Mäta diskanter untan filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Mäta diskanter untan filter?

Inläggav peetwa » 2009-02-11 21:15

Till helgen så smäller det. Då blir det högtalar fixar stuga hemma hoss mig. Nu funderar jag på om det finns någon fara med att mäta diskanter utan delningsfilter. Dvs att stoppa i dom i en låda och dra kablarna direkt till en förstärkare. Jag vet att man inte rekomenderar att man skall göra det med banddiskanter men hur är det med domdiskanter?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-11 21:26

med mls-mätningar är det inga fara

stegad sinus så ska man nog vara varsam genom att bandbegränsa mätområdet
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-11 21:43

celef skrev:med mls-mätningar är det inga fara

Är det Sirp eller tombstone som använder mls?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-11 21:49

Det är närapå en myt att låga frekvenser skulle vara skadligare än höga för diskanthögtalare.

Alltså, det är framförallt effekt som förstör diskanthögtalare. Om man lägger på 1 watt vid 50 Hz eller vid 500 Hz spelar ingen roll.

Under högtalarens resonansfrekvens blir konutslaget och effekten frekvensoberoende, och det är svårt att förstöra en diskanthögtalare med högt konutslag.

Den elektriska impedansen gör dock högtalaren lite svårare att förstöra kring resonansen och för riktigt höga frekvenser eftersom hög impedans ger lägre effekt för en given spänning.

Så, håll effekten på en rimlig nivå och strunta i filtret helt är mitt tips. Då slipper du räkna bort filtret som du sätter dit från mätningen.

Jag ska väl nämna att det är en annan sak med musik, eftersom musik oftast är spektralt fördelad så att det är mer låga frekvenser i den. Här gör avsaknad av filter att effekten blir mångdubbelt större till diskanten och då brinner den lätt upp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-11 21:51

peetwa skrev:
celef skrev:med mls-mätningar är det inga fara

Är det Sirp eller tombstone som använder mls?

Ingen av dem gör det, båda använder logsvep. Sirp är bättre på så sätt att svepet typiskt är kortare, vilket ger mindre energi per svep till högtalaren. Plus att den kan gejta och mäta dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-11 21:59

Vilka förlösande svar. Hatten av!

Återgå till DIY-forum