Plex Hero - Färdig med bilder

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Plex Hero - Färdig med bilder

Inläggav tvett » 2008-01-19 22:34

Resultatet längre ner i tråden

Här kommer lite bilder på senaste terapiprojektet.

Bild

Det finns en pc-klon på det populära Playstation- och Xbox-spelet Guitar Hero som heter Frets on Fire. Grafiken är enklare men spelkänslan är väldigt bra, det går även att göra om spelet lite hur man vill grafiskt. Det sitter folk och konverterar låtar så det finns en mängd att lägga i katalogsystemet.

Det klassiska spelsättet för Frets on Fire är F1-F5 och Enter på ett tangentbord

Länkar för dem som undrar vad jag pratar om:
Frets on Fire på Wiki
Guitar Hero på Wiki

Tanken är att göra en egen usb-"gitarr" i lämpligt material. Trä är enkelt att bearbeta men plexiglas vore helt klart roligast. Det blir nog även en tvåports hub inbyggd där en port går till ett försänkt usb-minne som ska innehålla själva spelet och låtsamlingen. Väldigt smidigt när man ska gå bort och ta med sig underhållningen.

Började med ett numerisk tangentbord och ritade upp matrisen för knapparna för att välja lämpligt kluster. Blev 5 ledare för de 5 ackordknapparna och 1 ledare till för plektrum. Ledare 2 8 (x) och 9 10 11 (y) ger knappar "1" "2" "3" "4" "5" "6". 12345 används till ackord och ledare 2 och 5 (y) ger "Backspace" till plektrum.
Pilligt att skrapa av lacket och löda fast sladdarna. Superlim fixerar allting då det inte är de stabilaste lödningarna med kopparbanor som lätt lyfter.

Bild

Fem knappar utgör ackordbrädet, dessa ska sedan målas Grön, Röd, Gul, Blå och Lila.

Bild

De sitter monterade på Weroboard för stabil infästning och koppling.

Bild

Slutligen behövs en plektrumknapp. I spelet används plektrumet för att navigera i menyerna genom att trycka det uppåt och neråt. Denna får duga så länge men en vippa med funktion åt båda hållen vore trevligt, dock med samma funktion, menyerna går att använda ändå.

Nu återstår att hitta en lämplig kropp, i lämpligt material, som ska få lämplig form, en hub från classe för 99kr och en hel del pyssel.
Senast redigerad av tvett 2009-01-23 12:34, redigerad totalt 4 gånger.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2008-01-21 17:05

schysst projekt, har funderat mycket på att göra något likande men tyvärr är jag inte så pass kunnig att jag skulle klara det.
Tycker inte du ska bygga i trä eller plexiglas, du ska ju köpa en gibson-gitarr och modifiera den :wink:
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-21 19:55

Så du tycker inte att denna kropp duger? Hittade en bit tjock (som ni ser) plexi på skolan och utnyttjade det som fanns mellan mängden med hål maximalt, raka kanter var lätt att såga ut med sticksåg för att sedan fräsas rakt. Framsidan av halsen fasas ej, baksidan fasas halva tjockleken, kroppen fasas något mindre på båda sidor.

Bild

Det röda markerar var frontplåten ska vara, täcker elektroniken och håller plektrumvippan på plats. En bakre plåt ska hålla mikrobrytarna till vippan. Jag gillar ju knappen men det är ju mer utmaning att göra en egen vippa, blir dock svårt att få rätt känsla. Blir som sagt anslag åt båda hållen men med endast en funktion i menynavigeringen. Hub och USB-minne vore väldigt trevligt om det fick plats under plåten. Man kan även tänka sig att skippa hubben och sätta en vip-brytare som kopplar mellan minne och gitarr.

Fem trådar ska fräsas in längs halsen, tre slutar vid knapparna medan de två yttersta fortsätter förbi och vänder längst upp och går ner igen. En fejktråd hamnar sedan mellan dessa för utseendets skull.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2008-01-21 20:15

oki, jag tar tillbaka allt jag sagt, den där va ju bara för cool :D
Du vill inte börja massproducera dom? :lol:

Vad ska du göra täckplåten av?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-21 20:17

Ja jäsiken vad häftigt!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-21 22:25

Kul att ni tycker det! :D

Bild

Såhär är det tänkt med strängarna som ska koppla in knapparna. Tänk bort eltejpen som håller den provisoriska flatkabeln. Vad tror ni? Är det snyggare med svarta trådar?

Bild
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-21 22:37

Varför bara 5 strängar? Det är väl ingen basgitarr! Eller?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-21 22:42

Nefilim skrev:Varför bara 5 strängar? Det är väl ingen basgitarr! Eller?

I Frets´ är det fem strängar, och det behövs inte fler för knapparna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2008-01-22 16:51

hmm, ja tycker nog de va snyggare med svarta strängar, men färgade ger mer leksaks-känsla så... :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-22 22:00

Jo, det blir svarta....

Två klasskompisar har börjat bygga på en egen gitarr, tack vare att de haar ett alfabetiskt tangentbord så valde de att använda andra tangenter för ackorden , så det blir möjligt att spela mot varann. Nu blir det en viss prestige i att bygga snyggast...

http://user.faktiskt.io/tvett/elektroni ... _proto.jpg

Jag gillar att spela med knapp för pick men har fallit till föga för blinget i ett plektrum. Har fräst ut en vippa i aluminium och en prototypkropp för att testa anslag, strömbrytare och lagring. Denna ska sedan som frontplåten poleras.

På bilden sitter det sneda delrin-lagringar som hålls av tejp (senare locket) och på baksidan två mikrobrytare lite provisoriskt ditskruvade med genomgående M2. Det som syns fräst på bilden är det utrymme på baksidan som jag gjorde lite för litet för att få plats med mikrobrytaren.

Enda problemet nu är egentligen att förhindra skär- och sticksår av kroppens rätt.. hmm vassa... form.
Senast redigerad av tvett 2008-01-25 17:39, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-25 14:45

Bild

Gav mig själv ett nytt 4Gb minne och låter det gamla på 512Mb hamna i gitarren med en hjälp av en usb-hub.
Hub och minne kommer vara strippade som på bilden, så det lyser lite överallt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-26 20:10

Bild

Tangent-controller till vänster, usb-interface på flatkabel till hubben, i mitten syns ett 512Mb minne inkopplat med A-kontakt. Har flyttat den långa sladden från tangentbordet till hubbens ingång längst till höger. Lysdioderna kommer lysa upp kroppen en del, pga ytfinishen i blästrat eller fräst yta kommer det inte synas så mycket av elektroniken men ljuset blir jämt (hoppas jag). Det som lyser är numlock, aktivt minne och aktiva portar på hubben.

Bild

Nu är elektroniken egentligen klar, den kommer monteras i frontlocket (se den röda tejpen på kroppen) med komponentsidan mot baksidan av gitarren, eller keytaren som det borde heta. Nu är det dags att sätta fräsen i kroppen, eller kroppen i fräsen. Vippan för plektrum är i det närmaste klar med nya bussningar. Aluminiumplåtar behöver kapas till, fräsas raka och rosenpoleras.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-27 01:22

Stämmer den då ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-23 12:45

Nu är den färdig, tog ett ryck häromdagen.

Låt mig presentera Plex of Fire:

Bild
Har här strängat och lött klart det sista.

Bild
Strum-vippa i alu. Saknar två muttrar för att sätta i de sista skruvarna

Bild
Frets-knappar med helt okej känsla. Borde målas.

Bild
Monterade på ett weroboard med strängarna inkopplade i varsin ända.
Syns nästan att halsen är fasad på baksidan.

Bild
De två microbrytare som används för vippan. Bakplåten håller brytarna och täcker ett hål som fanns i utgångsmaterialet. Elektroniken har 5 leds som lyser upp kanterna fint.

Bild
Som ni ser blev frontplattan i diamantplåt och strängarna svarta.
Kroppens vassa form lirade illa med kroppen när man spelade så den fick stryka på foten.

Nu måste jag bara skaffa en dator som klarar att driva det något idiotkodade spelet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 13:01

Om du vill vinna coolast-tävlingen så köper du lite dioder och sätter inne i det urfrästa området där du har korten. Så lyser det längs kanten på guran, hade varit asläckert!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-23 13:07

Bild

Räcker inte det här? :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 13:28

tvett skrev:
Räcker inte det här? :wink:

Hehe, satt du och väntade på den kommentaren eller? Polera kanten med... det är inte alls jobbigt ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-23 16:09

Kanterna får vara matta så att ljuset bryts.
Det är synd att Frets inte vill fungera på min dator, känns just nu som att jag byggt ett stort usb-minne....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-24 17:52

Man börjar ana varför vår DIY-sektion är så tom....... :x
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-24 21:33

Kan bara skriva :D

Användarvisningsbild
fjunet

Inläggav fjunet » 2009-01-24 22:04

Haha, det tog en stund för mig att förstå vad "strängarna" hade för funktion.
Smart lösning!

Hur kommer det sig att det inte går att köpa billiga, plastiga, asienproducerade usb-gitarrer?

Är det patent/mönsterskydd som hindrar?

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2009-01-27 16:45

åhh, jag vill oxå ha :D

Den blev riktigt snygg, grymt bra jobbat

Användarvisningsbild
blekfet

Inläggav blekfet » 2009-02-05 11:24

Fruktansvärt grymt projekt! :D Smart och snyggt bygge.

Tråkigt att inte spelet vill fungera... hoppas det går att lösa.

Återgå till DIY-forum