av Svante » 2009-02-11 21:49
Det är närapå en myt att låga frekvenser skulle vara skadligare än höga för diskanthögtalare.
Alltså, det är framförallt effekt som förstör diskanthögtalare. Om man lägger på 1 watt vid 50 Hz eller vid 500 Hz spelar ingen roll.
Under högtalarens resonansfrekvens blir konutslaget och effekten frekvensoberoende, och det är svårt att förstöra en diskanthögtalare med högt konutslag.
Den elektriska impedansen gör dock högtalaren lite svårare att förstöra kring resonansen och för riktigt höga frekvenser eftersom hög impedans ger lägre effekt för en given spänning.
Så, håll effekten på en rimlig nivå och strunta i filtret helt är mitt tips. Då slipper du räkna bort filtret som du sätter dit från mätningen.
Jag ska väl nämna att det är en annan sak med musik, eftersom musik oftast är spektralt fördelad så att det är mer låga frekvenser i den. Här gör avsaknad av filter att effekten blir mångdubbelt större till diskanten och då brinner den lätt upp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.