Slakta VU- eller LED-mätare för allround use?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Slakta VU- eller LED-mätare för allround use?

Inläggav phloam » 2009-02-06 20:14

Fick en galen ide, apropå diodfärgstråd :), skulle man kunna slakta ett gammalt kassettdäck på t.ex. LED eller VU-mätare och få dem att funka på något annat ställe/sätt i anläggningen?

Vad matar man egentligen mätare av olika slag med för slags signal/ström...?

Lite inspirerad av att jag sett separata VU-enheter... vore coolt att ha till datorn eller nåt :)

Användarvisningsbild
fjunet

Inläggav fjunet » 2009-02-07 02:24

Det är nog väldigt olika men många av de jag sett, speciellt hemmabyggen byggda runt tex LM3915/16 ska ta emot lågnivåsignal. Tex från ett försteg.

Kolla vart de tar sin signal ifrån i ursprungskällan.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-02-07 10:26

fjunet skrev:Det är nog väldigt olika men många av de jag sett, speciellt hemmabyggen byggda runt tex LM3915/16 ska ta emot lågnivåsignal. Tex från ett försteg.

Kolla vart de tar sin signal ifrån i ursprungskällan.

Det beror mycket på åldern.

Analoga mätare finns i huvudsak i två varianter: komplett VUmätare med inbyggd likriktning och ballistikkorrektion (typ på rullbandare från 70-talet) resp snabba känsliga likströmsmätare som drivs av precisionslikriktare med frekvenskorrigering och ballistikkorrektion på nåt kort, eller integrerat i i den övriga elektroniken. Det senare typ på maskiner som TASCAM 32 å sånt.

Detta för hemstudio-inriktad utrustning.

Med hemhifi krävs det att man kollar schemat, det kan vara hur konstigt uppdelat som helst.

Lysdiodramper är lika krångligt: det är inte alltid som VU-metern kan separeras från resten av maskinen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-07 11:32

Vad är ballistikkorrektion?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-02-09 21:15

Vad är ballistikkorrektion?

Jag antar att de menar hur snabbt mätaren faller. Möjligen finns någon liten tröghet i stigningen också.
Att visa momentanvärdet i realtid skulle gå så fort att det inte blir roligt att ha på en mätare.

Återgå till DIY-forum