Små basmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Små basmoduler

Inläggav mikgr2 » 2009-01-16 11:48

Hej!

Funderar på att skaffa ett riktigt litet system som ändå låter hyfsat, hade tänkt ha det i sovrummet. Vill köra ett delat system med 2 eller 4 basmoduler och toppsystem.
Var från början inne på att skaffa Rel quake eller Velodyne Minivee men har nu blivit sugen på att försöka mig på något eget bygge istället.
Har aldrig byggt något i högtalarväg förut, behöver därför lite tips.,

Storleksmässigt så ligger väl gränsen vid ca 40 liter, men gärna ännu mindre om det går förena med hyfsat ljud. Är nöjd om det går komma ned till en 28-30 hz.

Finns det någon färdigräknad bra konstrukltion jag kan ta del av?

Har sett att peerless har ett element som heter SLS, finns bl.a. i 8 och 10 tum, skall enligt ljudias hemsida funka bra i små slutna lådor, någon som har provat dessa?

Även sett att LTS har ett 8-element, går det hitta på något i liten låda med det?

Tacksam för tips

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-01-16 11:57

Jag tycker generellt att ett delat system i sovrummet är overkill, speciellt ett med LTS-basen. Bosso/Mupps räcker och blir över, men om du är sugen på att bygga så hade jag kollat in SLS 6,5-tummarn. Rundberg här på forumet har en tråd om ett bygge med det elementet här. Kanske kan vara något?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-16 12:01

skulle tippa på att dom allra flera 8-tummare går in i 40 liter, frågan är om du behöver 28Hz. du kanske kan bygga med 2 st 6.5tummare också. det finns säkert en och annan 10:a och 12:a som går in också tror du kan komma ner till 15-20l med en tia om du har lite tur.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-16 12:21

Jag har själv funderat på en lösning med fyra sånna i lämpliga lådor i mitt vardagsrum. Staplade i ett hörn till vardags och plaserade i linje efter främre vägg vid hifilyssning. Om man inte är ute efter sjuka ljudtryck så skulle fyra sånna här i portade 10 liters lådor kunna vara något.

SW178WA01 Wavecor 7" alu cone subwoofer

Bild

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7072

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-01-16 12:59

Oj, det var rackarns små lådor. Kankse skulle satsa på en 6,5-tummare istället.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-16 15:03

Ja, jag tror att de kommer bli ganska så smutta. Jag har inte haft tid att börja med själva bygget på ett tag, men i nästa vecka hoppas jag att jag ska kunna få några kvällar över...

Stay tuned!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Återgå till DIY-forum