Bremenbas i sluten låda - fyllning/volym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Bremenbas i sluten låda - fyllning/volym

Inläggav mikgr2 » 2009-03-11 09:58

Hej!

Har fått mina Bremenbasar nu och skall köra igång med bygget. Enligt Peter Steinl är 25 l en lämplig volym. Är det någon som har koll på hur jag skall göra med fyllning, ska det vara fyllning i och i så fall hur mycket?
Såg också i en annan tråd att fyllning påverkar den akustiska volymen, om jag nu ska ha fyllning är det något jag ska tänka på när jag räknar ut måtten för lådorna?

MVH
Mikael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-11 12:42

Torde knappast ha någon betydelse hur du formar en sluten låda på 25 liter. Men om Peter rekommenderar just 25 liter, så vet han säkert också vilket fyllnadsmaterial och vilken fyllnadsgrad (%) som gäller i det utförandet.
Glöm inte att stagningar och elementet i sig knycker litrar, så att du lägger till det i dina beräkningar för innerdimensionen.
Den som vet mest, tror minst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-11 14:16

I den lådan rekommenderar jag helt amatörmässigt och helt utan någon som helst tankegång 45mm isover efter bakväggen och resten av lådan stoppad med vitt täckjacksfoder :)

Okej.. lite tanke finns det... 8)

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-03-11 15:19

Kaffekoppen skrev:I den lådan rekommenderar jag helt amatörmässigt och helt utan någon som helst tankegång 45mm isover efter bakväggen och resten av lådan stoppad med vitt täckjacksfoder :)

Vänta lite nu, är detta ett seriöst förslag eller utnyttjar du mitt klena förstånd och driver med mig.
Vitt täckjacksfoder - varför måste det vara vitt?

Mikael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-11 16:17

Ofärgat? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-11 16:23

Det var säkert seriöst, karln har byggt ett och annat. Men han menar snarare täckjacksstoppning än -foder. Den är i regel vit polyestervadd, eller snarare ofärgad som reflekterar ljus så den ser vit ut..

Va du gör gå inte och använd gåsdun om du ska bygga basreflex ! :D

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-11 17:02

slockna skrev:Den är i regel vit polyestervadd, eller snarare ofärgad som reflekterar ljus så den ser vit ut..

Finnsatt köpa på biltema om du kollar deras billjudsavdelning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-11 17:04

Det brukar kallas fiberfill eller kuddstoppning, det finns några varianter av polyestervadd som saluförs speciellt för högtalarbyggare också, med några olika varunamn. Kanske Acousto-Q är lite bättre, eller så inte...
Men för basmoduler som är mycket mindre än våglängden som spelas i dom, så är det knappast något stort problem med dämpförmågan, materialet kommer att isotermisera tillräcklig i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-03-11 17:35

Till mig sade Peter 60% fyllning med gullfiber i 25 l låda, om jag inte minns alldeles fel, och ställ för allt i världen inte skivornas plana sida mot elementet den är för tät, gavlarna ska det vara.
Jag har använt Isover, inbillar mig att det är likvärdigt.
Ingvar sade att lådorna skulle fyllas med dämpmaterial.
För närvarande har jag cirka 70%.
Har inte kommit igång att mäta ännu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-11 23:34

Det fina vita fluffiga materialet skall som sagt isotermisera, dvs inte dämpa - utan kyla den vackra luften i lådan.

Som nämns så ventileras elementet genom magnetsystemet bakåt.

Mitt förslag var tillräckligt seriöst för att beaktas :)

Användarvisningsbild
lennartj

Fluffigast?

Inläggav lennartj » 2009-03-11 23:52

Är inte polyestervadd i allmänhet ganska ofluffig jämfört med gullfiber eller isoverskivor som man skuffat in med gavlarna mot elementet och krafsat i dem för att fluffa till fyllningen?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-12 02:01

Kaffekoppen skrev:I den lådan rekommenderar jag helt amatörmässigt och helt utan någon som helst tankegång 45mm isover efter bakväggen och resten av lådan stoppad med vitt täckjacksfoder :)

Och vad var den tanken? Främst med mineralullsbiten då. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Fluffigast?

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-12 03:01

lennartj skrev:Är inte polyestervadd i allmänhet ganska ofluffig jämfört med gullfiber eller isoverskivor som man skuffat in med gavlarna mot elementet och krafsat i dem för att fluffa till fyllningen?

Polyestervadd = isotermiserande, icke dämpande

Mineralull = mest dämpande, något isotermiserande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-12 08:49

Kaffekoppen skrev:Det fina vita fluffiga materialet skall som sagt isotermisera, dvs inte dämpa - utan kyla den vackra luften i lådan.

Har du läst annonser nu igen. Det ska inte kyla luften, ej heller värma den utan det gör elementet så bra så med sina små rörelser. Fluffet ska temperaturutjämna dessa variationer. Lådan får därmed en större akustisk volym.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-03-12 10:08

Jag får tacka för alla tips. Det får alltås bli 60-70% fyllning med polyestervadd, skall kolla på Biltema.
Får dock blottlägga mitt klena intellekt igen och fråga om det här med isoverskivan, skall den vara mot bakväggen eller mot gavlarna? Det verkar var lite olika bud på det.

MVH
Mikael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-12 12:17

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Det fina vita fluffiga materialet skall som sagt isotermisera, dvs inte dämpa - utan kyla den vackra luften i lådan.

Har du läst annonser nu igen. Det ska inte kyla luften, ej heller värma den utan det gör elementet så bra så med sina små rörelser. Fluffet ska temperaturutjämna dessa variationer. Lådan får därmed en större akustisk volym.

Finns det annonser som säger så? Då måste jag ha läst dem :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-12 12:18

mikgr2 skrev:Jag får tacka för alla tips. Det får alltås bli 60-70% fyllning med polyestervadd, skall kolla på Biltema.
Får dock blottlägga mitt klena intellekt igen och fråga om det här med isoverskivan, skall den vara mot bakväggen eller mot gavlarna? Det verkar var lite olika bud på det.

MVH
Mikael
Bakväggen blir bra, huvudsaken är att den definitivt hålls borta från närmast elementet.

Återgå till DIY-forum