan känns bäst. Det gör att du kommer ut lite från bakväggen vilket är positivt sätt ur återgivningshänseende från de bakre kanalaerna.

Varför inte låta två baselement spela ut åt vardott håll bakom soffan, dvs åt vänster respektive höger håll? Lådan kan delas av i mitten som dessutom fungerar som ett stag.

Som alexi beskriver det kan det kännas underligt med basen kommande därifrån, men absolut värt att testa!

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-11-07 15:08

Håller absolut med om att det skall vara två och bakom soffan känns inte dumt alls då kan jag rikta en åt varje håll.

Soffans placering är tyvärr nästan mot bakväggen :cry: och dessutom inte centrerad soffa (pga dörr i bakväggen) Har ca 30 cm till vägg på höger sida och 80 cm på vänster sida

Kanske tom vinkla elementen mot hörnen för att få bättre spridning av ljudet?
Eller är det bättre att vinkla dem framåt?

En annan bra sak med denna lösning är att jag då kan motera en bass shaker under soffan. :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-07 17:17

Behöver inte vinkla elementen. Våglängderna är så stora och sprider åt alla håll!

Bygg så det ser snyggas ut, tex varför inte så det blir en liten avlastningshylla bakom soffan?

Staga ordentligt i lådan och dela den brant - absolut minst 24db/oktav vid 80hz!

Återgå till DIY-forum