Lite frågor ang jord i diy-slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Lite frågor ang jord i diy-slutsteg

Inläggav HenrikS » 2009-01-21 23:15

Hallå!

Jag håller på och bygger ett slutsteg som kommer att ha 4 kanaler uppbyggda av 6st kort ifrån Bullit. Dvs 2st vanliga och 2st bryggade kanaler, till dessa kommer jag att ha både XLR och RCAingång. För att få en vanliga RCAsignal till en mer passande så kommer jag använda DRV134. (Byter gärna till en finlösning senare, tipsa mig.)

Jag är lite (mycket) osäker på hur man skall göra med all jord.. All signaljord klumpar jag väl ihop vid kontakterna för att sedan anslutas till en jordpunkt.. Hur ska jag göra med jord osv till signalen ifrån DRV134an? DRV134an har jord kopplad på ett ben, ska jag använda den jorden till signalen ifrån kretsen?

Kan någon skriva några vettiga rader? :) Skulle även behöva upplysas om vilka kablar jag ska ha till vad. Signal, ström, jord.

Hjälp den glade amatören med sitt kanske något för stora förstaprojekt! :D

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-22 22:52

För att få balanserad signal från obalanserad så har jag tänkt bygga med vanliga OP-ampar, en i icke-inverterad koppling och en i inverterad koppling (per kanal alltså).
Då dessa kommer att agera buffert också så kan man skippa ingångsbufferten på Bullit-korten.
Se Naqrefs 5minuters design för försteg.

Ang signaljord så får man se lite vad som är praktiskt. Oftast är det smidigaste att ha en buss för signaljord och låta saker kopplas till några få punkter till den bussen som "stjärnor".

Viktigt att tänka på är att hålla isär signaljord (SGND), power ground (PGND) och Chassijord (CGND). Där alltså PGND är jorden på spänningsmatningen till LM3886 kretsarna.
Dessa tre jordar skall kopplas ihop i endast en punkt.
Om man bara följer detta så har man en god grund för att undvika jordloopar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-23 15:00

Gå in på HiFi-forum och kolla subavdelningen Teknik och DIY. Längst bak i Lenn-Arts klistrade jordtråd finns hela hans föredrag samlat i en pdf-fil. Ta ner den och läs på. Den är riktigt bra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum