Bygge: "Gamla lilla"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bygge: "Gamla lilla"

Inläggav Kraniet » 2008-11-25 09:47

Ja jag har fått tummen ur och tänkte jag kulle bygga en EPS av elementen jag haft liggandes nu i tre år eller så.
Har ju rätt bra möjligheter på jobbet (K-Rauta) med väggsåg och allehanda andra verktyg, så skam vore väl annat.

Dock blir det inte en EPS i vanlig bemärkelse utan en "Nya lilla" fast med EPS element. Så en lite mindre låda, en annan avstämning och lite "fel baffelmått". Men jag tror nog det ska fungera rätt bra ändå.
Lådan är dessutom inte riktigt samma recept som "Nya lilla". Utan byggd i 12mm mdf fast med ett extra lager 4mm plywood limmad på sidorna. Baffeln blir 19mm MDF dessutom. Sen har jag en slitsport i böjt format. Den är 1cm hög i mitten och vidgar sig till att bli 1,5cm i ändarna.

Varför jag bygger lådan kan ju också vara intressant. Dels så kan man ju inte ha såna fina element liggandes, det är ju rent oförskämt. Sen behöver jag något att spela på nu på en gång. Eftersom jag hade element och lådan lätt att fixa så fick det bli så. Jag gillar dock formen på "Nya lilla" lite bättre än EPS. Plus att jag tänkte att jag kanske kunde återanvända lådan till "Nya lilla" eller 9laeh senare. I vilket fall är det en tillfällig låda i väntan på de "riktiga" högtalarna som jag klurat på nåt år nu.

Men nog pratat. Lite bilder är roligare :) Ska fortsätta arbetet idag och förhoppningsvis kommer lådorna vara helt klara för slutfinish idag.

Tror bilderna får tala för sig själv. Har ni funderingar så fråga på :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 13:07

Kommer bli kanon :)

Lådan ser synnerliggen lämplig ut för att få ett lager pappersbakad faner ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-25 13:22

Kaffekoppen skrev:Kommer bli kanon :)

Lådan ser synnerliggen lämplig ut för att få ett lager pappersbakad faner ;)

Var köper man sånt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 14:24

Fanerkompaniet, Sthm

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-25 16:52

Vad är "pappersbakad faner"? :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 19:12

Fanerark limmade på en pappersbaksida, förlimmat- sätts upp som ett klistermärke.

Hur smutt som helst!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-25 19:44

OK! Då förstår jag. Kanske värt att pröva till mina slutna EPS som är ofanerade sedan mer än ett år sånär på en sida?
Har skjutit upp fanerandet då jag tyckte att det var så irriterande att faneret gled under limningen (vitlim). De ark jag skaffade var så smala, räckte bara ca 5 mm utanför kanterna på högtalaren så minsta glidning blev besvärlig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 19:48

Det här är breda ark, och de glider inte. Helt kanon faktiskt..

Nåja, misstänker att det här projektet får lackerad baffel och oljade lådsidor :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-25 20:19

Kaffekoppen har varit med förr, det märks.. ;)
Visst blir det svart färg på allt utom sidorna. Sidorna tänkte jag först betsa i en lämplig kulör men det är inte riktigt så fint sågad plywood så det blir inte bra. Så jag putsade sidorna så gott det gick och hoppas det ser ok ut med olja på.
Papperbakat faner lät ju inte så dumt. Får ta och kika på det tror jag.

Så här ser färgen ut iaf. En basic, mattsvart spray. Hoppas det blir bra. Provade lite på baffeln som står där bakom.

Bild

Så blev lådan efter att porten blev klar. Rätt så lämpliga lådmått rent estetiskt

Bild

En närbild på porten mynning. Lite suddig men det får gå.

Bild

Porten från sidan. Här valde kameran att fokusera på sågen bakom..

Bild

Så en bild på vad plywooden kan ge. Lite mönster hoppas jag kommer fram iaf.

Bild
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 00:45

Som sagt - det kommer bli kanon!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-27 10:30

Då var filtren färdiga. Måste ju testas förstås och vad är bättre än en fuluppsättning vid datorn? :)

Vänster sida

Bild

Höger sida

Bild

Låter rätt så bra redan nu. Ska bli spännande att höra dom färdiga.
Då var det bara finishen på lådorna kvar då.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-11-27 14:00

Ha! Jag använder en likadan yoghurtburk till diverse experiment. Klart HiFi. :lol:
Back in black!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-03 14:47

nu börjar vi närma oss! :)
Har limmat fronten nu och således monterat in allt som ska vara i lådan (filter och dämpmaterial).
Var tvungen provspela paret också med lite "temporär" fastsättning.. 8)

Lådan med dämpmaterial på plats. Filtret ligger där under på slitsporten.

Bild

Så "montering"..

Bild

Välljudande par i tillfällig testuppställning.

Bild

Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med ljudet. Väldigt lyckat val av element och implementering. Bra gjort Nagref! Verkar fungera helt tillfredställande i denna låda också trots att den är mindre och andra dimensioner. Ska försöka mäta upp dom sen när de är ordentligt monterade.

Ljudet är väldigt "rent" och "neutralt". Bra basbotten och mycket detaljer. Kanske lite väl torra och på visst material lite ljusa. Kan hända den smalare lådan ger lite mindre baffelstöd?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-11 15:55

ok.. då anser jag dom vara färdiga. ingen superfinish men på håll ser det helt ok ut. har inte fått nån färg i porten. ett tips kan vara att måla porten innan man monterar..

Lite avslutande bilder.
Bild
Bild
Bild

Mätuppställningen jag använt ser ut såhär. Väldigt provisorisk och inte speciellt seriös kanske men det är bara som en liten kontroll av resultatet.
Bild

Här är mätningen jag gjort med ATB PC Pro. Lite förbryllad över diskanthöjningen på 5db mot 20khz. Vet inte vad det beror på. Tror inte diskanten har sån kurva iaf..

Bild

Här är en mätning med sirp. Inget diskantlyft här.. Disten säger nog inte för mycket. Ljudkortet brummar rätt bra.

Bild

Men.. hur låter det då?
Helt fantastiskt helt enkelt. Otroligt välljudande element. Djup fast bas och strålande diskant och mellanregister. De låter väldigt "neutrala".
Som ni ser från bilderna så står det inte speciellt optimalt så det lär nog bara bli bättre.
Väldigt roligt att ljudet blivit bättre för varje steg. Först bara basen som låter bra "rå". Sen bas och diskant tillsammans med filter utan låda, vilket gav en vinkling om hur bra det kunde låta. Sen min tilfälliga montering av elementen i låda vilket lät väldigt bra fast utan den där basen (mycket läckage). Till sist är allt monterat och en sista höjning av ljudkvalité. Basen är där på riktigt nu (säger lite om hur viktigt det är att lådan är tät) och det hela låter bara suveränt.

Känns väldigt bra och nu kan jag börja med nästa projekt utan att behöva stressa och känna att jag måste byta ut ljudet fort. Något som dock kan ge effekten att det kommer ta tid innan det blir klart.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-12-11 16:12

Kul att det blev så bra! Mina "vanliga" EPS överträffade också alla förväntningar ljudmässigt. Fast jag kan nog tycka att dina har lite snyggare proportioner. Kanske hade det blivit ännu snyggare med den variant av baselementet som har (hade) raka kanter. Grattis! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-11 16:47

ja den här lådformen är väldigt tilltalande.

tog en ny mätning med sirp fast med den stationära datorn avstängd.

Får lite annan bas utan de där 50 och 150hz topparna. Tror det är fläktarna i datorn som syns.
lite basfett med hörnplacering men iaf.. Ska försöka göra en mätning till sen när de står där det är tänkt.

Bild

edit: jag hoppas jag använder sirp rätt så kurvan verkligen visar nåt vettigt. men det ser väl rätt ok ut?

edit2: och ja just det. den här mätningen är utan micboost och därmed utan brummet som jag pratade om tidigare.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-07 22:24

Tog lite mer mätningar i vardagsrummet där de står uppställda nu. Är lite fundersam över sirpmätningen om det är korrekt. Men kurvan ser ju ut att ha vissa likheter med ATB-kurvan om inte annat..

I rum cirka 1 meter framför högtalaren.

Bild
Bild

Så gott det går i sweetspot. Sirpmätningen är ju dock bara den ena (vänstra högtalaren).
Bild
Bild

Båda mätningar i lyssnings/diskanthöjd
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-08 20:46

Ser prydligt ut. Var(s) hamnade avstämningen?
11010000

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-08 20:58

Superfint med den differentierade färgen på sidor vs front!

Kan du inte spraya lite färg i sprayburkslocket och pensla portens insida med en såndär barnpensel från IKEA?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-08 21:34

bomellberg skrev:Superfint med den differentierade färgen på sidor vs front!

Kan du inte spraya lite färg i sprayburkslocket och pensla portens insida med en såndär barnpensel från IKEA?

Mvh,

/Bosse

dom är inte ens sprejade :) det är vattenbaserad matt svart som är rollad med fin skumgummiroller.
Har även fixat två skriv/databord här hemma som jag målat på samma sätt. resultatet är förvillande likt sprayad yta. Klart rekommenderat!

Ang porten har jag faktiskt inte mätt :oops: får ta och göra det nån dag.

Ang mätningarna så ser de ju som sagt rätt prydliga ut med tanke på i rummet mätningen. Dock verkar det finnas en del energi vid 1500hz. Antar det är det som ger en viss svag antydan till lyssningströtthet. Det är ju trots allt inte samma lådmått som EPS-bygget, antar det beror på det?
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum