IR-styrning av volym på försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

IR-styrning av volym på försteg

Inläggav HenrikS » 2008-11-09 01:47

Tjo!

Jag håller på och bygger ett försteg med Zei:s mönsterkort (SOAP, baserad på 2134) och jag kom på förut att kunna reglera volymen med en fjärrkontroll vore trevligt. Jag har sökt runt lite på forumet men jag hittar inget vettigt att läsa..

Jag är en total nybörjare på detta :)

Vad behöver jag för att få det att fungera? Vad behöver ni veta för att kunna svara på det?

Tack på förhand ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 02:06

Jag skippade IR-styrningen och har fjärrstyrd volym med sladd till dosan... Jag använder en motordriven volympot.
Det finns färdiga IR-kit med relän att köpa, men dom flästa vill jag minnas att dom bara har reläna som omkopplare. Om jag inte missminner mig finns det dock någon tysk firma som har ett kit för just relä som drar så länge man håller ned knappen på fjärrisen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-09 11:05

Kolla på HiFi-forum där man tagit ffram en enkel styrning med motorpot.
Jag har köpt (djävligt fina) volympotar från http://diyclub.biz/catalog/index.php?language=en, vilka dessutom kostat mindre än vad man i Sverige ger för den påbultade ALPS-poten.

Edit lade till ALPS.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-09 14:43

Max_Headroom skrev:Om jag inte missminner mig finns det dock någon tysk firma som har ett kit för just relä som drar så länge man håller ned knappen på fjärrisen.

Här finns ett par, http://www.schuro.de/preisl-fernb.htm

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-09 15:56

Halloj!

Hittade detta på Hififorum, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Det räcker alltså med en sån och en motorpot på det? Vilken motorpot bör man skaffa sig? Finns det ALPS?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-09 16:16

Kolla på HiFi-forum där man tagit ffram en enkel styrning med motorpot.
.... :wink:

Visst finns det en sådan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-09 19:10

Kolla med din närmaste möbelbutik om inte dom har någon skrotad motorsäng... Har man tur så kan man få en fjärrkontroll med mottagare och relän från en sån.
Jag har skrotat lite sånt, och det är alldeles utmärkta grejer för en volympott och en ingångsväljare; två knappar volym upp och ner, och två knappar för exempelvis ingångsval.
Dem som jag har har reläen inbyggda i ir-mottagaren och är ganska smidiga. synd bara att fjärren är en ful klump...

Jag kan ha nåt sånt till övers om de är så... PM:a om intresse finnes.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-11-09 22:18

http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=195

Där har du ett kit med allt för $35.

ALP Motorpot, fjärrkontroll, mottagardekoder, ingångsväljare med 5st relän. Klart för implementering, jag använde denna när jag byggde mitt försteg och den funkat kanon!

Återgå till DIY-forum