Sökes: Denna typ av kopplingsplint

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Sökes: Denna typ av kopplingsplint

Inläggav bomellberg » 2009-01-20 01:13

Har letat ganska länge efter denna typ av kopplingsplint, med varje dubbelpol i sitt eget lilla fack:

Bild

Känns som perfekt för att koppla sekundärlindningarna från trafon, för att sedan grena vidare.

Jag har googlat på båt- och husvagstillbehör men ingen lycka. Någon som vet var man kan få tag i dylika i Sverige?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-20 08:25

Brukar kallas skruvlist, skurvplint eller kopplingsplint. Kolla på www.elfa.se och artikelnummer 48-312-28.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 09:05

Varför skulle den vara bättre än vanliga "sockerbitar"? Den där är ju oisolerad, och man måste väl nästan böja trafotrådarna runt skruvarna om det ska bli bra. Den verkar bökig tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-20 10:18

Svante skrev:Varför skulle den vara bättre än vanliga "sockerbitar"? Den där är ju oisolerad, och man måste väl nästan böja trafotrådarna runt skruvarna om det ska bli bra. Den verkar bökig tycker jag.

Nja, de finns både med och utan bleck som täcker kablarna. Annars går skruvarna så nära kanten så att det inte brukar vara nåt problem. Många har dessutom ett plastlock som monteras ovanpå plinten för att lösa beröringsskyddsproblemet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-20 11:43

Jag köpte lite biffigare sockerbitar på Clas-i-Sjön till mina delningsfilter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-20 12:19

Svante skrev:Varför skulle den vara bättre än vanliga "sockerbitar"? Den där är ju oisolerad, och man måste väl nästan böja trafotrådarna runt skruvarna om det ska bli bra. Den verkar bökig tycker jag.

Jag hade tänkt krimpa ringkabelskor på sekundärlindningarna och sedan använda andra polskruven till "förbrukning sas". Då tycker jag att den passar fint. Den finns också med lock som tidigare nämnts.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-20 12:20

RogerGustavsson skrev:Brukar kallas skruvlist, skurvplint eller kopplingsplint. Kolla på www.elfa.se och artikelnummer 48-312-28.

Herregud, jag som letat mig blå på elfas hemsida. Fattar inte att jag missat den. Stort tack!!!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 12:32

bomellberg skrev:

Jag hade tänkt krimpa ringkabelskor på sekundärlindningarna och sedan använda andra polskruven till "förbrukning sas". Då tycker jag att den passar fint. Den finns också med lock som tidigare nämnts.

Ok, får jag då rekommendera att löda "krimpningen" också då.

/En som nästan brände ner huset med fel kontaktering...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-20 12:36

Svante skrev:Ok, får jag då rekommendera att löda "krimpningen" också då.

/En som nästan brände ner huset med fel kontaktering...

OK, will do!

Kom just på att jag redan krimpt och krympslangat några 220-kabelskor från nätbrunnen till softstarten och till trafons primärsida. Behöver jag löda dessa också tycker du? Då måste jag klippa upp krympslangen och montera ny efter lödning.

Sekundärlindningarna är ju enkardeliga (jmf EKK) så där blir det ju ingen bra kontakt om man endast krimper utan dessa kräver lödning också.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 12:44

Alltså, det kostar ju inget att löda så varför inte?

Annars tänkte jag mest på den enkardeliga, det finns nog viss risk att den hoppar loss med bara krimpning och det kan bli obra (beroende på vart den hoppar). De är ju så styva såna där trafotrådar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-20 17:44

De hade inte kopplingsplinten enligt ovan hemma på Elfa i Malmö. Jag köpte en sån här istället:

Bild

...och följaktligen (utan "d") blir det vanliga hylskabelskor istället för ringkabelskor. Lödas skall de givetvis ändå. Jag köpte också lite akrylplast på Bauhaus, 4 mm tjock, att montera kondingarna på. Lite av denna plast kommer att bli montageplatta till plinten, ovanpå trafon.

Är det dumt att använda akrylplast förresten? Den går ju att deformera mha värme och är kanske olämplig att ha inuti ett varmt slutsteg?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-20 23:31

Vadå bättre med sockerbitar? Jag fullkomligen! älskar dessa kontakter som jag använder för att koppla ihop signalkablar i mina förstärkare. Har tom dessa på baksidan för att skruva fast signalkablar som skall till andra apparater som DVD spelare eller högtalare. Tom. mina högtalare har dessa kontakter på baksidan för ingångskablar och varenda komponent i delningsfiltret.
Varför? Jo för att jag kan lossa kablarna utan att mosa sladdarna som i en sockerbit. En super komponent i delningsfiltret.

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2009-01-21 02:07

En rätt utförd crimp skall INTE lödas.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-21 08:39

Keld skrev:En rätt utförd crimp skall INTE lödas.

Då kan man diskutera om "rätt utförd" även innefattar crimpningar på enkardeliga kablar. Jag tror att det är en big no-no egentligen, så om man väljer att crimpa på enkardeligt bör man nog löda också.

Vilket jag gjorde igår! Det blev jättebra!

Mvh,

/Bosse

Återgå till DIY-forum