Högt märken som inte går sönder lätt när de slår i botten?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Högt märken som inte går sönder lätt när de slår i botten?

Inläggav Maarten » 2009-02-04 08:55

Hej!

En polares Seas H1208 tålde inte några islag pga lite högre volym. Antagligen stukad talspole. Alla element är väl inte gjorda på detta vis, utan där surround, eller spider begräsar innan islag av talspole.

Vet någon hur det är med olika märken avseende detta?
Senast redigerad av Maarten 2009-02-04 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-04 10:11

LTS element, Ino element begränsas av surrounden.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-02-04 10:58

I princip alla seriösa PA-elementtillverkare...

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-04 11:35

Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.
PA-element skall jag kolla på. Problement där är väl både pris och parametrar.
Men hur är det med Peerless, t ex SLS?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-04 11:40

Exodus Audio Tempest-X är surround-begränsast, talspolegapet är väl 40mm eller så.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-04 12:15

Maarten skrev:Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.

Men, om du frågar:
"Vet någon hur det är med olika märken avseende detta?"
Så hoppas man väl få en så komplett lista som möjligt över element som inte kan slå i botten! Varför skall vissa element "helst inte" få nämnas i det sammanhanget?
Vilka du ska välja är ju en helt annan fråga!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-04 12:28

Fackamato skrev:Exodus Audio Tempest-X är surround-begränsast, talspolegapet är väl 40mm eller så.

Ok, får kolla upp detta.

paa skrev:
Maarten skrev:Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.

Men, om du frågar:
"Vet någon hur det är med olika märken avseende detta?"
Så hoppas man väl få en så komplett lista som möjligt över element som inte kan slå i botten! Varför skall vissa element "helst inte" få nämnas i det sammanhanget?
Vilka du ska välja är ju en helt annan fråga!

Hallå eller Paa? :? Hur tänker du? Nu går tråden OT totalt i onödan. Men: Självklart får de visst nämnas, men de var/är inte intressanta i sammanhanget. Det kunde ju förstås inte KK veta, men därför tydliggjorde jag det.
Och det var egentligen märken, dvs Peerless, Vifa, Seas etc med generella konstruktionsprinciper (om det finns sådana?) och egentligen inte specifika element eftersom andra annars skulle behöva veta vilka paramterar, storlek etc jag eftersökte.
Har nu förtydligat i första inlägget genom att stryka under ordet 'märken'.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-04 12:40

OK, Seas är ett märke som har sådana element. Men dom har också andra, sådana som slår i botten.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-04 12:51

Ok, tack för info. Då kontaktar jag Seas (eller vet du redan vilka som har resp inte har säkring mot islag?).

Det är främst element för små lådor, max 30 liter. Gärna 8-tum. Djupbas kan offras på bekostnad av ljudtrycksförmåga. Pris runt 1000:- +- ett par hundra.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-04 12:57

Maarten skrev:Ok, tack för info. Då kontaktar jag Seas (eller vet du redan vilka som har resp inte har säkring mot islag?).

Det är främst element för små lådor, max 30 liter. Gärna 8-tum. Djupbas kan offras på bekostnad av ljudtrycksförmåga. Pris runt 1000:- +- ett par hundra.

Jaha, du kan du glömma Exodus Audio, den svenske importören (StreamingAudio.se) tar bara in 12" och 15".

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-02-04 13:00

Du börjar i fel ände.

Vill du spela så högt så är inte rätt väg slaglängd, 8" är inget att hänga
i granen. Du behöver MEMBRANYTA och slaglängd, dessutom ska du
aldrig pressa elementen så att du riskerar att driva dem utanför sitt
linjära område. Då uppkommer bara en massa distortion.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-04 13:48

Maarten skrev:Ok, tack för info. Då kontaktar jag Seas (eller vet du redan vilka som har resp inte har säkring mot islag?).

De som har "bumped backplate" är de som du ska leta efter, men säkrast är naturligtvis att fråga om dom kan bottna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-02-04 13:58

Kan man se på ett element vad slaglängden begränsas av?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-04 14:11

Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-04 14:16

jonasp skrev:Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.

Nja om jag inte minns fel är DD ett helt annat system där man har lågimpediva ringar utanför talspolens ändlägen på bobbinen som åstadkommer en elektromagnetisk dämpning av membranrörelsen när man kommer utan för det linjära området.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-04 14:57

Naqref™ skrev:
jonasp skrev:Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.

Nja om jag inte minns fel är DD ett helt annat system där man har lågimpediva ringar utanför talspolens ändlägen på bobbinen som åstadkommer en elektromagnetisk dämpning av membranrörelsen när man kommer utan för det linjära området.

Ja det låter som en bra beskrivning. Jag har någon mer ingående beskrivning, men mätningar osv, på ett papper från Seas, som visar vilken verkan DD har på basreflexhögtalare som närmar sig överstyrning. Kanske kan hitta det om någon är intresserad. Om man har längre talspole, vilket är vanligare idag än förr så får DD mindre betydelse.
SEAS P21LTS har också "bumped backplate"
Om man söker på "bumped" på www.seas.no (förstasidan, längst upp) så listas alla element som har det upp i en elegant rad.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-04 15:00

Naqref™ skrev:

A fan. Är det så dammigt på hjärnkontoret. Det var inte bra. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-04 20:13

Maarten skrev:PA-element skall jag kolla på. Problement där är väl både pris och parametrar.

På en Beyma jag hade slog talspolen i botten efter några timmars användning.... Poff, så var det roliga slut... Det var väl iof inget PA-element, vet inte om dom är vettigare när dom bygger såna.

De peerless-element jag stött på har varit vettiga och inte kunnat (iaf inte vad jag märkt) slå talspolen i botten. Har en SLS 8:a här och den verkar inte kunna slå i talspolen.

Det borde vara spöstraff på att konstruera element som går sönder vid måttlig överstyrning!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-02-04 20:37

De peerless-element jag stött på har varit vettiga och inte kunnat (iaf inte vad jag märkt) slå talspolen i botten. Har en SLS 8:a här och den verkar inte kunna slå i talspolen.

Inte jag. Har lyckats bottna mina Peerless 10" hur lätt som helst i 25 liter sluten låda. Plopp Plopp Plopp låter/lät det...innan jag blev av med dem.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-04 21:18

Bottna är väl en sak, men att de slår i känsliga delar är en annan och verkligen superdumt. Har precis som Norman nu bekräftar, fått för mig att Peerless SLS är mer ok på denna front. Dock utan att jag hade grund för det .... Jag vet ju inte den ser ut inuti.
Deras SLS-8 har dock på papperet ca 2,5 ggr styvare upphängning än Seas H1208, vilket åtminstone ger lite mer mothåll under portavstämning, i detta fall låg den på runt 30Hz.

Jag kan nämna att det är små smutta basmoduler på ca 30 liter som varit målet. Absolut ljudkvalitet är underordnat storlek och pris.

Paa! Tack för tipset om 'bumped plate'. H1208 verkar dock ha detta, så efter att elementen har varit hos Hifikit för en närmre koll (polaren pratade med dem och de ville kolla på dem), får vi se vad Seas implementation betyder i praktiken.

Frågan är nu, tror ni att skillnaden nedan (A) är uppfattas som stor, eller (B) störande mellan H1208 och SLS-8 nedan för en normal Svenssonlyssnare?

Simuleringar:
H1208 och SLS ihop med toppar, ingen roomgain, summering med H1208.
Bild
Samma som ovan fast toppar summeras med SLS-8
Bild

H1208 och SLS ihop med toppar, summering med H1208 och roomgain.
Bild

Samma som ovan fast toppar summeras med SLS-8
Bild

Inga ideala utseenden, men lådan är nu redan given. Är ändå lite förvånad att SLS-8'an hävdar sig rätt väl ändå i sluten låda.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-08 15:00

Jaha, var över hos kompisen och kände på elementet som verkade ok. Vi körde lite svep och inga missljud nu. Men det var inte elementet i sig, utan ett galler som satt för nära och som vi hade plockat loss vid dessa tester.. :).

Så enkelt var det.

Seas är återupprättad och Paa's notering om bumped backplate (som H1208 har) gör att jag tror att elementet pallar en hel del...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-08 20:07

Skönt!

Jag har två SLS8:or som ligger och skall komplettera iPs i liknande konfiguration.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-02-08 22:30

Kaffekoppen skrev:Skönt!

Jag har två SLS8:or som ligger och skall komplettera iPs i liknande konfiguration.

Kan du berätta mer om vad du ska bygga för lådor till dina sls basar? Sitter själv på två st som jag ska använda ihop med iP :D

/Johan

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-02-09 16:59

Såg i din andra tråd att elementen är monterade nedåt. Det hade jag inte gjort med dessa element, upphängning/spider är väldigt mjuka och det kan ha bidragit till att dom slog i gallret. Det gör också att spidern blir nedhängd över tid och talspolen inte ligger centrerad i gapet vilket ger en (mer) osymmetrisk BL-kurva och därmed distorsion.

Kan vara värt att tänka på.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-09 20:55

Nwalmaer skrev:Såg i din andra tråd att elementen är monterade nedåt. Det hade jag inte gjort med dessa element, upphängning/spider är väldigt mjuka och det kan ha bidragit till att dom slog i gallret. Det gör också att spidern blir nedhängd över tid och talspolen inte ligger centrerad i gapet vilket ger en (mer) osymmetrisk BL-kurva och därmed distorsion.

Stämmer kanske. Vi får se om det blir problem med tiden. Tyckte inte att det fanns så många andra att välja på. Idag hade jag nog valt SLS8, även om parametrarna i vissa avseenden passar sämre för dessa små basreflexlådor.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-10 10:29

Maarten skrev:
Nwalmaer skrev:Såg i din andra tråd att elementen är monterade nedåt. Det hade jag inte gjort med dessa element, upphängning/spider är väldigt mjuka och det kan ha bidragit till att dom slog i gallret. Det gör också att spidern blir nedhängd över tid och talspolen inte ligger centrerad i gapet vilket ger en (mer) osymmetrisk BL-kurva och därmed distorsion.

Stämmer kanske. Vi får se om det blir problem med tiden. Tyckte inte att det fanns så många andra att välja på. Idag hade jag nog valt SLS8, även om parametrarna i vissa avseenden passar sämre för dessa små basreflexlådor.

Not: Räknade ut nedhänget och det blir 0,55mm utifrån parametrarna för H1208 på http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=135, vilket motsvarar 7,8% av linjär slaglängd, eller 5% av Xmax, dvs inte så mycket att bry sig om tycker jag.
Dock hade ju SLS8 varit bättre här, med runt 0,18 mm nedhäng.

Långstidsstabiliteten i upphängning tycker jag är svårt att sia om.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-02-10 11:14

Vänd på elementet en gång om året :wink:

Återgå till DIY-forum