Budget DIY dämppanel. Material??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Budget DIY dämppanel. Material??

Inläggav Tomat » 2004-11-03 16:28

Jag har en idé om en väldigt "lättbyggd" och väldigt billig dämpvägg/yta. Men vete sjutton om det skulle funka...

Jo wellpappskivor (800x1200cm), rätt många så tjockleken totalt blir omkring 10cm, ett dutt limm i hörnen så de iaf hålls ihop. Klä med tyg. Slå in med en spik rätt in i väggen (alt ngt typ av fästa på baksidan och hänga upp). Eller bara låta dem stå bakom högtalarna.

Så vad tror ni? Ger ens wellpapp den dämpande effekt man vill uppnå? Tänkta att använda till Ino piP som jag har planer på att införskaffa.

Eller skulle tex gullfiber eller liknande ha betydligt bättre prestanta? (lite krångligare att bygga med)

Kom gärna med synpunkter!

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-03 16:30

gullfiber är nog bättre..
inte speciellt svårt att jobba med. lättast är att göra ett slags örngott som man drar över gullfiberskivorna.
annars kan du ju bara bygga en ram som gullfibret monteras i.
Wellpapp vet jag inte om det dämpar nåt alls.. är inte det rätt hårt materail tveksam att det dämpar nåt alls..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-11-03 17:28

wellpapp skulle nog kanske kunna fungera som panelabsorbent (där den vibrerande ytan ger funktionen) men då ska den nog vara tunn för att inte bli för stuv, för stuv och den lär inte vibrera

som friktionsabsorbent borde det nog inte funka, skulle det funka fungerar så är den säkerligen alltför smalbandig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-04 17:23

Okej.... så wellpapp är inte direkt att rekommendera som dämpvägg bakom Ino piP?

Va tror ni om frigolit då? :roll:

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-04 17:45

nej.. allt som har en hård icke-porös* yta är i princip värdelöst..

gullfiber, yllefiltar (tjocka) eller liknande material är det som gäller. vill man ha en hård yta på utsidan kan man täcka absorbenten med hålad masonit (tappar lite högfrekvent dämpning men fungerar bättre i de lägre).

Gullfiber är nog det billigaste och mest funktionella du kan skaffa dig. annars är väl profilerat dämpskum något att fundera på också. dock dämpar det sämre.

en enkel dämpning kan se ut såhär
en vanlig gullfiberskiva som jag klätt in med bomullstyg.

Bild

edi: * bör kanske förtydliga lite.. det finns hårda(re) lösningar så att säga att allt som är hårt är värdelöst är att ta i. finns sk ecco-phon skivor. du har sett dom förmodligen i taket i många offentliga byggnader. dom är målade med en speciellt genomsläpplig färg så dom har en "praktisk" yta som går att rengöra etc.. skivan i övrig består av hårt komprimerad gullfiber och är betydligt styvare än "vanlig" gullfiber. Dock kostar de en hel del.

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-04 18:27

Tackar för infon Kraniet.

Okej men då satsar jag nog på gullfiber eller annat liknande som finns lätttillgängligt i bygghandeln.

Jag tänkte mig först en luftspalt, följt av ngt nät som dämpmaterialet ligger på. Sedan ngt typ av skiva, på skivan antingen tyg eller måla.

Hur stor bör luftspalten vara?
Hur tjock lager dämpmaterial?
Blir masonitskiva bra på det?

Beror väl säkert på massa paramterar men ge mig gärna ett generellt svar. :) Vill helst hamna under totalt 10cm tjocklek. 8O

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-04 18:50

lättast är nog att bygga en ram som du har gullfibret i. isf bygger du ramen först fyller den med gullfiber (det är ju skivor så de ställer du bara in) sen utanpå drar du först ett tyg (för att hindra att partiklar kommer ut i luften) sen den hålademasoniten.
en luftspalt är rätt onödig om du köper "vanlig" gullfiber vilken brukar vara 5cm tjock. vill du ha en effektivare absorbent så får du göra den tjockare. antingen ställer du in två skivo (10 cm totalt) eller så har du en luftspalt bakom. 5cm gullfiber med 5cm luftspalt har(ska ha) ungefär samma prestanda som 10 cm gullfiber.
Istället för tyget jag nämner skulle man kunna använda profilerat skum. det skulle nog påverka högfrekventa ljud mindre men skillnaden är nog liten.

utseendet på masoniten bestämmer också egenskaperna en hel del. vet inte hur vanlig masonit fungerar men det borde funka rätt bra tycker jag. Normalt designar man egenskaperna med hjälp av antalet hål, skivans tjocklek och storleken på hålen. I vilket fall tror jag hålad masonit har tillräckligt många hål för att gå att använda på detta vis.
Vill du inte chansa så kläa bara in ramen med tyg.

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-07 17:55

Ursäkta att jag är så frågvis men annars lär man sig ju inget.

lättast är nog att bygga en ram som du har gullfibret i. isf bygger du ramen först fyller den med gullfiber (det är ju skivor så de ställer du bara in) sen utanpå drar du först ett tyg (för att hindra att partiklar kommer ut i luften) sen den hålademasoniten.


Finns det några standardmått på gullfiber (eller liknande material) som säljs i vanliga byggvaruhus?

utseendet på masoniten bestämmer också egenskaperna en hel del. vet inte hur vanlig masonit fungerar men det borde funka rätt bra tycker jag. Normalt designar man egenskaperna med hjälp av antalet hål, skivans tjocklek och storleken på hålen. I vilket fall tror jag hålad masonit har tillräckligt många hål för att gå att använda på detta vis.
Vill du inte chansa så kläa bara in ramen med tyg.


Hmm... vad är hålad masonit? :roll: Masonit med hål i?... Vad är ens masonit och dess akustiska egenskaper? Finns det färdighålat masonit och vilka mått + tjocklek brukar de finnas i?

Väldans tacksam för svar!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23475
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-07 19:39

Glasull från Isover (f.d. Gullfiber) t.ex. UNI-skiva, har måtten 1160x560 mm. Tjocklekar från 45 och uppåt i 25 mm intervall. Den hålade masoniten är till för att skapa mera absorbtion vid lägre frekvenser. Masoniten finns att köpa hålad. För att undvika reflektion från masoniten bör du ha en skumplastabsorbent med "taggig" yta utanpå. Om du väljer att endast använda glasull, är även där något mera reflektion att vänta än från skumplasten.

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-07 20:41

För att undvika reflektion från masoniten bör du ha en skumplastabsorbent med "taggig" yta utanpå. Om du väljer att endast använda glasull, är även där något mera reflektion att vänta än från skumplasten.
Hur allvarlig är reflektionen från masoniten? Så pass mkt att man absolut bör använda även skumplasten med taggig yta?

Jag visste inte att masonit absoberade låga frekvenser, kan man kanske då bara använda en ca 3-5cm tjock masonitskiva täckt med tyg eller taggig skumplast med gott resultat? Betydligt lättare att bygga än en ram med gullfiber.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-11-07 20:50

Tomat skrev:Jag visste inte att masonit absoberade låga frekvenser, kan man kanske då bara använda en ca 3-5cm tjock masonitskiva täckt med tyg eller taggig skumplast med gott resultat? Betydligt lättare att bygga än en ram med gullfiber.


Det är hålen i masoniten som tillsammans med utrymmet bakom (ramen man byggt) bildar en helmholzresonans som gör att det absorberar lägre frekvenser. (Masoniten borde också tillsammans med utrymmet bakom kunna fungera som membranabsorbent (beroende på hur tätt man stagar den))

Har inte räknat/experimenterat med detta så mycket så jag vet inte exakt vad som sker med olika hålstorlekar och stagningar m.m.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-07 22:34

det är också rätt viktigt att masoniten inte tar i gullfibret iaf om man vill kunna utnyttja membranfunktionen. är dock osäker på hur mycket absorption man egentligen kan vänta sig av dess eventuella membranegenskaper..

det är som sagt hålen tillsammans med luften bakom som gör dämpningen. helmholtzresonans är det som utnyttjas.. fungerar enligt samma princip som basreflexrör fast tvärtom (suger upp ljud istället för att skapa dem)
du skulle ju kunna börja med att göra en vanlig tygbeklädd ram och sen prova att lägga till masoniten ifall du inte blir nöjd.

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-07 22:36

Tack så mkt för era svar! Jag ska prova när jag får tid. Undrar bara en sak om den hålade masoniten, säljer byggvaruhus denna "färdighålad" och i så fall med nån standard? Hur mkt hål är lagom, typ 50% av ytan?

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-07 22:55

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

här pratar dom ju faktiskt lite om detta..

snor deras illustrering där..

<rum>

---------- masonit
luft(litet mellanrum till gullfibret)
XXXXXXXX gullfiber
luft(luftspalt efterbehag (större = mer dämpning)
ZZZZZZZZ vägg

edit: masonit finns också i byggvaruhuset och är varken ovanlig eller dyr.

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-10 18:43

Och har mailat lokala bygghandeln och har några frågor till.

De har ngt som de kallar "Paroc", samt cellplast som som va väldigt enkelt att arbeta med, vilket av dem bör jag välja?

De har hålad masonit 3.2mm tjocklek med hålavstånd 13mm. Men alltså, kommer ljudet tryckas igenom de där pyttesmå hålen eller ska jag borra upp lite större hål själv?

Jag tänkte göra en av dessa två varianter:

Hålat masonit klädd med tyg (3.2mm)
Dämpmaterialet direkt under (ca 50mm)
Liten luftspalt (ca 20mm)
Ännu en skiva masonit (3.2mm)
Vägg


Eller...

Hålad masonit klädd med tyg (3.2mm)
Liten luftspalt (ca 2cm)
Dämpmaterialet (ca 50mm)
Skiva masonit (3.2mm)
Vägg


Vilken borde teoretiskt ge bäst resultat? Ngt annat jag bör tänka på innan jag sätter igång och bygger? Nån kommentar angående tjocklek på dämpmaterial eller luftspalt?

Ritning över mitt lyssningsrum finns bland medlemspresentationerna (Tomatens stereo) om det skulle hjälpa ngt.

Hemskt tacksam på svar!! :)

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 19:02

Tomat skrev:Hålat masonit klädd med tyg (3.2mm)
Dämpmaterialet direkt under (ca 50mm)
Liten luftspalt (ca 20mm)
Ännu en skiva masonit (3.2mm)
Vägg




är den jag skulle byggt. bygg i 1x1 meters moduler eller nåt liknande så blir det ju enkelt att flytta dom och större flexibilitet vad gäller placering etc..

vad gäller själva isoleringsmaterialet så går du antingen på
Bild
http://sg-isover.inforce.dk/sw9358.asp? ... b&typ=bygg
Vilket är vanlig gullfiber

eller då Paroc som är stenull.

http://www.paroc.se/Insulation/rockwool ... MGRM5EYJJF

dom fungerar på ungefär samma sätt..

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 19:06

för ennu bättre dämpning skulle du kunna köpa 100mm tjock skiva och komprimera denna på nåt vis(med typ hönsnät eller nåt) till 50 mm.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 19:12

vad sedan gäller placering(ja nu är jag ju lite i förväg men iaf..) så föreslår jag att du dämpar sidoreflexen först.
ta bara fram en spegel och låt något sitta i soffan(lyssningspositionen) och titta i spegeln meden du för den längs sidoväggen. på den plats där man ser högtalaren i spegeln sätter du upp dämpningen.
Detta ger en otroligt märkbar förbättring. Efter det får du nog prova dig fram.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 19:15

just det masoniten.. jo den ska nog duga.. hålen är ca 4 mm i diameter eller? duger nog alldeles utmärkt.

till ramen föreslår jag något i stil med sjutums virke sju gånger en tum eller nåt sådant.. alltså ca 75x25 mm borde duga alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23475
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-10 22:57

Jag skulle inte komprimera isolerskivorna, önskad densitet blir då för hög. Vill ha fluffigt material. Dessutom skulle jag lägga skumplast utanpå masoniten för att få en bredbandigare absorbent. Med masonite som yta blir dämpningen mera smalbandig. Titta gärna på en Carlsson-högtalare av modernt slag. Där är det endast Paroc-isolering.

Fast frågan som ska ställas är väl vad är det som ska dämpas? Det är inte bara att slänga upp en absorbent. Först analys av akustiken, sedan mått och steg för att minska eventuella störningar. I "normalbreda" rum (över ca 4 m) tycker jag reflexerna från sidoväggarna är ett mindre problem än från väggen bakom högtalarna. Sedan ska i alla lägen golvreflexen ses över...

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2004-11-11 01:00

Mina 50 öre:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Som synes har funderade jag igenom ganska noga vad jag ville åstadkomma med dämpningen och försökte sedan designa en dämpare som passade mitt specifika behov.

Jag valde en halvstyv "golvskiva" med papper på ena sidan som grund i absorbenten. Genom att vända papperssidan utåt mot rummet skapas (med lite tur) en bredbandig membranabsorbent som "peakar" runt 500 Hz för att sedan rulla av upp mot kanske 4000Hz, där gardiner, mattor etc. redan gör ett strålande jobb.

En stor takplafond med belysning och absorbent befinner sig också i planeringsstadiet. Och dom nya högtalarna skall färdigställas. Och den nya förstärkaren skall byggas. Och DAC:en skall designas. Och det aktiva filtret och...Puh...

kirneH

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2004-11-11 01:18

Tackar återigen alla för era tips!

Tomat skrev:

Hålat masonit klädd med tyg (3.2mm)
Dämpmaterialet direkt under (ca 50mm)
Liten luftspalt (ca 20mm)
Ännu en skiva masonit (3.2mm)
Vägg

är den jag skulle byggt. bygg i 1x1 meters moduler eller nåt liknande så blir det ju enkelt att flytta dom och större flexibilitet vad gäller placering etc..

vad gäller själva isoleringsmaterialet så går du antingen på
Varför skulle du valt den varianten? ;) Jag syftar på det du skrev tidigare: "det är också rätt viktigt att masoniten inte tar i gullfibret iaf om man vill kunna utnyttja membranfunktionen. är dock osäker på hur mycket absorption man egentligen kan vänta sig av dess eventuella membranegenskaper. det är som sagt hålen tillsammans med luften bakom som gör dämpningen. helmholtzresonans är det som utnyttjas.. fungerar enligt samma princip som basreflexrör fast tvärtom (suger upp ljud istället för att skapa dem"

1x1 metersmoduler skulle va mkt flexibelt, men också innebära en hel del borrande i väggen. Så jag har preliminärt bestämt mig för ca 50x100cm (BxH). Mkt för syns skull, tycker ser fint ut när panelen är proportinell med högtalaren+ eventuellt stativ.


Dessutom skulle jag lägga skumplast utanpå masoniten för att få en bredbandigare absorbent. Med masonite som yta blir dämpningen mera smalbandig
Okej! Men... om jag lägger ett tunt lager skumplast, kommer ljudet kunna pressar igenom detta lager och även dämpa lägre frekvenser lika mkt som om jag inte valde skumplasten? :roll: Annars har jag funderat på att klippa ut lite oregelbunda bitar av skumplast och limma fast på masoniten, sedan lägga tyg över för att få en sorts diffusor, kan det va ngt? Är bara lite osäker på om "knöligt" tyg kommer se estetiskt ut.

Mina 50 öre:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Som synes har funderade jag igenom ganska noga vad jag ville åstadkomma med dämpningen och försökte sedan designa en dämpare som passade mitt specifika behov.
Mkt snyggt! Gav inspiriation! Jag trodde förresten att man skulle sätta dämpvägg precis bakom högtalarna? Och inte så högt upp?...

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-11 09:51

ja dämpningen nedåt påverkas inte av skumplasten.. lite dumt ord.. det är sån profilerat dämpskum vi pratar om.
Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1385

luftsplaten mellan masoniten och gullfibret behöver i så fall bara vara några mm. just så mycket att de inte tar i varandra. men jag tror inte den eventuella membranfunktionen kommer märkas.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2004-11-11 10:00

Tomat skrev:

Mkt snyggt! Gav inspiriation! Jag trodde förresten att man skulle sätta dämpvägg precis bakom högtalarna? Och inte så högt upp?...


Det beror lite på vad man vill uppnå. Jag ville korta efterklangstiden i mitt stora rum, och då spelar det inte så stor roll med en exakt placering av absorbenten (Efterklangen beror på att ljudet studsar fram och tillbaka mellan väggarna utan att absorberas).

Henrik

Användarvisningsbild
Erik
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-05
Ort: Lund

Inläggav Erik » 2004-11-11 12:04

Har någon testat kraftig filt bakom gardiner eller väggprydande tyg?

Jag tror att glasull är extremt olämpligt för asmatiker, även om det stoppas i ett örngott. Är mineralullen bättre ur hälsosynpunkt? Kan syntetvadd som används som kuddstoppning vara en något sämre men fungerande ersättare?

/Erik
Senast redigerad av Erik 2004-11-11 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-11-11 12:58

syntetvadd e värdelöst till detta.. tjockt tyg kan fungera men det måste vara tjockt.. läste i nån High Fidelity att tyget bör väga mer än 300gr/kvm..

gullfiber bör man kanske inte ha i rummet ifall man inte stängt in det på nåt vis.. tex med tyg (se bilden jag postade längre upp). stenull är knappast mer hälsosamt.. kanske tom mer eftersom det avger stendamm.
men så länge man klär in ullen i tyg så är det helt lugnt.

edit: är själv astmatiker och jag har inga problem med mina dämpkuddar.. :wink:

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2004-11-11 16:04

Lite förenklat kan man säga att en glasullsdämpare fungerar genom att bromsa luftens rörelse. Ett för poröst material (som t ex syntetvadd) skapar för lite rörelsemotstånd och luften och ett för kompakt material gör att ljudvågorna inte tränger in i materialet utan studsar på ytan.

Tjockleken och placeringen av absorbenten har betydelse för hur lågt i frekvens absorbenten kan verka. Väldigt förenklat kan man säga så här:

Precis invid väggen rör sig inte luften eftersom väggen håller emot. Istället lagras rörelseenergin upp som en tryckförändring. En kvarts våglängd ut från väggen rör sig dock luften maximalt. Befinner sig denna punkt någonstans inne i absorbenten (dvs den är tjockare än en kvarts våglängd) får man bra absorbtion för denna våglängd.

Detta medför att det måste bli väldigt, väldigt tjocka absorbenter om man skall absorbera basfrekvenser (alternativt kan man flytta ut absorbenterna från väggen).

Det man kan göra för att suga upp basfrekvenser är att göra en absorbent som arbetar med tryckförändrigen (som är maximal invid väggen). I helmholtzresonatorn använder man luften i kaviteten bakom hålen som fjäder, och luften i själva hålet som massa och skapar därigenom ett fjäder-mass system som kan finjusteras till en viss frekvens. Gullfibret i resonatorn ser till att slå ut resonansfrekvensen och öka bandbredden på resonatorn. Detsamma gäller för en membranabsorbent som använder tyngden på membranet som massa och flexibiliteten som fjäder.


Henrik

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2004-11-11 16:31

Lite förenklat kan man säga att en glasullsdämpare fungerar genom att bromsa luftens rörelse. Ett för poröst material (som t ex syntetvadd) skapar för lite rörelsemotstånd och luften och ett för kompakt material gör att ljudvågorna inte tränger in i materialet utan studsar på ytan.

Tjockleken och placeringen av absorbenten har betydelse för hur lågt i frekvens absorbenten kan verka. Väldigt förenklat kan man säga så här:

Precis invid väggen rör sig inte luften eftersom väggen håller emot. Istället lagras rörelseenergin upp som en tryckförändring. En kvarts våglängd ut från väggen rör sig dock luften maximalt. Befinner sig denna punkt någonstans inne i absorbenten (dvs den är tjockare än en kvarts våglängd) får man bra absorbtion för denna våglängd.

Detta medför att det måste bli väldigt, väldigt tjocka absorbenter om man skall absorbera basfrekvenser (alternativt kan man flytta ut absorbenterna från väggen).

Det man kan göra för att suga upp basfrekvenser är att göra en absorbent som arbetar med tryckförändrigen (som är maximal invid väggen). I helmholtzresonatorn använder man luften i kaviteten bakom hålen som fjäder, och luften i själva hålet som massa och skapar därigenom ett fjäder-mass system som kan finjusteras till en viss frekvens. Gullfibret i resonatorn ser till att slå ut resonansfrekvensen och öka bandbredden på resonatorn. Detsamma gäller för en membranabsorbent som använder tyngden på membranet som massa och flexibiliteten som fjäder.


Henrik


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster