diy-färdigt koncept eller piP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

diy-färdigt koncept eller piP

Inläggav Ivil » 2009-02-19 12:26

Hej!
Jag sitter i funderingsstatidet och grubblar på att köpa ett par piP och ju mer jag läser så finner jag att många som har piP bygger basmoduler...Då kommer min fundering om det inte finns välljudande mer baskapabla projekt som har ett maxpris på samma pris som piP (~4700:-) Har ni några tips och synpunkter?
/Andreas

Användarvisningsbild
bupp

Re: diy-färdigt koncept eller piP

Inläggav bupp » 2009-02-19 12:53

fan: skrev en utläggning men jag fick inte posta ;)

snabbversion: är du ute efter enbart väljud kör pip, vill du lära dig och tycker det är kul att bygga testa DIY.

baslådor till pip ger vissa fördelar som mer/jämnare bas och mindre dist då pip:en slipper ta hand om det området (såvida de nya basarna inte gerererar mer dist då ;) )

Ivil skrev:Hej!
Jag sitter i funderingsstatidet och grubblar på att köpa ett par piP och ju mer jag läser så finner jag att många som har piP bygger basmoduler...Då kommer min fundering om det inte finns välljudande mer baskapabla projekt som har ett maxpris på samma pris som piP (~4700:-) Har ni några tips och synpunkter?
/Andreas

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-02-19 13:20

Jag tycker att du skall se till att få lyssna på ett par piP innan du bestämmer dig. Det där med att det "behövs" basmoduler skulle jag ta med en nypa salt....Provlyssna och bedöm själv.
Jag tycker att ett par piP slår det mesta som går att köpa/bygga i denna prisklass.

/Jonas

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-19 13:42

Jo, piP är fullrange stativare och tillhandahåller faktiskt väldigt bra med prestanda i basen :)
Går djupt och kan spelas förvånansvärt högt utan att låta dåligt !

som sagt, lyssna först på piP innan du bestämmer dig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-02-19 15:01

Har du kvar dina EPS-1? I så fall tycker jag du ska komplettera dessa med ett par basmoduler. Kommer göra mer "nytta per krona" än piP, tror jag.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-02-20 00:24

I mitt fall så var det nog så att när jag väl hade pIPs och insåg hur kul en ren basgång kan låta så fick man liksom mersmak. :twisted:

Men pIP själva låter riktigt trevligt i överlag och imponerade i basområdet, bättre än något annat jag har hört i den storleks-klassen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-20 13:54

Men pIP själva låter riktigt trevligt i överlag och imponerade i basområdet, bättre än något annat jag har hört i den storleks-klassen.

varför låter det alltid så;

"x låter bra för pengarna"

eller:

"x låter bra för storleken"

en högtalare låter väl bra eller dåligt oavsett storlek på lådan eller prislapp, eller?

eller finns det ett pris och storleksförhållande till välljud?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-20 14:16

celef: nu är det baskapaciteten det pratas om här, och den är med fysikalisk nödvändighet avhängig storleken.

Dessutom är det så att de allra flesta har en budget som är begränsad uppåt, och de brukar vara intresserade av att få tips på det som anses bäst inom det prisintervallet. De är inte så betjänta av att få tips på B&W 801D med Classé-steg...

Men allt det där visste du ju.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-02-20 14:26

Jag tycker att du skall kolla in Grannilssons bidrag i faktiskt högtalartävling. Vi är flera ino ägare som är imponerade av dem.

faktiskt byggtråd

Med vänlig hälsning
at

Edit: kortade länken innan länkpolisen slår till

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-20 14:35

OT, men på Celefs T: Finns det några högtalare som låter som de kostar? 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-20 17:51

Almen skrev: celef: nu är det baskapaciteten det pratas om här, och den är med fysikalisk nödvändighet avhängig storleken.

Dessutom är det så att de allra flesta har en budget som är begränsad uppåt, och de brukar vara intresserade av att få tips på det som anses bäst inom det prisintervallet. De är inte så betjänta av att få tips på B&W 801D med Classé-steg...

Men allt det där visste du ju.

där har du väl fel, storleken har med ljudtrycksnivå att göra, en liten högtalare kan spela lika mycket bas som en stor men inte lika högt

men det glömde jag ju bort, ni pratade ju ljudtryck här :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-20 17:56

shifts skrev:OT, men på Celefs T: Finns det några högtalare som låter som de kostar? 8)

nej, vem har påstått det? jag?? knappast!

mina huvudfrågor var inte riktade mot något märke, utan var av generall art, därav så skrev jag "x" och inget speciellt märke, så ni inopoliser kan släppa puffran
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-20 18:06

celef skrev:
shifts skrev:OT, men på Celefs T: Finns det några högtalare som låter som de kostar? 8)

nej, vem har påstått det? jag?? knappast!

Nej, jag bara spann vidare på det du skrev.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-20 18:54

americantabloid skrev:Jag tycker att du skall kolla in Grannilssons bidrag i faktiskt högtalartävling. Vi är flera ino ägare som är imponerade av dem.

faktiskt byggtråd

Med vänlig hälsning
at

Får man bara föreslå isf, att hela lådvolymen utnyttjas, och porten byts ut mot en 68x200mm-modell? Det ser bättre ut i mina simuleringar än orginalet... Ganska spikrakt ner till -3 vid ungefär 23hz med roomgain.
Jag har ett par prototyper på Grannilsson-toppar spelandes just nu, och har väldigt svårt att bestämma mig för om slutmodellen ska bli två golvare - eventuellt då ett par prototyplådor till - och en toppmodellscenter, eller tre toppar. Å ena sidan blir det ju mycket mer flexibelt med fullstorleksfrontar, å andra sidan blir det smidigare att skaffa ett vettigt aktivt delningsfilter till topplådorna.
Ett 3/5 Kaffefilter exempelvis.

Vånda... :(

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-20 19:10

Jag har ett par piP och de är grymma. Men gillar du att spela högt ska du absolut välja ett par andra högtalare. Man ploppar det lilla baselementet rätt lätt när man vill discodansa med en GT i handen.

piP passar bäst i små rum på korta avstånd, inte riktigt nån vardagsrumshögtalare.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-20 19:19

niklas skrev:Har du kvar dina EPS-1? I så fall tycker jag du ska komplettera dessa med ett par basmoduler. Kommer göra mer "nytta per krona" än piP, tror jag.

Instämmer, då man genom aktiv delning slipper det område där EPS främst kommer till korta mot piP; basen.
Den mot piP relativa lilla hängmattan i övre mellanregister/nedre diskant i EPS är rätt lätt att leva med tycker jag och för övrigt var de löjligt prisvärda med sina 1400:-/paret.

americantabloid skrev:Jag tycker att du skall kolla in Grannilssons bidrag i faktiskt högtalartävling. Vi är flera ino ägare som är imponerade av dem.

faktiskt byggtråd

Med vänlig hälsning
at

Skulle kanske vara en idé att bygga dessa som slutna toppar, om de ändå skall delas?

Eller ett par sådana här? :http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18807

Vet inte alls hur det låter, men Skrutten verkar alltid få till snygga delningar tycker jag
Senast redigerad av Maarten 2009-02-20 19:24, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-20 19:23

Man klarar sig mycket gott med enbart piP faktiskt. Potentare plutthögtalare finns inte på marknaden.(Den spelar ju "skjortan" av många stora 3-vägsgolvare) Och har ju i princip allt, förutom den lägsta basen - som inte finns på många phonogram, men jag upplever inte att jag saknar nåt eg. Går ju enl specarna rakt ned till 32Hz, och hur mycket information finns under det?

Världens mest prisvärda högtalare enl mig och många andra. Jo så är det.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-20 22:29

jag har aldrig hört piP :(

Men byggt och hör just nu på Skruttens 9LAEH har jag.

Det är en mycket kompetent högtalare om du vill göra något orginellt. Ingående komponenter är mycket kompetenta och högkvalitativa.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-02-22 19:39

niklas skrev:
Har du kvar dina EPS-1? I så fall tycker jag du ska komplettera dessa med ett par basmoduler. Kommer göra mer "nytta per krona" än piP, tror jag.

Instämmer, då man genom aktiv delning slipper det område där EPS främst kommer till korta mot piP; basen.
Den mot piP relativa lilla hängmattan i övre mellanregister/nedre diskant i EPS är rätt lätt att leva med tycker jag och för övrigt var de löjligt prisvärda med sina 1400:-/paret.

Är det någon som byggt basmoduler till eps? Kanske kan vara ett alternativ....

Återgå till DIY-forum