"Vintage" subwoofer med 2x Isophon 8"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

"Vintage" subwoofer med 2x Isophon 8"

Inläggav vin-Tage » 2009-03-02 12:31

Satt och googlade efter parametrar på ett par gamla Isophonbasar PSL 203/35 jag hittade hemma, (har iof 2par ,ett med 4ohm och ett till med 8ohm om det nu spelar någopn roll vilka man vill andvända).
Blev förvånad hur bra dom låter i mina öron i ett par mirsch om3-28 burkar, har endast en inkopplad som provisorisk sub. Nu hittade jag ju denna för mig småkryptiska ritning: http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz ... psl203.jpg

Blev lite sugen på att prova kanske, möjligt att det är ett dödsdömt projekt men kan va kul.... Jag är inte så insatt i olika termer ,bla. sk: Push-pull. Vad innebär det? Någon förstår hur elementen är menade att monteras enligt den mystiska skissen?

edit nu,såg jag ju hur dom menade att dom skulle monteras :oops:

Hur kopplas vanligen + resp - på sådana här saker?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-04 09:34

eftersom den ena basen sitter åter andra hållet måste en bas polvändas så de kan arbeta som en enhet. Push-Pull är ju alltså att när ena basen går utåt så kommer den andra gå inåt i förhållande till sig själv alltså.
Kopplar du parallellt så blir det alltså
+ -
- +

Det går även koppla seriellt men samma princip gäller där.

Lådan de sitter i måste dock vara absolut tät. Inget dämpmaterial i den ska det va heller, möjligtvis kan man ha en tunn filt längst väggarna men det bör inte behövas.

Principen kallas normalt Isobarik och medger att ett element kan monteras i en hälften så stor låda. Det ger även lite mindre dist då elementen bildar ett element med mer symmetrisk drivning av talspolen.
Men du tappar ju halva ljudtrycket mot för om du bygger två lådor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-04 09:49

Kraniet skrev:
Lådan de sitter i måste dock vara absolut tät. Inget dämpmaterial i den ska det va heller, möjligtvis kan man ha en tunn filt längst väggarna men det bör inte behövas.

Jag har en sådan låda. Skall det vara dämpning i den portade halvan? Jag har det.
//Krister

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-04 10:52

Renobo skrev:
Kraniet skrev:

Jag har en sådan låda. Skall det vara dämpning i den portade halvan? Jag har det.
//Krister

hur resten av lådan ska vara utformad vet jag inget om. men lite dämpning av typen "täckjacksfoder" är väl aldrig fel så du får lite isotermisering
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-04 12:53

Tack för svaren!

Renobo skrev:
Kraniet skrev:

//Krister

Intressant! hur låter den ? Tror du den lämpar sig för att agera sub-bas till ex. vis "hemmabio" ?

Ingen som sitter på parametrar på elementen? Kanske finns någon annan kul låda som man kan slänga in dem i....?

mvh

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-04 13:53

Kraniet skrev:Men du tappar ju halva ljudtrycket mot för om du bygger två lådor.

Jag är som sagt inte insatt i sådant här men vill bli.. Hur menar du, att jag tappar ljudtryck med att bygga 2 st sådana här lådor eller att andvända 2st element i push-pull ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-04 14:08

vin-Tage skrev:
Kraniet skrev:Men du tappar ju halva ljudtrycket mot för om du bygger två lådor.

Jag är som sagt inte insatt i sådant här men vill bli.. Hur menar du, att jag tappar ljudtryck med att bygga 2 st sådana här lådor eller att andvända 2st element i push-pull ?

om du använder två element i isobarik blir det ju bara en låda istället för två om du byggt en låda till varje element.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-05 09:43

vin-Tage skrev:Tack för svaren!

Renobo skrev:
Kraniet skrev:

//Krister

Intressant! hur låter den ? Tror du den lämpar sig för att agera sub-bas till ex. vis "hemmabio" ?

Ingen som sitter på parametrar på elementen? Kanske finns någon annan kul låda som man kan slänga in dem i....?

mvh

Hoppsan nu hade jag visst lite fel. Min låda har elementen riktade mot varandra inuti lådan. Jag missförstod ritningen :oops:
//Krister

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-09 17:28

bumpedibump.. Ok ,har bestämt mig för att provbygga en låda. Någon som tror sig veta hur elementen skall placeras.... ? Alltså om de ska monteras på "insidan" eller utsidan av lådan/baffeln så att säga... På elementen finns en filtkant/ring utåt, så det skulle kunna gå åt båda hållen..

mvh

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-09 23:12

bygg så som skissen visar. de sitter ju alltså i en låda i lådan sas. rygg mot rygg eller front mot front är bra för att få lägre dist. Se sen till att koppla dom rätt så att de rör sig som ett element (dvs åt samma håll med varandra)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-10 01:18

Ja,jag bygger enligt ritningen. Vill inte vara tjatig på något sätt, men alltså för att vara övertydlig nu då :D : Elementen skulle kunna monteras inuti själva kammaren med magneterna mot varandra såklart enligt snygg skiss nr 1, men då behövs kofot och vaselin minst sagt om det ens går, med elementen monterade enligt snygg skiss nr 2 är ju allt frid och fröjd utrymmesmässigt. Det blir då ett mellanrum mellan magneterna på ca3-4cm
. Det jag tänkte är om det har någon betydelse om man tänkt att magneterna ska "jobba" ihop på något sätt...? Surt att limma skiten och komma på att det kanske inte lät som det var tänkt lixom.. :wink: Funderar på att montera sista sidan löst med skruv och tätlist....
Och slutligen: Dämpning, ska man skita helt i det eller bör det läggas på någon sida för att undvika konstiga ljud..?

Hoppas jag inte är för jobbig med alla frågor :?

snygga skisser i ordning + en bonusbild på provmontering av bitar idag
Bild
Bild
[IMG]http://i260.photobucket.com/albums/ii14/tagevin/Isophon%20push-pull%20bygge/isophonpush-pull.jpg[/IM

mvh

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-10 01:19

das bonus

Bild

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-10 12:44

Eller ska man kanske sätta dem så här. Åsikter?
http://mobile.jlaudio.com/graphics/Supp ... ack_SI.jpg

mvh

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-10 22:04

vin-Tage skrev:Eller ska man kanske sätta dem så här. Åsikter?
http://mobile.jlaudio.com/graphics/Supp ... ack_SI.jpg

mvh

fast det där är ju precis samma montering. ett litet mellanrum mellan magneterna skadar nog inte. men jag antar de inte har genomborrade polstycken? så det blir inte så att de "andas" in i varandra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-03-10 22:41

Sedärja!
Det är inte man ser den elementmonteringen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-10 23:54

Jag tror snarare han far efter på vilken sida om "flänsen" baffelskivan skall sitta.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-11 08:25

DIRAVI skrev:Jag tror snarare han far efter på vilken sida om "flänsen" baffelskivan skall sitta.

Det är alldeles riktigt! Har inte hittat rätt ord för det bara :wink:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-11 23:17

När jag själv byggt isobarik har jag alltid satt dem kon mot kon och sen monterat paret som en vanlig högtalare.Tyvärr får man ju då en "baksida" utåt och det är ju kanske inte så kul,men eftersom det rört sig om subbar,så har det fått passera.
Man kan ju också planka något färdigt,och SSR-högtalaren här har ju ett papprör mellan elementen.Måste ju vara bättre med en konstant yta mellan elementen än en liten låda som stör flödet.Det är ju inte en ljuddämpare med olika kammare som vi ska konstruera,eller hur?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57437

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-12 10:49

Intressant högtalare den där Rolf!

Har provat lite nu med nybyggda lådan, bas kunde den ju spela iaf. Trögdriven som f-n är den också, men det var jag lite beredd på. Hur den låter då.... aningen mycket lådljud/burkigt, kanske en dålig beskrivning. Får en känsla av att "baskaggar" är mycket mer framträdande i förhållande till vanlig sk snärtbas om man ska göra någon jämförelse. Provade att lägga filtmatta längs två sidor inuti, burkigheten avtog något, får labba vidare här. Slutar nog med tippen för lådan om den/jag inte kan bättre än det här, låter ju minst lika bra ensam i en 30l sluten lådan som tar hälften av platsen :wink: , men kul att prova något "nytt".

mvh

Återgå till DIY-forum