Delningsfilter för Bremenbas i sluten låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Delningsfilter för Bremenbas i sluten låda

Inläggav lennartj » 2008-12-11 02:04

Ursäkta, men kaffefiltret verkar vara väldigt tätt, det har ju inte strömmat ut något resultat på länge.

Därför har jag letat alternativ som är mer eller mindre färdigbyggda.
Tacksam för kommentarer om denna Bas-EQ WM8-A ($ 90)
http://www.marchandelec.com/wm8.html
i kombination med ett par XM9-A (2 x $ 75)
http://www.marchandelec.com/xm9.html

Är OP-Amparna något att ha, LM353 resp. OPA2134PA ?

Föreslagen drivspänning +15V och -15V.

Jag har förhoppning att komma över några ICE Power 500ASP moduler som vardera kan leverera +12V och -12V 800 mA vardera.

På sajten finns tämligen utförlig dokumenataton, kan någon bedöma om 12V i stället för 15V förutom att ge lägre maxnivå orsakar andra problem för filtret och EQ'n?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-11 08:48

En populär variant för självbyggare är denna, http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... er+Boards+

Boards include:

an input buffer that can be a shelving high pass (For baffle step) and bandwidth limiting low pass

Buffered output signal taken after input buffer.

up to 4th order Hi and low pass sections in Sallen-Key equal component value topology, includes interstage buffers and attenuation to correct back to unity gain.

2 Output buffers with adjustable attenuation

2 EQ sections (peak or notch)

All pass (phase correction) section

Linkwitz transform

There are a number of interstage jumpers to allow flexibility in connection. You can use standard 0.100" headers or just a wire jumper if you are sure of your selection. This board is intended as a final board, not a prototype board, though.

one board will make a two way XO for one channel. 2 would be required for a three way up to fourth order. I think you could do a four way with 2nd order bandpass sections with 2 boards, 3 would be required for 4th order.

Finns en utförlig manual och ett ett Excel-dokument för beräkning. Dessvärre tror jag inte det är något gruppköp just nu. Själv har jag redan köpt liksom bl.a. Kaffekoppen.

Det är väl dess nätdel Kaffekoppen visar i" tummen ur"-tråden? Själva filterkorten ser ut så här, fram- resp. baksida. Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-11 09:21

Stämmer.

Jag tycker inte man skall vänta på kaffefiltret som inte är världens mest prioriterade projekt just nu (jobbar för mycket) utan nog dröjjer ett par månader till.

Jag har redan föreslagit Ino cr80 med infratillsats och den rekommendationen kvarstår.

De borde vara det självklara valet för det här projektet.

Användarvisningsbild
lennartj

Bas-EQ

Inläggav lennartj » 2008-12-11 11:19

CR80 är säkert ett utmärkt filter, men jag har för ovana att inte följa majoriteten, om jag hittar alternativ som inte är klart sämre. :oops:

DIY-audio filtret verkar ha begränsningar att beträffande bas-EQ jämfört med Marchand-lösningen, som dessutom erbjuder färdigbyggda kretskort, så att man kommer till skott någon gång. 8)

Min tanke är att lägga upp ICE Power modulerna, filter- och EQ-korten på en bräda, med potar anslutna på alla trimpunkter för nivåer, Q-värden mm. och göra många mätningar i rummet, och lyssna, för att förstå lite mer vad som händer. :?
Innan jag monterar i låda räknar jag med att kunna sätta fasta värden på de flesta ställena. :idea:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-11 13:19

DIY-audio filtret klarar nog att göra kompenseringen för den mindre slutna lådan och reglera en topp i tonkurvan.

Rod Elliot har några användbara projekt:

http://sound.westhost.com/project84.htm
http://sound.westhost.com/project09.htm

Det kan dessvärre vara svårt att göra tolkningar av rumsmätningar vilket ofta har påpekats på detta forum.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-12-11 13:48

Jag vill helst slippa leta komponenter och löda kretskort nuförtiden.
DIY-audio project09 verkar (så långt jag förstår) rätt likt XM9 som jag länkat till.
DIY-audio project84 är en tersbands-EQ som i mina ögon är mer lämpad för rumskorrigering än kompensering för sluten låda.
För min del är det en stor fördel att kunna köpa färdigbyggda och testade kort så att man kan sno ihop grejorna och börja testa, vilket roar mig mycket mer än att bygga, men jag brukar känna extra tillfredställelse när jag fått ihop något som inte finns att köpa helt färdigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-11 15:04

Men då torde ett Ino cr80 vara helt rätt för dig. Prismässigt lär det förmodligen bli dött lopp mot en Merchandelec-lösning i slutändan. Dessutom kan du få hjälp av IÖ som kan saken ut och in.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-11 19:52

30/18 är mycket bättre än 24/24 dessutom...

Återgå till DIY-forum