Nytt rörbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adalin

Nytt rörbygge

Inläggav Adalin » 2004-10-23 01:07

Hej

Nu när höstmörkret faller å kylan kryper på så är det alltid skoj att krypa upp i soffan och lyssna på ett välljudande rörsteg.

Men först måste man självklart bygga ett...

Denna gången tänkte jag satsa på nått enkelt. Jag kollade runt vad som fanns å vad som såg intressant ut, Frågade också mig själv hur kraftigt steg jag behövde. Denna förstärkare är inte tänkt att användas till mina stora högtalare utan mest till datorn och småhögtalarna. Jag bestämde mig slutlingen för att göra en lättare modifikation på en förstärkare baserad på 6ch6-rören som utgångsrör.

Här är schemat:
http://hififorum.knaak.dk/Oblivion/tube ... schema.JPG

Som man kan se så är det en förstärkare som använder fyra st 6ch6 per kanal i PPP (paralell push-pull) Jag har aldrig testat att bygga på detta sätt tidigare så det är ett litet experiment.

Som Fassplitter används två små 6C4 rör, Och som ingångssteg så används 6BR7.

En bild på rören
Bild
Bild

Då förstärkaren använder ganska få delar så har jag friheten att det är lätt att experientera med olika komponenter. Jag inskaffade därför lite olika kondensatorer för att se vilka som låter bäst.

Dom jag har och välja mellan är: Ryska teflonkondingar (K72N), Ryska Silver-mica och Elfas Polypropp. Jag kommer även delvis att använda mig av PIO kondingar.

Ett par bilder:
Bild
Bild

Nätdelen är rörbaserad och jag kommer att använda mig av ett par 6D22S
Som är ett par ryska diodrör. Dessa har toppkatod så jag kommer att använda mig av en fin toppcap.

Utgångstransformatorerna, Nätdelen å drossel inskaffades på http://www.edgaraudio.se/ och är av märket Hammond.

Här är en bild på dessa.
Bild

Utgångstrafosarna är ett par 1615 och är specade för 15W. Drosseln är en 193J på 10H 200mA

Nättrafon är en 370HX.

chassiet till förstärkaren ville jag bygga i ett ljust träslag och mitt val blev en fint ådrad planka av ask. Toppen på förstärkaren kommer att vara av 3mm anodiserat aluminium, och matchar fint den 6cm stora aluminiumvolymratten på framsidan.

Bild
Bild

Högtalarterminaler och RCA-kontakter inhandlades på Biltema. Nätfiltret är ett schaffner.

Bild
Bild

Topplåten är för nuvarande inte färdig men så här kommer den att se ut när den är klar.
Bild

I hörnen så kommer jag att ha svarta M8 bultar som kontrast till anodiseringen.

Bild

Det e oxå denna typ av bultar som jag kommer att skruva fast rörsocklarna med.

slutlingen några bilder på div komponenter...
Bild
Bild

Kom gärna med synpunkter å funderingar[:D]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-23 08:52

Så det är det du har svettats med på IRC... :) Ser mycket trevligt ut. Du vet väl att det är snyggt med rosenpolerad alu oxå :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 19:08

Adalin
Hur hög blir utg.impedansen? Jag tippar ganska hög eftersom förstärkaren enligt schemat saknar motkoppling.

Användarvisningsbild
Adalin

Inläggav Adalin » 2004-10-23 21:49

Hej

Jo utgångsimpedansen kommer att bli ganska hög.

Jag tänker inte följa schemat slaviskt utan kommer att experimentera med många olika saker. Feedback är en av dessa.

Får helt enkelt se vad jag trivs bäst med när allt e klart

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 22:12

Jag gillar den inställningen. Att testa och utvärdera. Även det som andra anser "mindre bra". Du har ju valt ultralinjär istället för pentodkopplat och det tar ju ner impedansen ganska rejält det med. Själv har jag inget emot hög utimp. om det bara låter bra och det avgör jag med hörseln och inte med andras hörsägen.
Kul. bygge. Jag ska följa det.

Återgå till DIY-forum