Moderator: Redaktörer
lättast är nog att bygga en ram som du har gullfibret i. isf bygger du ramen först fyller den med gullfiber (det är ju skivor så de ställer du bara in) sen utanpå drar du först ett tyg (för att hindra att partiklar kommer ut i luften) sen den hålademasoniten.
utseendet på masoniten bestämmer också egenskaperna en hel del. vet inte hur vanlig masonit fungerar men det borde funka rätt bra tycker jag. Normalt designar man egenskaperna med hjälp av antalet hål, skivans tjocklek och storleken på hålen. I vilket fall tror jag hålad masonit har tillräckligt många hål för att gå att använda på detta vis.
Vill du inte chansa så kläa bara in ramen med tyg.
Hur allvarlig är reflektionen från masoniten? Så pass mkt att man absolut bör använda även skumplasten med taggig yta?För att undvika reflektion från masoniten bör du ha en skumplastabsorbent med "taggig" yta utanpå. Om du väljer att endast använda glasull, är även där något mera reflektion att vänta än från skumplasten.
Tomat skrev:Jag visste inte att masonit absoberade låga frekvenser, kan man kanske då bara använda en ca 3-5cm tjock masonitskiva täckt med tyg eller taggig skumplast med gott resultat? Betydligt lättare att bygga än en ram med gullfiber.
Tomat skrev:Hålat masonit klädd med tyg (3.2mm)
Dämpmaterialet direkt under (ca 50mm)
Liten luftspalt (ca 20mm)
Ännu en skiva masonit (3.2mm)
Vägg
Varför skulle du valt den varianten?Tomat skrev:
Hålat masonit klädd med tyg (3.2mm)
Dämpmaterialet direkt under (ca 50mm)
Liten luftspalt (ca 20mm)
Ännu en skiva masonit (3.2mm)
Vägg
är den jag skulle byggt. bygg i 1x1 meters moduler eller nåt liknande så blir det ju enkelt att flytta dom och större flexibilitet vad gäller placering etc..
vad gäller själva isoleringsmaterialet så går du antingen på
Okej! Men... om jag lägger ett tunt lager skumplast, kommer ljudet kunna pressar igenom detta lager och även dämpa lägre frekvenser lika mkt som om jag inte valde skumplasten?Dessutom skulle jag lägga skumplast utanpå masoniten för att få en bredbandigare absorbent. Med masonite som yta blir dämpningen mera smalbandig
Mkt snyggt! Gav inspiriation! Jag trodde förresten att man skulle sätta dämpvägg precis bakom högtalarna? Och inte så högt upp?...Mina 50 öre:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Som synes har funderade jag igenom ganska noga vad jag ville åstadkomma med dämpningen och försökte sedan designa en dämpare som passade mitt specifika behov.
Tomat skrev:
Mkt snyggt! Gav inspiriation! Jag trodde förresten att man skulle sätta dämpvägg precis bakom högtalarna? Och inte så högt upp?...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster